Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Eeva-Leena Aittoniemi
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Palautetaidot ja opponointi
Maaseutu.fi on uudistunut -
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Palautetaidot ja opponointi
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kielen- ja tekstinhuoltoa
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Kyselylomakkeen tekeminen
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
Tieteellisen tekstin konventioita
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Asiatekstin rakennemalleja
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Opinnäytetyön otsikko
Luen, kirjoitan ja kerron
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Raportointiharjoitus
Kirje, sähköposti, blogi
Aineistosta kirjoittaminen
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Kirjoittamisen perusoppeja
Raportointiharjoitus
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta Tekstipaja II Aalto-yliopisto, ELECin kandiseminaarit, syksy 2017 Kaisa Ranta

Mitä teksteistä on luettu ja arvioitu? (Alustava) sisällysluettelo Kokonaisjäsennys Johdanto Johdattaa aihepiiriin Esittelee tekstin tarkoituksen Esittelee keskeiset käsitteet (lyhyesti tärkeimmät) Muotoilee tutkimuskysymyksen Nimeää mahdolliset metodit, keskeisen aineiston, fokuksen Esittelee käsittelyjärjestyksen Väh. 5 sivun osio käsittelyjaksosta Kielenhuoltoseikat Tekstin eteneminen Kappaleen taso Virketaso Tieteellinen asiatyyli Riittävä metateksti Ym… Oikeastaan kaikki tekstiluennoilla mainittu! Lähdeluettelo Tarkistettu käytännön yhtenäinen noudattaminen

Näin luet palautettasi Kokonaisarviossa (erillinen kommenttilappu) Yleisvaikutelma Keskeisimmät havaitut puutteet/ongelmat Huom.! Ei kuitenkaan eritelty kaikkea mahdollista Tekstin lomassa Kielenkorjausmerkintöjä Ehdotuksia selkeämmiksi muotoiluiksi Kysymyksiä (minulle) epäselvistä kohdista Korostettuja kappaleen 1. virkkeitä avuksi kappaleiden rakenteen hahmottamiseen Huom.! Kaikkea ei ole korjattu valmiiksi KYSY JOS ET YMMÄRRÄ! Muista myös ohjaajan palaute! Hänellä paras asiantuntemus sisällöstä ja erikoisalan konventioista!

Miten tästä eteenpäin? Missä vaiheessa työ ja sen osat ovat? Kirjoita Mitä pitää vielä kirjoittaa? Mikä kaipaa (uudelleen)jäsennystä? Mikä kaipaa muokkausta? Mihin tarvitset vielä lähteitä tai niiden tarkistamista? Mikä on viimeistelyä vaille valmis? Mihin tarvitset vielä ohjaajan tai jonkun muun kommentteja? Kirjoita Täydennä Pidä omaa tarkistuslistaa Analysoi omaa tekstiä Muokkaa Viilaa Palaa ohjeisiin ja kirjoitusoppaisiin tarvittaessa Lepuuta tekstiä tai sen osia, jotta saat etäisyyttä Tee yhtä asiaa kerrallaan! Muista pitää huolta tauoista, ruoasta, levosta…!

Yleinen tarkistuslista, osa 1 Työn kokonaisjäsennys Ovatko johdanto ja päätelmät linjassa keskenään? Sisältääkö käsittely sen, minkä johdanto lupaa? Esiintyvätkö päätelmiä tukevat argumentit käsittelyssä? Onko lukuhierarkia sopivan tarkka? Onko lukujen ja alalukujen järjestys loogisesti perusteltu? Hahmottuuko työstä punainen lanka? Luvut ja alaluvut Sisältääkö yhden aiheen ja juuri sen, minkä otsikko lupaa? Onko juoni yhtenäinen ja etenevä? Vinkki: lue (ala)luvun kappaleiden 1. virkkeet Kappaleet Sisältääkö yhden pääasian? Toimiiko 1. virke pääasian sisältävänä ideavirkkeenä? Toimivatko muut virkkeet tukivirkkeinä? Onko kappaleen pituus sopiva?

Yleinen tarkistuslista, osa 2 Virkkeet Sisältääkö yhden pääasian? Onko rakenne sopivan yksinkertainen (ei liian monta tasoa tms.)? Hahmottuuko virkkeen osien suhde toisiinsa? Hahmottuuko virkkeen suhde edeltävään/seuraavaan virkkeeseen? Argumentaatio, lähteistys ja informaatio Hahmottuuko väitteiden perustelu? Hahmottuuko väitteiden esittäjä? Hahmottuuko väitteiden varmuus? Hahmottuuko asioiden tärkeys, keskeisyys yms.? Hahmottuvatko asioiden suhteet toisiinsa (kausaalinen, ajallinen…)? Hahmottuuko oma panoksesi?

Yleinen tarkistuslista, osa 3 Kielenhuollon normit Pilkut ja muut välimerkit Muut merkkitekniset seikat (viivat, erikoismerkit ym.) Kongruenssi (esim. yksikkö/monikko ”ne tekevät”, ”asiat, jotka…”) Lauseenvastikkeet Yhdyssanat Erisnimet Lyhenteet Symmetria Tieteellinen asiatyyli Sanavalinnat Alan terminologia Luettavuus ja ymmärrettävyys Riittävä metateksti: pysyyhän lukija mukana? Käsitteiden selitys Ks. Myös virkkeet, kappaleet… Viittauskäytäntö Riittävästi viitemerkintöjä Riittävän tarkat merkinnät (sivunumerot tarv.) Yhtenäistä Ulkoasu Siisti ja luettava Kuviot ym. selkeitä, numeroituja ja nimettyjä

Lopuksi: Mitä varten tätä tehtiinkään? Huom.! Ei vain ohjaajaa varten! Itseäsi varten: Oma ymmärryksesi aiheesta syvenee Opiskelukavereita varten: Seminaaritoveriesi tieto ja ymmärrys aiheesta lisääntyy Tiedeyhteisöä varten Yhteiskuntaa varten Koko maailmaa varten! Muista kuitenkin, että tämä on vasta harjoittelua. Kukaan ei osaa tutkielman kirjoittamista valmiiksi! Kun teet töitä ja otat vaarin saamistasi kommenteista, saat aikaan paremman tutkielman sekä opit ja vahvistat taitoja, joista hyödyt myöhemminkin!