Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla Arja Sääkslahti Normaalikoulu, perusopetus 1-6 Jyväskylän yliopisto
Kehonhahmotus Tarkoittaa käsitystä: (= tunteminen/ tunnistaminen, nimeäminen, tahdonalainen liikuttaminen) - kehon eri osista (pää, olkapää, käsi, kyynärpää, ranne, sormet jne.) - kehon eri puolista (etupuoli eli vatsa, takapuoli eli selkä, oikea ja vasen kylki) - kehon ääriviivoista eli rajoista
Kehonhahmotuksen kehittäminen Koko kehon käyttäminen -> erityisesti tuntoaistin hyödyntäminen erilaisissa tehtävissä Harjoitellaan tunnistamaan, nimeämään ja liikuttamaan kehon eri osia Liikutaan eteen-, taakse ja molemmille sivuille
Kehonhahmotuksen kehittäminen Tehdään motorisia tehtäviä, joissa ylitetään kehon oletettu keskilinja Jännityksen ja rentouden vaihtelun tunnistaminen (lihas-jänneaisti!)
Aivopuoliskojen välinen yhteistyö Lähtökohta: kehon vasemman puolen liikkeet ohjataan aivojen oikealta puolelta ja vastaavasti kehon oikean puolen liikkeet ohjataan aivojen vasemmalta puolelta => aivokurkiainen joutuu koordinoimaan yhteistyötä
Aivopuoliskojen yhteistyön kehittäminen Käytetään kehon oikeaa ja vasenta puolta: a) symmetrisesti (esim. ponnistetaan kahdella jalalla tai otetaan kiinni molemmilla käsillä) b) epäsymmetrisesti (esim. otetaan pallo haltuun oikealla tai vasemmalla jalalla)
Aivopuoliskojen yhteistyön kehittäminen c) rytmisesti vuorotellen kehon molempia puolia liikuttaen (esim. kontaten, kiipeillen, hiihtäen…) d) kehon keskilinjaa ylittäen
Kätisyyden vahvistaminen Lähtökohta: Jotta hienomotoriset taidot voisivat kehittyä huippuunsa, niitä pitää tehdä runsaasti (= paljon toistoja). Liikkeiden hienosäädön kehittyminen vaatii aivopuoliskoilta erikoistumista (mm. voimankäytön säätely). => Jos kätisyys ei ole vahvistunut, kehittymiseen vaadittavien taitojen määrä puoliintuu ja siten siis hidastaa kehittymistä.
Kätisyyden vahvistaminen Jos kätisyys ei ole ”itsestään” vahvistunut ennen koulun alkua, lasta tulee rohkaista valitsemaan, mitä asioita hän tekee milläkin kehon puoliskolla: Lapsi voi esim. syödä oikealla kädellä, mutta leikata saksilla vasemmalla kädellä
Kätisyyden vahvistaminen Ohjaa lasta sisäisen palautteen kuuntelemiseen! ”Pue toistot leikkeihin” Teetä tehtäviä, joissa harjoitellaan voimankäytön säätelyä
Tilan hahmottaminen Käsitys itsestä suhteessa ympäröivään tilaan tai esineeseen (lähellä, kaukana, edessä, takana, sivulla, alhaalla, ylhäällä, vieressä, välissä) Käsitys kahden asian välisestä etäisyydestä ja suhteesta Suuntien ymmärtäminen (oikea-vasen, etu-taka, ylös-alas)
Tilanhahmotuksen harjaannuttaminen Liikutaan monipuolisesti eri suunnissa ja tasoissa (eteen ja taakse, oikealle ja vasemmalle; ylhäällä, keskitasossa ja alhaalla) Liikutaan eripituisia etäisyyksiä (-> aistitieto varastoituu kehoon vrt. ”vanhat” mittayksiköt kuten jalka, vaaksa, kyynärä jne.)
Tilanhahmotuksen harjaannuttaminen Samanaikaisesti liikkumisen kanssa nimetään etäisyyksiä ja asioiden välisiä suhteita
Silmien motoriikka Hyvä pään (ja sen liikkeiden) hallinta Lihasvoima! Molempien silmien yhteistyö eli katseen kohdentaminen samaan pisteeseen Silmää liikuttavien pienten lihasten yhteistyö!
YHTEENVETO Aistitoimintojen yhteistyö => Lapsi pystyy valikoimaan ja sen jälkeen yhdistämään tehtävästä suoriutumisen kannalta oleelliset lihas-jänne-, tasapaino-, tunto-, näkö-, kuulo-, (haju- ja maku-) aistimukset
Aistitoimintojen yhdentymistä voidaan kehittää liikunnan avulla
Kiitos mielenkiinnostanne ja voimia työhön!