Oppimisen polut oppimista eriyttämässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
1. ● Ottakaa omat läppärit ja kuulokkeet ● Kuunnelkaa tekstikappaleet 1-5 1) Hello world! s.1 2) Here I am s.2 3) Hanging out s.3 4) We're the champs!
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Listening comprehension
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
3. luokan englanti Vanhempainilta
Toimintaohjeet opelle
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
MOTIVAATIO.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetussuunnitelma/OPS
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
YOJOO-jakso 1. viikko Arvosanat 5-6 (osaan perusasiat)) Tee seuraavat tehtävät, osa yksin osa parisi kanssa, ohjeen mukaisesti. Etene ohjeen mukaisessa.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Englanti 8. lk LV – 2017.
Englannin valinnainen lisäkurssi
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Luen, kirjoitan ja kerron
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Tavoitteet ja arviointi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Tietoa välittävä puheenvuoro
3. luokan englanti Vanhempainilta
Quizlet-sovelluksen käyttöopas
3. luokan englanti Vanhempainilta
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Vertais-auditointi-sparraus
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Vieraiden kielten opiskelusta
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Yhteisopettajuus arjessa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tervetuloa uudelle luokalle!
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Oppimisen polut oppimista eriyttämässä Sari Granroth-Nalkki Ohjava opettaja, Valteri

Mitä oppimisen polut tarkoittavat? Jakson aikana otat itse vastuuta opiskelustasi ja aikataulutat tekemistäsi. Opettajat ovat koko ajan auttamassa ja ohjaamassa. Kysy rohkeasti apua, mutta mieti ensin itse! Voit valita, haluatko kulkea helpompaa vai haastavampaa polkua. Polkua voi myös vaihtaa kesken jakson. Jakson lopussa on testi opetellusta asioita. Jakson aikana opiskellaan kappale 3 ja siihen liittyvät asiat. Saat itse valita, missä järjestyksessä asioita opiskelet. Oppilas… valitsee itselleen tarpeellisia tai sopivia oppimiskokonaisuuksia ottaa vastuuta omasta oppimisestaan harjoittelee oppimisen taitoja etenee omassa tahdissa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi niiden toteutumista Oppii myös vertaisiltaan

Tavoite: harjoitella mielipiteen perustelua ja kuullun ymmärtämistä Spotlight 8 unit 8 Rakenteet: Pronominit, perus-ja –ing-muodot Perus hommaa tavoite: harjoitella kysymistä ja vastaamista sekä kuuntelutehtävien tekemistä Haastan itseni Tavoite: harjoitella mielipiteen perustelua ja kuullun ymmärtämistä Superhaasto! Tavoite: harjoitella kuuntelutehtävässä engl. vastaamista, puhetehtävässä keskustelua sekä tutustua idiomeihin   Teen Quizletiin oman sanaston TB s.130-131 sanoista. Valitsen 15 itselleni uutta sanaa. Opettelen sanat. Teen testin Quizletissa ja kerron prosentin opettajalle. Teen TB s. 130-131 teht. A ja C parin kanssa. Kuuntelen teht. B ja teen työkirjasta harjoituksen. Teen Quizletiin oman sanaston TB s.130-131 sanoista. Valitsen 20 sanaa. Opettelen sanat. Teen testin Quizletissa ja kerron prosentin opettajalle. Teen parin kanssa TB s. 130-131 teht. A ja C, jossa lisäksi perustelen vastauksiani ”because”-lauseilla. Kerään A-tehtävästä itselleni sanaston joko vihkoon tai Quizletiin. Kuuntelen B-tehtävän parin kanssa ja kerromme toisillemme suomeksi mitä nuoret kertoivat. Tarkistan, että osaan sanaston TB s.130-131. Teen itselleni uusista sanoista Quizlet-sanaston. Testaan, että osaan uudet sanat. Kuuntelen B-tehtävän ja kirjoitan englanniksi lyhyesti vihkoon mitä nuoret kertoivat. Teen parin kanssa vapaamuotoisen keskustelun. Aiheena on käydä ostoksilla mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Harjoittelemme keskustelua. Teen WB s. 187. Kilpisen yhtenäiskoulu

Saat opiskella omatoimisesti kappaletta 4  Saat opiskella omatoimisesti kappaletta 4. Tästä monistenipusta löydät tarvittavat monisteet. lisäksi tarvitset oppikirjoja. Etene tehtävälistan mukaisesti ja merkitse haluamallasi tavalla tehdyt tehtävät. Huolehdi itsellesi joka kerraksi läksyä, esimerkiksi sanojen opettelua tai tehtäviä. Omatoimisen opiskelun jakso päättyy sanastotestiin. Muistathan, että tehtävälistan ”suorittaminen” ei ole pääasia vaan OPPIMINEN. Tarkasta tekemäsi tehtävät tarkastusmonisteista luokan etuosassa. Kysy opettajilta neuvoja ja tukea heti, jos olet jostakin epävarma. Tsemppiä opiskeluun, onnistut kyllä!   sanastoharjoitus lapuilla (ope kertoo ohjeen) Lue kappale 4 ääneen 2 kertaa (Voi lukea kaverin kanssa!) Suomenna kappale sanaston avulla moniste 1 valitse tehtävistä 2a, 2b ja2c (sb s. 68-69) KAKSI tehtävää tehtävä 3 työkirjasta s.69 opettele kellonajat ja tee työkirjasta tehtävä 4a sekä moniste 2 tee kaverin kanssa moniste 3 Milloin? Mihin aikaan? keskustele kaverin kanssa päivän televisio-ohjelmista. voitte etsiä tiedot netistä tai käyttää työkirjan sivulla 71 olevia ohjelmatietoja. opettele viikonpäivät sivulta 72 ja tehtävä 9 sivulta74 harrastussanoja, tehtävä 11a työkirjasta Tässä esimerkissä tavoitteena on harjoitella toiminnanohjausta, oman opiskelun suunnittelua ja vastuun ottamista opiskelusta. Eriyttäminen on tehty osin valmiiksi liittämällä monistenippuihin erilaisia tehtävämonisteita oppilaiden tarpeiden mukaisesti. Esimerkissä annetaan oppijalle vastuuta omasta oppimisesta. Luovutetaan oppijuus hänelle. Olennaista on toiminnanohjauksen harjaantuminen ja oppimaan oppiminen.

Arvioinnissakin omistajuus voidaan antaa oppijalle Arvioinnissakin omistajuus voidaan antaa oppijalle. Oppija saa näyttää mitä osaa sen sijaan, että esittelisi osaamattomuuttaan. NÄYTTÖTUNNIT! Tässä esimerkit sanakokeesta ja näyttötunneista

Mitä tapahtui, havaintoja… Luokassa oli todellinen tekemisen meininki! Keskustelu opiskeltavasta asiasta ja oppimisesta lisääntyi paljon. Opiskelumotivaatio vahvistui: sopivat tehtävät, vaikutusmahdollisuudet Oppilaat tarvitsevat rakenteita, ainakin aluksi. Toiminnanohjaukseltaan heikot ovat pulassa ilman ohjausta. Kuulemalla oppimaan tottuneet, helposti oppivat, kyseenalaistivat aluksi työntekemistä. Onnistumisen kokemukset lisääntyivät. Käy hyvin ajattelutaitojen, oppimaan oppimisen ja sinnikkyyden harjoittelemiseen Open kiire lisääntyy, hyvät ennakkovalmistelut!

Miten pääsen alkuun? http://maot.fi/2015/09/yoojoo-noppa/