Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Advertisements

K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Miksi opinnollistamista? Tuula Mikkola Keskuspuiston ammattiopisto.
Työpajojen yhteistyön merkitys Saila Aho-Mantila
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Tervetuloa Innokylään
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Aikuissosiaalityön klubi
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ammatinen koulutus uudistuu
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Tervetuloa Innopajaan
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
AHOT ja työn opinnollistaminen – työpaja HAMK/YRLI klo 9-12
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
KEIJO KEIJO
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Väyläopintoihin ohjautuminen
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Asiakasprosessi hankkeissa
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus 3. 16.5.2016 Kisälli Harjulanmäki Apuomena ry Taidoilla töihin hanke Karkkilan Kaupunki Ruukinpaja Ruukinpaja/Yhteiskoulu Vihdin Kierrätyskeskus Karviainen Raaseporin kaupunki PTKY Karviainen Perusturvakuntayhtymä Karviainen / Werstas työpajat Karkkila Vihti Apuomena ry/Lohjastuu projekti Luksia Sotainvalidien Veljesliitto Uudenmaan piiri ry Salon nuorten pajatoiminta Työllisyysosasto aikuisyksikkö Fix it työpaja Salon seudun ammattiopisto Hangon kaupunki, nuorisotoimi, nuorten tieto ja neuvontapalvelu Nuorisotyöpaja Via Raseborgssysselsättningsavdelning Lohjan nuorisopalvelut Sotainvalidien Veljesliitto Raaseporin Kaupunki, työllisyysosasto Lohjan kaupunki Nuorisotyöpaja Tuuma Karviainen Perusturvatoimi Lohja VASTUUTA 2020

Miksi kannattaa opinnollistaa työtoimintoja? Kehittää pajan/järjestön omaa työtoimintaa ammatillisempaan suuntaan, kun sitä verrataan tutkinnon perusteisiin. Tutkinnon perusteet on tehty työelämän vaatimusten mukaan! Tehdään asiakkaalle näkyväksi osaaminen, ilman tutkintosuoritukseen liittyvää painetta! Minäpystyvyyden vahvistaminen ja aitoa hyötyä tiellä työelämään poluttamisessa! Paja/työelämäjakso aika mielekkäämpää! Innostaa oppimaan – joustava polku opiskelemaan! Hankittu osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa kun/jos lähtee opiskelemaan tai tutkintotilaisuuteen! Etunimi Sukunimi 20.11.2018

Ministerineuvoston suositus 12/12 (Council Recommendation) http://ec.europa.eu/epale/fi/content/validointi tukee heikommassa asemassa olevaa yksiloa http://eur lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012:398:0001:0005:FI:PDF EU maissa validointi 2018 mennessä Validointiprosessin vaiheita: tunnistaminen, dokumentointi, arviointi ja sertifiointi. 7. …kehittää menettelyjä epävirallisen ja arkioppimisen tunnustamiseksi ja valdoimiseksi, tarpeen mukaan kansallisten tutkintojen viitekehysten avulla. Opinnollistaminen osana validointia: tunnistaminen, dokumentointi (Anni Karttunen 4.9.2015) Kati Jokela 20.11.2018

Mitä on opinnollistaminen? Eri merkityksiä, ei virallinen termi (vielä). Yksilön osaamisen tunnistaminen keskiössä, minäpystyvyyden vahvistaminen Työtoiminnassa tapahtuvaa (vrt.opiskelijan opinnollistaminen työpaikalla) Opinnollistaminen on prosessi: 1. Työtoiminnan oppimisympäristö tunnistetaan (esim. yhteistyössä oppilaitoksen edustajan kanssa). 2. Valitaan opinnollistettavat tutkinnon osat, avataan ne työympäristön toimintojen mukaan. 3. Asiakkaan osaamista tunnistetaan ja /tai hän saa ammatillisia tavoitteita. 4. Asiakas saa osaamistodistuksen tunnistetusta osaamisestaan. 5. Asiakas hakee töitä/opiskelemaan tai hänet ohjataan tutkintotilaisuuteen. 6. Oppilaitos tunnistaa ja tunnustaa osaamista henkilökohtaistamisen käytäntöjen ja ohjeiden mukaisesti. Opinnollistaminen kehittää pajan/järjestön/työtoiminnan ammatillista laatua, prosessia, ohjausta sekä tuotteita. Etunimi Sukunimi 20.11.2018

Opinnollistaminen Näyttötutkinto Paja/järjestö/työtoiminta vastaa opinnollistamisen prosessista Oppimisympäristön tunnistaminen ja kirjaaminen Työympäristön toimintojen avaaminen ja vertaaminen tutkinnon perusteisiin Osaamisen tunnistaminen Voidaan asettaa tavoitteita Dokumentoidaan sen hetkinen osaaminen, kaikkea ei tarvitse osata osaamistodistuksen saadakseen Osaamistodistus = työnhakuun/ opintoihin / tutkintotilaisuuteen ohjaaminen /voimaannuttamisen väline Oppilaitos vastaa näyttötutkintojen suorittamiseen liittyvästä tiedottamisesta, neuvonnasta ja ohjauksesta Tutkinnon suorittamisympäristön arviointi Tutkintovaatimukset kaikille samat Tutkintotilaisuuksiin voi osallistua, jos tarvittavan osaamisen taso on arvioitu riittäväksi yhdessä tutkinnon järjestäjän kanssa Tutkinnon osa tai koko tutkinto Osaamisen tunnustaminen voidaan tehdä todistusten pohjalta tai tutkintotilaisuudessa Tutkintotodistus = Virallinen tunnustettu dokumentti osaamisesta. Etunimi Sukunimi 20.11.2018

Kyselyn tuloksia 28.9.2015

Muutama asia  52/17! (Gifford) Osaamistodistusten säilytys – Paja vastaa vrt. työtyötodistus Osaamistodistuksella tai muulla tavalla hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen haku on opiskelijan oikeus ja vastuulla siirtyessä opiskelijaksi. Opiskelupaikat/tutkintotilaisuudet – Ota yhteys Ammattiopistossa opinto ohjaajaan, aikuisopistossa tutkinnonohjaajaan. www.luksia.fi Yhteistyösopimukset Surveypal kysely tulee kesäkuussa. Buukkaa VASTUUTA 2020 projektin vahvistus pajalle! Etunimi Sukunimi 20.11.2018

Ryhmätyö klo 13 14 Miten eteenpäin Suunnitelmallisuus Mitä tulee kehittää ennen kuin päästään opinnollistamaan? Vuosikello kehittämiseen Projektin apu pajoille 2016 2017 Seuraavat tapaamiset Etunimi Sukunimi 20.11.2018