Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Advertisements

Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali-
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Miten kunnassa toimivat tahot voivat tukea kunnan hyvinvointijohtamista ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistymistä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden rooleista.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Esteellisyys KA-työryhmissä
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntien hyvinvointijohtaminen ja Sote-uudistus
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
TTH:n yhtiöittäminen Ylilääkäri Pertti Sakaranaho, p
Esteellisyys KA-työryhmissä
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Hyvinvointikompassi.fi
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Hyvinvointikompassi.fi alueellisen hyvinvoinnin seurantaan
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä Heli Hätönen, TtT, neuvotteleva virkamies Sosiaali- ja terveysministeriö

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädäntö Perustuslaki 19 § Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä Kuntalaki 1 § Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan Kuntalain uudistus: myös osana strategista suunnittelua Terveydenhuoltolaki 11 §, 12 §, 36 § Sosiaalihuoltolaki 2. luku

Sote-laki 8 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 1 Seurattava asukkaitten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin Hyvinvoinnista ja terveydestä sekä toteutetuista toimenpiteistä raportoitava kunnanvaltuustolle vuosittain Kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomus 90 % kunnista jo tehnyt, yli 70 % sähköisenä uutta: sähköisenä THL:n vahvistaman mallin ja määrittelemien vaatimusten mukaisesti

Sote-laki 8 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 2 Strategisessa suunnittelussa asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet, sekä määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet toimeenpano osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua ja päätöksentekoa Päätösten vaikutukset väestön hyvinvointiin ja terveyteen arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon eri toimialojen päätöksenteossa keinona Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa” (EVA)

Sote-laki 8 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 3 Eri toimialojen tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä Tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten toimijoiden sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa Nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot esimerkiksi kunnanjohtaja, kunnan johtoryhmä tai sen jäsen toimeenpanoa ja seurantaa varten poikkihallinnollinen hyvinvointiryhmä, missä jäsen tuottamisvastuussa olevasta kuntayhtymästä hyvinvointikoordinaattori tai vastaava, joka huolehtii mm. hyvinvointikertomuksen valmistelusta - yli puolessa kunnissa on jo, uudessa palvelurakenteessa esim. kunnan keskushallinnossa

Sote-laki 9 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueellisesti ja palvelujen tuotannossa Sote-alueen sekä tuottamisvastuussa olevien arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon päätösten vaikutukset eri väestöryhmien hyvinvointiin ja terveyteen asetettava sote-palvelujen järjestämiseen liittyvät hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet ja vastuutahot

Sote-laki 9 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueellisesti ja palvelujen tuotannossa Sote-alueen valmisteltava alueellinen hyvinvointikertomus sähköisenä vahvistetun mallin mukaisesti kuntien hyvinvointikertomusten pohjalta liittyy myös 13 §:n 7 kohdan mukainen kuntakohtaisen hyvinvointi- ja terveysseurantatiedon kokoaminen Alueellinen koulutus, kehittämis- ja tutkimushankkeitten koordinointi sekä valtakunnallisten ohjelmien toimeenpano

Sote-laki 9 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueellisesti ja palvelujen tuotannossa Sote-alueen sekä tuottamisvastuussa olevien toimittava yhteistyössä alueen kuntien kanssa ja tuettava asiantuntemuksellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi Tuottamisvastuussa olevilla riittävät resurssit kunnille tarjottavaan asiantuntijatukeen Vastaava velvoite terveydenhuoltolaissa yhteistoiminta-alueilla (12 §), kehitetty toimintamalleja: tuottamisvastuussa olevan organisaatiossa alueellinen hyvinvointiryhmä ja hyvinvointikoordinaattori, joka toimii kuntien kanssa ja sovittaa yhteen alueelliset tavoitteet kuntien, tuottamisvastuualueen ja sote-alueen kanssa tuottamisvastuisen asiantuntijat mukana kuntien hyvinvointikertomusten laadinnassa palvelutuotannon suunnittelun pohjaksi vaikutusten ennakkoarviointityössä ja kunnan poikkihallinnollisen hyvinvointiryhmän työssä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen - eri hallinnonalojen ja tasojen päätöksenteon asia

Alueellinen yhteistyö - kunnan näkökulma KUNTA 1 muut: Järjestöt, yritykset ym. TUOTTAMIS-VASTUINEN KY Hyte koordinaattori Tiedontuotanto Yhteistyö kunnan toimijoiden kanssa Asiantuntijatuki Kunnanvaltuusto Raportointi Kunnan jory/kj Hyten vastuutaho Talousarvio Hyten tavoitteet ja toimenpiteet Hyte koordinaattori SIV LIIK YMP TEK X..n Kunnan hyvinvointiryhmä Laajan hv-kertomuksen laatiminen (joka 4. vuosi) Hv & terveyden vuosittainen raportointi Hyte suunnittelu, toimeenpano, arviointi Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (IVA) Rakenteet oma väri – ryhmä + koordinaattori Tehtävät oma väri – hv kertomus eva jne Hyte-koordinaattori Alueellinen hyvinvointikertomus SOTE ALUE SOTE alue Kansallisten hyte ohjelmien toimeenpano Hyte koulutus Hyte tutkimus- ja kehittämishankkeet TedBM

Alueellinen yhteistyö - tuotantovastuussa olevan ky:n näkökulma Mannersuomessa 304 kuntaa ja tuottajia max 19 -> 16 kuntaa per tuottaja

Alueellinen yhteistyö – sote-alueen näkökulma Hyte-koordinaattori Rakenteet oma väri – ryhmä + koordinaattori Tehtävät oma väri – hv kertomus eva jne Alueellinen hyvinvointikertomus SOTE ALUE SOTE alue Kansallisten hyte ohjelmien toimeenpano Hyte koulutus Hyte tutkimus- ja kehittämishankkeet TedBM

Jatkoon pohdittavaksi Rakenteet eivät yksin riitä - mikä turvaa yhteistyön toimivuuden? Yhteistyön sisällöt? Mitä tukea kunnat kaipavat HYTE-työhön? Miten varmistetaan riittävä tietopohja päätöksenteon taustalla? Mikä on alueellisen yhteistyön lisäarvo?

Kiitos!