Ammatillisen koulutuksen reformi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Advertisements

Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Opso ry kevätseminaari Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillinen koulutus muutoksessa Opetusneuvos Tarja Riihimäki
Suomen koulutusjärjestelmä
Näyttötutkintojärjestelmä
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Oulun seudun ammattiopisto OSAO. 2015OSAOn esittelydiat2.
Ammatillisen koulutuksen reformi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Sajon seminaari Riika Reija Lepola. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteet Ammatillisen koulutuksen yhteiskunnallinen merkitys.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Opinnollistaminen nuorten työpajatoiminnassa ja ammatillisen koulutuksen reformi Elise Virnes
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Ammatillisen koulutuksen reformi ja digitaaliset ratkaisut Yhteentoimivuusfoorumi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Näköaloja ammatilliseen koulutukseen Elise Virnes Ammatillisen koulutuksen osasto Opetus- ja kulttuuriministeriö.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi ELO
Ammatillisen koulutuksen reformi Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma Opetusneuvos Seija Rasku, opetus- ja kulttuuriministeriö.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Muovialan koulutusyhteistyö yrityksen tukena
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AO:n vuosikokous Porissa
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Sähköalan opetus muutoksessa
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Osaamisella soteen! TEHY
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen reformi Arto Pekkala

Miksi reformi tarvitaan? Kaikille koulutuspaikka peruskoulun jälkeen Tarpeet yksilöllistyvät Osaamista uudistettava läpi työuran Perustaidot korostuvat Työelämän osaamistarpeet muuttuvat Työn tekemisen tavat ja ansaintalogiikat muuttuvat Ammatteja syntyy ja häviää Teknologia kehittyy Miksi reformi tarvitaan? Lähde: www.minedu.fi 25/11/2018 Opetushallitus

Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Vähemmän, laaja-alaisempia tutkintoja Ketterästi uudistuvat tutkinnon perusteet Uudistetaan yhteiset tutkinnon osat Lisää valinnan mahdollisuuksia Rahoituksessa painottuvat vaikuttavuus ja suoritukset TYÖELÄMÄVASTAAVAT TUTKINNOT Yksilölliset, joustavat opintopolut AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMI: Mitä tehdään? Lisää valtaa ja vastuuta koulutuksen järjestäjille HENKILÖKOHTAISTAMINEN Hankitaan vain puuttuva osaaminen SELKEYS & TEHOKKUUS Yksi koulutuksen ja tutkintojen järjestämislupa Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys Monipuoliset oppimis-ympäristöt Yksi tapa suorittaa tutkinto: näyttö UUDENLAISET OPPIMISEN TAVAT & MAHDOLLISUUDET Enemmän opiskelua työpaikoilla Työvoima-koulutusta osaksi ammatillista koulutusta Digitaalisuutta hyödynnetään monipuolisesti Pohjautuu: www.minedu.fi

Uuden rahoitusjärjestelmän peruselementit Uusi ammatillisen koulutuksen rahoitusmalli muodostuu neljästä peruselementistä: perusrahoitus (HE: 50 %), suoritusrahoitus (HE 35 %), vaikuttavuusrahoitus (HE 15 %) strategiarahoitus Rahoitus myönnetään ja maksetaan koulutuksen järjestäjälle. Rahoitus on laskennallista ja koulutuksen järjestäjä päättää sen käytöstä. Yhtenäisen rahoitusjärjestelmän puitteissa rahoitettaisiin kaikkea ammatillista koulutusta. Ammatillisen koulutuksen kokonaisrahoituksen taso määräytyy valtion talousarviossa, ja sitä tarkistettaisiin vuosittain indeksillä. Rahoituksesta vastaavat valtio ja kunnat yhdessä – yksi valtionosuusprosentti kaikessa ammatillisessa koulutuksessa. 25/11/2018 Opetushallitus

Ammatillisen koulutuksen tutkintorakenne muuttuu Tällä hetkellä 351 perus- ammatti- ja erikoisammattitutkintoa 2019 alusta lähtien yhteensä 162 tutkintoa ammatillisia perustutkintoja on 42 ammattitutkintoja 65 erikoisammattitutkintoja 55

Aikatauluja (2/2) 3/2017 Reformi HE eduskunnalle 2-6/2017 Uusien järjestämislupien valmistelu 2-6/2017 Asetusten valmistelu 6-8/2017 Uudistetut järjestämisluvat koulutuksen järjestäjille 1/2018 Uudistettu lainsäädäntö voimaan 1/2018 Reformin toimeenpanon tukitoimet jatkuvat 25/11/2018 Opetushallitus