Lapsen mielenterveyden tukeminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
KOULUNUORISOTYÖ PIEKSÄMÄELLÄ Koulun erityisnuorisotyöntekijä Ritva Rantola Pieksämäen kaupunki p ,
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
TE1 Terveyden perusteet
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Lukion opiskeluhuolto
Ammatillisen koulutuksen reformista
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
JÄMSÄNJOEN YHTENÄISKOULU
Esityksen transkriptio:

Lapsen mielenterveyden tukeminen KOULUN MAHDOLLISUUDET Riitta Tenkanen-Salmela, psyk.sh, TtK, TtM-opiskelija (terveystieteiden opettajankoulutus) Itä-Suomen yliopisto Kuvat pixabay.com

Aiheet Terveyttä edistävä koulu – terveyden edistämisen tarkistuslista Oppilashuolto Koulun kriisivalmius Tunnetaidot Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Terveyttä edistävä koulu Oppimisympäristö Tulee tukea oppilaan kasvua, oppimista ja terveyttä Psyykkisesti, sosiaalisesti ja fyysisesti turvallinen Oppimiskäsitys Oppiminen on yksilöllinen ja yhteisöllinen kokemus, tietojen ja taitojen lisäksi myös osallisuus nähdään tärkeänä. Yhteisöllisyys, ystävyys, yhteinen elämä yhteisillä säännöillä, sosiaalinen tuki Sosiaalinen pääoma Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Hyvä psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö koulussa Koulu tukee oppilaiden itsetunnon ja minäkuvan kehitystä Jokainen oppilas huomioidaan yksilönä – jokaisella oppilaalla on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään Myönteistä palautetta annetaan kaikille Erilaisuutta kunnioitetaan Jokaiselle lapselle taataan hänen omien oppimisedellytystensä mukainen opiskelu Koulu tukee vanhempia kasvatustehtävässä Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Hyvä psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö koulussa Koulussa on hyvät vuorovaikutussuhteet Koulussa noudatetaan yhdessä sovittuja hyviä käytöstapoja Kaikkia tervehditään ja puhutaan kauniisti Toiset otetaan huomioon Kiusaamista ei sallita missään olosuhteissa Kielenkäyttö on kaikilla asiallista Ylläpidetään myönteistä ilmapiiriä Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Hyvä psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö koulussa Koulu tukee yhteisöllisyyttä Koulun yhteistä ME -henkeä ylläpidetään Koulun pelisääntöjä mietitään yhdessä oppilaiden kanssa Koulussa järjestetään yhteisiä tapahtumia ja retkiä Oppilaskunnan aktiivista toimintaa tuetaan Vanhemmat osallistuvat aktiivisesti koulun ja kodin yhteistyöhön Kodin ja koulun yhteinen kasvatuskumppanuus on tärkeää Koulussa toimii aktiivinen vanhempainyhdistys Vanhemmat osallistuvat vanhempainiltoihin ja vartteihin Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Hyvä psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö koulussa Koulu on savuton ja päihteetön Koulun alueella (sisällä ja ulkona) on tupakointi, nuuskaaminen, alkoholin ja muiden päihteiden käyttö kielletty Oppilaiden tupakointia valvotaan ja siihen puututaan Vanhempainilloissa kannustetaan koteja päihteettömyyteen Koulussa on valmius ensiapuun ja kriisitilanteissa toimimiseen Koulun henkilökunta on ensiaputaitoista Ensiapuvälineet ovat asianmukaisia Oppilaat ja opettajat harjoittelevat pelastautumista Koulussa on laadittu turvallisuussuunnitelma, johon on kirjattu ongelma- ja kriisitilanteita koskevat suunnitelmat yhteen Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Koulun psykososiaalisen tuen suunnitelma Opetushallituksen ohje koulun kriisivalmiussuunnitelmaan http://www.oph.fi/kriisiaineisto PSYKOSOSIAALINEN TUKI ÄKILLISISSÄ KRIISEISSÄ Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Psykososiaalisen kriisityön tavoitteet koulussa Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuollon kriisisuunnitelmassa kuvataan Oppilaiden suojaaminen väkivallalta, kiusaamiselta, häirinnältä Toiminta äkillisissä kriiseissä, uhka- ja vaaratilanteissa Kriisitilanteiden ehkäisy, niihin varautuminen ja toimintatavat äkillisissä kriisitilanteissa Johtaminen, yhteistyö, tiedottaminen, viestintä Psykososiaalisen tuen ja jälkihoidon järjestäminen Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuolto Oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä (Opetushallitus 2014, Finlex 2013). Ennaltaehkäisevää ja monialaista yhteistyötä Oppilaan yksilökohtainen oppilashuolto Oppilashuollosta säädetään oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuolto