NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteisöllisyys – utopiaa vai arjen tekoja
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Vertaismentorointi & Minä mentorina
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kommunikaatio parisuhteessa
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
Koulussa elämää opettelemassa
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
SundaySoup Oulu Hupisaaret.fi Rahoita: Mesenaatti.me Osallistuaksesi, hae mukaan 5.5. mennessä osoitteessa: hupisaaret.fi/sundaysoup-oulu.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
ERITYISTAIDEKASVATUS
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Sosioemotionaalinen kehitys
Kohtaamisia pelimaailmassa
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Yhteisopettajuus arjessa
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Oulujoen seurakunnan varhaiskasvatus
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op Pirkko kepanen & marja Koukkari

VÄLITTÄVÄ VUOROVAIKUTUS http://connect.funet.fi/net

Osallistavan ja vuorovaikutteisen koulutuksen aiheena on teeman mukaisesti VÄLITTÄVÄ VUOROVAIKUTUS Erkkaa verkossa -luennolla ja lähipäivissä on käsitelty työrauhaa sekä lainsäädännön että opettajan/ohjaajan auktoriteetin näkökulmasta. Mutta… Miten opiskelijan kohtaamista ja ohjaamista voi toteuttaa käytännön opetus- ja ohjaustyössä? Minkälaisia mahdollisuuksia opettajalle ja ohjaajalle tarjoavat dialogisuuden ja toiminnallisten menetelmien hyödyntäminen? .

Mitä on osallisuus sosiaalinen, toiminnallinen ja vaikuttava osallisuus mukana olemista vertaisryhmän kanssa tekemistä päätöksentekoon osallistumista kaikkien mielipiteiden kunnioittamista toimijuuden tunnustamista konkreettisia tekoja

Aikuiset huolehtivat siitä, että kaikki pääsevät mukaan osallistumaan ja että kaikilla on kavereita Osallisuuden kokemus lisää itseluottamusta, vahvistaa omaa toimijuutta ja kantaa yli nivelvaiheidenkin

”Meille kohtaamisesta jää aina muistoksi tunnekokemus – kokemus siitä, millaisen tunteen välitin toiselle/toisille sekä tunne siitä, miten itse koin kohtaamisen. (Pirkko & Marja 2015.) 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

VÄHÄN/ PALJON TYHJENNEENÄ. (Filosofi Pekka Himanen) IHMINEN LÄHTEE JOKAISESTA KOHTAAMISESTA JOKO EMOTIONAALISESTI ENERGIALTAAN VÄHÄN/ PALJON VAHVISTUNEENA TAI VÄHÄN/ PALJON TYHJENNEENÄ. (Filosofi Pekka Himanen) kohtaaminen voi antaa mutta se voi myös viedä voimia – arvostava kohtaaminen vahvistaa 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

MILLAISEN TUNTEEN TOIVON JÄTTÄVÄNI KOHTAAMISESTA? MILLAISEN TUNTEEN TOIVON SAAVANI KOHTAAMISESTA? ”Antamalla saat.” 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

MIKÄ MENEE YLÖS, TULEE YLEENSÄ MYÖS ALAS 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

SIITÄ HUOLIMATTA JOKAINE VOI SEN OPPIA KOHTAAMISTA EI VOI OPETELLA KIRJOISTA, EIKÄ SIIHEN VOI PAKOTTAA ITSEÄÄN EIKÄ TOISTA SIITÄ HUOLIMATTA JOKAINE VOI SEN OPPIA KOHTAAMINEN ON TAITO OSATA PYSÄHTYÄ, KUUNNELLA, KULKEA RINNALLA, VÄLITTÄÄ LÄHIMMÄISESTÄ 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

KOHTAAMINEN ON HELPPOA, KOSKA SE ON NIIN YKSINKERTAISTA KOHTAAMINEN ON KANSSAKÄYMISEN YDIN, ILMAN KOHTAAMISTA VUOROVAIKUTUKSESTA JÄÄ PUUTTUMAAN JOTAIN KOHTAAMINEN ON HELPPOA, KOSKA SE ON NIIN YKSINKERTAISTA KOHTAAMINEN ON VAIKEAA, KOSKA SITÄ EI VOI SUORITTAA VAAN TOTEUTTAA OLEMALLA LÄSNÄ 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

ARVOSTAVASSA KOHTAAMISESSA IHMINEN KOKEE, ETTÄ HÄNET HUOMIOIDAAN AIDOSTI, TOSISSAAN JA ILMAN ENNAKKOLUULOJA – LÄSNÄOLON, JAKAMISEN JA YMMÄRTÄMISEN ILMAPIIRISSÄ ARVOKAS KOHTAAMINEN EDELLYTTÄÄ MOLEMPIEN OSAPUOLTEN VALMIUTTA JAKAA OMAANSA SEKÄ VASTAANOTTAA SITÄ, MITÄ TOINEN JAKAA 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

ARVOSTAVASSA KOHTAAMISESSA IHMINEN KOKEE, ETTÄ HÄN SAA OLLA OMA ITSENSÄ JA KOHTAAMISESSA ON TILAA OLLA OMA PERSOONA – ARVOSTAVASSA KOHTAAMISESSA ON TASAVERTAINEN SUHDE JA MIELIPITEITÄ KUNNIOITTAVA ILMAPIIRI ARVOSTAVAN KOHTAAMISEN KIVIJALKA ON LUOTTAMUS SEKÄ ITSEARVOSTUS JA TAITO JOHTAA ITSEÄÄN JA ELÄMÄÄNSÄ. 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

Ratkaisukeskeisiä arvoja: kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja osaavia, jokainen vastaa omasta elämästään ja vaikuttaa muiden elämään ihmisiä rohkaistaan kuuntelemaan toisia ja huomioimaan heidän toiveensa ihmisiä kannustetaan elämään ja päättämään ihanteidensa ja tavoitteidensa mukaan ihmiset osaavat vaikuttaa omaan elämäänsä ja tehdä yhteistyötä ihmiset tekevät parhaansa itsensä ja läheistensä hyväksi keskeistä ongelmien ratkaisemisessa ovat ihmisten omat, tietoiset ja luovat ponnistelut ihmiset tietävät yleensä itse mikä on heille hyväksi ja milloin. 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen

 MIKÄ KOHTAAMISESTA TEKI ARVOSTAVAN? 1. MILLOIN OLET KOKENUT KOHTAAMISEN ARVOSTAVAKSI? HENKILÖKOHTAISIA KOKEMUKSIA.  MIKÄ KOHTAAMISESTA TEKI ARVOSTAVAN? 10.12.2018 Marja Koukkari Pirkko Kepanen