Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Advertisements

Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Laaja-alainen osaaminen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OP
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
”Meidän opisto”.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Vanhuksen saattohoito
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Sosiaalialan asiantuntijapäivät
Asiantuntijuus ajassa
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
shine Strong human increases new energy
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Työhönvalmennuksen prosessi
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
tulevaisuuden työelämätaidot
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin Kurvi-toiminta auttaa maahan muuttaneita nuoria ja suomalaista palvelujärjestelmää kohtaamaan toisensa. Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin   Maahanmuuttajamiesten koulutusunelmat - toisen asteen yhteys 21.11.2018 Eero Lehtovirta Suomen Pakolaisapu, Kurvi-hanke

Kurvi toiminnan tuki yksilöille Sosiaaliohjausta, joka täydentää jo voimassa olevaa palvelujärjestelmää​. Keskeisenä elementtinä pitkäjänteisyys, asiakkaan mukana kulkeminen sinne, missä hän apua tarvitsee ja oikean tuen etsiminen, jos se on jossain muualla kuin Kurvissa​. Neuvontatyö Ohjaamo Helsingissä sekä aikuisten perusopetusta tarjoavissa oppilaitoksissa (HELAO, TYK, SDO) kertaluontoista/ lyhytkestoista apua ja neuvontaa. Tarve asiakkuudelle nousee usein siitä, että viranomaistahot eivät aina pysty työnsä puitteissa antamaan kokonaisvaltaista tukea.

Kurvi-toiminnan kohderyhmä pakolais- ja turvapaikanhakijataustaisia nuoria aikuisia (18-29-v.)​ olleet maassa keskimäärin 4-7v.​ heikot turvaverkot​ (yksin tulleita/rikkonaiset perhesuhteet)​ tulleet Suomeen oppivelvollisuusiän lopulla tai sen jälkeen​ koulutustausta kotimaasta vähäinen tai olematon​ heikko kielitaito ja puutteellinen koulutus, työkokemus sekä kansalaistaidot verrattuna ikätovereihin​ järjestelmä ei tunnista tilannetta tai historiaa ​ eniten palvelujärjestelmään liittyvää “paperityötä” vähimmillä taidoilla​ ulkopuolisuuden tunne: ennakkoluulot määrittävät millainen olet.

Yleissivistävä peruskoulu SYSTEEMINEN JA EETTINEN AJATTELU ITSESTÄ HUOLEHTEMINEN JA ARJEN TAIDOT OSALLISTUMINEN-, VAIKUTTAMINEN, KESTÄVÄN TULEVAISUUDEN RAKENTAMINEN DIGITAIDOT VAIHTOEHTOJEN HUOMAAMINEN TULEVAISUUDEN SUUNNTTELU SYY-JA SEURAUSSUHTEIDEN YMMÄRTÄMINEN MONILUKUTAITO Peruskoulun Laaja-alainen osaaminen opetussuunnitelmassa http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/opetussuunnitelma_ja_tuntijako/perusopetus_nyt -aikuisten perusopetus, tuki KELA ja te-toimisto KULTTUURINEN OSAAMINEN, VUOROVAIKUTUS JA ITSENSÄ ILMAISEMINEN TYÖELÄMÄTAIDOT

JATKOPOLUT osaamisen tunnistaminen kotimaassa hankittu koulutus kielelliset valmiudet (A2,2-B2,2) valmistavat koulutukset (LUVA, VALMA) työvoimapoliittiset koulutukset, osatutkinnot kuinka koulutusta tuetaan? -Onko tietä nopeaan työllisymiseen -riittävät taidot jatkokoulutukseen, esim. tiedot biologiasta -omarhtoinen opiskelu ja siihen liittyvät tukimuodot -tukiopetus

LINKKEJÄ Kiertoteitä https://pakolaisapu.fi/wp-content/uploads/2018/03/Kiertoteit%C3%A4.pdf Tienhaaroja ja umpikujia– maahanmuuttaja-asiakkaat neuvonta- ja ohjaustyössä Kiertoteitä Osaamisen tunnistaminen https://www.osaan.fi/#/

Kurvi kiittää Ohjaajat: Eero Lehtovirta 044 – 732 80 61 Iina Helldan 044 – 767 15 95 Maryam Fathollahi 044 – 759 82 84 Jari Miettinen 045 – 264 07 05 etunimi.sukunimi@pakolaisapu.fi