Järjestetään moniammatillisena yhteistyönä opetustoimen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa. Oppilaan ja hänen vanhempansa kanssa tehdään yhteistyötä, oppilaan ikä ja edellytykset huomioiden Oppilashuoltotyöryhmään voivat kuulua koulun henkilökunnan lisäksi psykologi, kuraattori, kouluterveydenhuollon työntekijä ja myös mielenterveystoimen työntekijä Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuollon kolme ryhmää Oppilashuollon ohjausryhmä Vastaa opetuksen järjestäjäkohtaisen oppilashuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä Vastaa koulun oppilashuollon suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Päättää ryhmän kokoonpanosta, tehtävistä ja toimintatavoista, voi kuulla asiantuntijoita Keskeinen tehtävä yhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen Asiantuntijaryhmä Kootaan yksittäisen oppilaan tuen tarpeen selvittämiseksi ja oppilashuollon palvelujen järjestämiseksi, monialainen oppilaan tarpeen mukaan koottu, (asiantuntijoiden mukanaoloon huoltajan suostumus) Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuollon tehtävät Kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden seuranta ja kehittäminen Kouluympäristön terveydestä, turvallisuudesta ja esteettömyydestä huolehtiminen Huolehtiminen oppilaiden ja huoltajien kuulluksi tulemisesta Oppilaiden osallisuuden edistäminen Yhteenkuuluvuuden, huolenpidon, avoimen vuorovaikutuksen edistäminen Ongelmien ennaltaehkäisy, varhainen tunnistaminen ja tarvittavan tuen järjestäminen Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Oppilashuollon tehtävät Oppilashuolto toimii terveen ja turvallisen kouluympäristön luomiseksi ja ylläpitämiseksi Oppilashuolto toimii moniammatillisesti, sillä on selkeä työnjako ja vastuualueet Kriisitilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja hoitamiseksi on toimivat käytännöt Esim. poissaolojen seuranta, mielenterveyden edistäminen ja hoito, päihteet, tapaturmat, vakavat onnettomuudet, kuolemantapaukset, väkivalta ja kiusaaminen Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Yksittäistä oppilasta koskeva oppilashuolto Oppilaalle annettavat kouluterveydenhuollon palvelut Oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut, muut monialaiset palvelut Tavoite edistää oppilaan kokonaisvaltaista kehitystä, terveyttä, hyvinvointia ja oppimista Varhaisen tuen turvaaminen, ongelmien ehkäisy Oppilaiden yksilölliset voimavarat, edellytykset ja tarpeet otetaan huomioon Tietojen luovuttaminen ja salassapitoa koskevat säännökset huomioitava Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Asiantuntijoita Konsultoiva erityisluokanopettaja Konsultointi, opettajan apuna tunnilla, välitunnilla seuraamassa oppilaita tai auttaa erityisopettajaa opetustilanteissa Tiivis yhteistyö vanhempien kanssa Koulupsyykkari –psykiatrinen sairaanhoitaja Ehkäisevä mielenterveystyö ja varhainen puuttuminen oppilaan oireiluun ja huoliin Jos oppilashuoltotyöryhmään otetaan asiantuntijoita mukaan, on huoltajan suostumus ensin kysyttävä (OPH 2014) Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Konsultoiva erityisluokanopettaja Laaja yhteistyö koulun, hoitotahon (lastenpsykiatria, perheneuvola)ja kodin välillä Työryhmät KOTA (akuutti, kotiin tehtävää työtä) OPPIVA (tarkkaavaisuuden pulmat / koulu, lastenlääkäri, koulupsykologi, konsultoiva erityisluokan opettaja) Työparityöskentely (oppilaan oman opettajan kanssa), konsultaatio, työnohjaus Oppilaan seuranta koulussa, yhteistyössä oman opettajan ja huoltajien kanssa Kotiopetuksen valvova opettaja Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen koulussa Erilaisia ohjelmia, esim: Friends ART Aggression portaat (Raisa Cacciatore) Askeleittain Vatupassi Nalle- ja tunnekortit (Pesäpuu) Työrauha –malli (Niilo Mäki –instituutti) Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018

Lähteet Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 30.12.2013/1287 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetushallitus 2014 Konsultoiva erityisluokanopettaja Jaana Jerkku, haastattelu 8.12.16 Psykososiaalinen tuki äkillisissä kriiseissä. Opetushallitus 2014. Terveyttä edistävän koulun tarkistuslista. Koulun terveys- ja hyvoinvointihenke 2007. Terveyden edistämisen keskus. Havu-Nuutinen Sari, Karppinen Netta & Päivinen Annika 2011. Kriisinkäsittely opettajan pedagogisena toimintana. Kasvatus 1/2011, s.19-30. Riitta Tenkanen-Salmela 4.12.2018