KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Koulumatka & käyttäytyminen koulukuljetuksissa Ykspihlajan koulu; Vingen koulurakennus.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus Suomessa Työskentely seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten ja nuorten kanssa Yliopistonlehtori Noora.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Älä kerro kenellekään! Janna Rantala Lastenpsykiatri Perhe- ja paripsykoterapeutti.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Perhe.
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Työelämäosaajana OKM.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
Valmennuksen pelisäännöt
Pappilanpuiston: läheisten työpaja klo 14

Ikäihmisten palvelut, toimijuus ja osallisuus pähkinänkuoressa
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Tapaturman määritelmä… Äkillisen, odottamattoman ja tahattoman tapahtuman seurauksena henkilö menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Keskenmenopotilaan henkinen tukeminen
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Käyttöturvatiedotteet
HUOM! Kuntosalikerrat ovat voimassa 365 päivää ostopäivästä
OT-keskus Erityistaso
Lukion opiskeluhuolto
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
Työpaikalla ”hässäkkä” päällä?
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Yksikön toimintasuunnitelma
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu: 11. 10 KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu: 11.10.2017 RYHMÄPERHEPÄIVÄKOTI HEINÄHATTU 15 lasta; 10 tyttöä ja 5 poikaa, 3-5v. Kiusaaminen voi olla fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista: Haukkumista Uhkailua Lällättelyä ”Jokaisen kokemus Ärsyttämistä kiusaamisesta, on Puhumattomuutta henkilökohtainen, jota Arvostelua ei tule vähätellä” Vallan käyttöä Alistamista Pomottelua Tyrmäämistä Tönimistä Rumia ilmeitä ja eleitä Kiusaamisen ennalta ehkäisy yksikössämme: Aikuisen läsnäolo, havainnointi. Lapsen sosiaalisen kanssakäymisen tukeminen ja ohjaus. Yhteisten pelisääntöjen luominen ja rajojen asettaminen luovat turvallisuutta. Tarjoamme lapsille mielekästä puuhaa. Luomme lapsille leikkirauhan jakamalla lapset pienempiin ryhmiin. Korostamme hyviä tapoja ja tärkeää on anteeksi pyytäminen. Toimiva , turvallinen ja mielenkiintoinen ympäristö> muokkaaminen tarpeisiin sopiviksi (ruokapaikat, penkkijärjestys). Kiusaamisen seuranta, yhteistyö ja kirjaaminen: Kerromme vanhemmille riita/kiusaamistilanteesta Pyrimme käsittelemään konfliktit ryhmäperhepäiväkodissa, jolloin kiusaamistilanteita ei tarvitse sovitella kotona. Kiusaamisen ollessa toistuvaa, mietimme yhdessä vanhempien kanssa miten toimimme jatkossa tilanteen ratkaisemiseksi. Kirjaamme ylös yksikössämme tapahtuvat toistuvat kiusaamistilanteet ja mietimme erittäin vakavat tilanteet oman yksikkömme esimiehen, sekä vanhempien kanssa. Arvioimme suunnitelman toimivuutta puolivuosittain. Miten toimimme kiusaamistilanteissa yksikössämme: Olemme läsnä, havainnoimme tilannetta ja puutumme konfliktitilanteisiin tilanteen edellyttämällä tavalla. Kuuntelemme asianomaisia tasapuolisesti. Keskustelemme ja pohdimme kiusaamiseen johtavista syistä. Toimimme yhteisten yksikössämme luotujen pelisääntöjen mukaisesti. Ohjaamme lasta moraalikäsityksen luomisessa oikein/väärin> empatiakyvyn kehittyminen lapsen ikätason mukaan. Lapsella on oikeus suojaan fyysistä ja psyykkistä väkivaltaa vastaan (artikla 2, 19) YK lapsen oikeuksien yleissopimus.