Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Advertisements

Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
Tutkimustietovaranto
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
JHKA kuvaukset ja määritykset
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Ennakkotehtävä, työpaja
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
Datan avaamisen ohjeistus
Suomi.fi-info Tilaisuus tallennetaan. Varmistathan, että mikrofonisi on kiinni. Jätä puheenvuoropyyntösi kommenttikenttään. Voit myös kirjoittaa.
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
THL:n tuki kehittämishankkeille
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
JHKA tilanne Q
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
PERA-määritys – päivitys Palveluväylän viitearkkitehtuurin liite
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
WebOodin version 4.6 yhteenveto
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos) Saku Härkönen, Päivi Pietarila 28.2.2018

Versiohistoria Versio Päiväys Tekijä Seloste 0.1 16.1.2018 Päivi Pietarila, Saku Härkönen Alkuperäinen 22.1.2018 arkkitehtuuriryhmän käsittelyyn 0.2 1.2.2018 Päivi Pietarila Arkkitehtuuriryhmän 22.1.2018 käsittelyn tulokset täydennetty, johdantomateriaali poistettu 0.3 14.2.2018 VM:n (Riitta Autere, Päivi Virtanen) käsittelykokouksen 14.2.2018 perusteella tehdyt muutokset kuvauspohjaan. (Merkitty violetilla ja poistetaan JHKA-kokouksen jälkeen.) 0.4 28.2.2018 VM:n neuvottelun pohjalta täydennetty sisältöä. Tämä versio hyväksytty arkkitehtuuriryhmän kokouksessa 19.3.2018 esitettäväksi hankeryhmälle ja JHKA-ryhmälle

Millainen ekosysteemi Luvat ja valvonta on? Luvat ja valvonta on alustaekosysteemi Luvat ja valvonta on ekosysteemi Kokoaa yhteen toimijoiden asiointipalveluja asiakkaan tarpeen näkökulmasta Toimijat voivat liittää omia asiointipalveluitaan Tarjoaa asiointipalvelujen toteutusalustan Luvat ja valvonta Ei tarjoa viranomaisen asiankäsittelyyn liittyviä toiminnallisuuksia Jatkossa ekosysteemi voi laajentua tarjoamaan myös palvelut asiakkaiden neuvontaan ja automaattiseen lupatarpeiden analysointiin

Luvat ja valvonta –ekosysteemikuvaus… Ekosysteemin omistaja tai koordinoija Tällä hetkellä ekosysteemin koordinoinnista vastaa TEM. Tulevasta omistajasta TEM ja VM käyvät neuvotteluja. Ekosysteemin kuvaus ja tarkoitus Luvat ja valvonta –ekosysteemi on alustaekosysteemi, jonka tavoitteena on helpottaa ja keventää asiakkaan arkea tarjoamalla kansalliset lupiin ja valvontoihin* liittyvät viranomaispalvelut hallinnontasot ja organisaatiorajat ylittäen. Ekosysteemi tarjoaa yhden luukun periaatteella toimivan digitaalisen palvelukerroksen ja sen käyttöä tukevat monikanavaiset tukipalvelut asiakkaille. Ekosysteemin loppuasiakkaat Ekosysteemin loppuasiakkaita ovat viranomaisten kanssa asioivat henkilö- ja yritysasiakkaat. Lisäksi ekosysteemi tarjoaa palveluja myös viranomaisroolissa toimiville henkilöille. *lupiin ja valvontoihin vai rekisteröinteihin (odotetaan sanastotyön lopullista termivalintaa)

Luvat ja valvonta –ekosysteemikuvaus… Ekosysteemin hyödyt Menettelykokonaisuuden ajallinen sujuvoittaminen Asiakkaan ja viranomaisen hallinnollisen työn vähentäminen Lupamenettelyjen päällekkäisyyden vähentäminen Viranomaisten välisen yhteistyön parantaminen Lupamenettelyjen ajallinen ja sisällöllinen koordinointi Osallistumisprosessien yksinkertaistaminen Lupa- ja valvontamenettelyyn* liittyvien tietojen hyödyntäminen ja yhteiskäyttö *lupiin ja valvontoihin vai rekisteröinteihin (odotetaan sanastotyön lopullista termivalintaa)

Luvat ja valvonta –ekosysteemikuvaus… Säädökset ja sopimukset, joita ekosysteemissä sovelletaan Ekosysteemin omistaja määrittää sopimukset, joita ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden tulee noudattaa. Ekosysteemiin sovelletaan seuraavia säädöksiä*: Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (10.6.2011/634) Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (21.5.1999/621) Asetus viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja hyvästä tiedonhallintatavasta (12.11.1999/1030) EU yleinen tietosuoja-asetus (2016/679, EU) Hallintolainkäyttölaki (26.7.1996/586) Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista (29.6.2016/571) Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (24.1.2003/13) *Tässä voidaan pelkästään viitata KA-kuvaukseen, jos säädökset sieltä löytyvät

Luvat ja valvonta –ekosysteemikuvaus… Toimijat ja ekosysteemiin liittymisen ehdot Toimijoita ovat kaikki Suomessa lupia myöntävät ja valvontaa hoitavat viranomaiset. Liittymisen ehdot tarkentuvat myöhemmin. Mitä ekosysteemiin liittyminen vaatii toimijalta? Viranomaisen asiointipalvelun on kyettävä liittymään ekosysteemiin siten, että se voi vastaanottaa hankekokonaisuuden yhteiset tiedot palvelukerrokselta. Lisäksi joko viranomaisen asiointipalvelun tai käsittelyjärjestelmän on pystyttävä tarjoamaan palvelukerrokselle tieto lupahakemuksen käsittelyn kulloisestakin vaiheesta sekä lopputuloksesta. Palvelut, joita ekosysteemi tarjoaa Yhden luukun lupa-asiointi vuorovaikutteisena prosessina Kokonaisnäkymä hankkeen tietoon Lupakokonaisuuden käsittelyprosessin etenemisen seuranta

Luvat ja valvonta –ekosysteemikuvaus Tietosisällöt ja tietovarannot, joita ekosysteemissä voidaan hyödyntää Ekosysteemissä voidaan hyödyntää seuraavia tietovarantoja: asiakkaan perustietoja (VTJ, TEM ATV) palvelutietovarantoa (Suomi.fi-PTV) Täydennetään myöhemmin rakentamisen edetessä Järjestelmät ja rajapinnat, joita ekosysteemissä voidaan hyödyntää Ekosysteemissä voidaan hyödyntää: Suomi.fi palveluja (tunnistus, valtuudet, kartat, viestit, maksut, palveluväylä) Järjestelmät ja rajapinnat, joita ekosysteemi tarjoaa Ekosysteemi tarjoaa seuraava rajapinnat: Rajapinta hankkeen yhteisten tietojen hakuun Ekosysteemin yhteistyön välineet ja dokumenttipankki Palvelukerroksen rakentamisen aikaiset kuvaukset julkaistaan julkista kommentointia varten Innokyla.fi:ssä. Arkkitehtuurikuvaukset julkaistaan arkkitehtuuripankissa. Muut yhteistyövälineet täydennetään rakentamisen edetessä.

Noudatettavat viitearkkitehtuurit

Noudatettavat viitearkkitehtuurit Merkitys Sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri Viitekehys sähköisten asiakaspalvelujen kehittämisen konkreettiseksi tueksi. Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Määrittelee linjaukset paikkatietojen kansallisen yhteentoimivuuden ja yhteiskäyttöisyyden aikaan saamiseksi. Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuuri Viitearkkitehtuuri ohjaa kansallisesti tietojen ja palvelujen yhdistämisen ratkaisukokonaisuuksia ja tiedonvälityksen välineiden kehittämistä. Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Viitearkkitehtuurin avulla ohjataan perustietovarantojen suunnittelua ja kehittämistä, jotta niiden tietoja voitaisiin paremmin hyödyntää erilaisissa prosesseissa ja tietojärjestelmissä. The new European Interoperability Framework (EIF) The framework gives specific guidance on how to set up interoperable digital public services.