Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Advertisements

Harjoituksia Jäähalliin
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Suomen Jääkiekkoliitto1 JÄÄKIEKKO PELINÄ LTV1.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tervetuloa koulutukseen!. Nimikierros ja kuulumisten vaihtaminen.
LÄMMITYSVERKOSTON VIRTAAMIEN TASAPAINOTUS. Tausta ja tavoite Lämmitysverkoston virtaamien tasapainotus on tyypillinen putkiurakoitsijan tehtävä. Tässä.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
BIOLOGINEN NÄKÖKULMA TIEDONKÄSITTELYYN
Motivaatioteoriat Julia L..
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Motorinen kehitys.
Hermoston rakenne ja toiminta
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Motorinen kehittyminen
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kpl 7.
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
Oulun normaalikoulun lukio
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Tekijät: Topias, Hilja ja Linda
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Vinkkivideo työnhausta
Sopivaa verryttelyä koulutunneille
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
Asento! – Lepo! KPL 31.
Leikki-iän tunteet.
Kpl 31. Asento!-Lepo!.
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Voiko aisteja huijata?.
”Projektin nimi” -projekti
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Ergonomia Seisomatyö.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla Arja Sääkslahti Normaalikoulu, perusopetus 1-6 Jyväskylän yliopisto

Kehonhahmotus Tarkoittaa käsitystä: (= tunteminen/ tunnistaminen, nimeäminen, tahdonalainen liikuttaminen) - kehon eri osista (pää, olkapää, käsi, kyynärpää, ranne, sormet jne.) - kehon eri puolista (etupuoli eli vatsa, takapuoli eli selkä, oikea ja vasen kylki) - kehon ääriviivoista eli rajoista

Kehonhahmotuksen kehittäminen Koko kehon käyttäminen -> erityisesti tuntoaistin hyödyntäminen erilaisissa tehtävissä Harjoitellaan tunnistamaan, nimeämään ja liikuttamaan kehon eri osia Liikutaan eteen-, taakse ja molemmille sivuille

Kehonhahmotuksen kehittäminen Tehdään motorisia tehtäviä, joissa ylitetään kehon oletettu keskilinja Jännityksen ja rentouden vaihtelun tunnistaminen (lihas-jänneaisti!)

Aivopuoliskojen välinen yhteistyö Lähtökohta: kehon vasemman puolen liikkeet ohjataan aivojen oikealta puolelta ja vastaavasti kehon oikean puolen liikkeet ohjataan aivojen vasemmalta puolelta => aivokurkiainen joutuu koordinoimaan yhteistyötä

Aivopuoliskojen yhteistyön kehittäminen Käytetään kehon oikeaa ja vasenta puolta: a) symmetrisesti (esim. ponnistetaan kahdella jalalla tai otetaan kiinni molemmilla käsillä) b) epäsymmetrisesti (esim. otetaan pallo haltuun oikealla tai vasemmalla jalalla)

Aivopuoliskojen yhteistyön kehittäminen c) rytmisesti vuorotellen kehon molempia puolia liikuttaen (esim. kontaten, kiipeillen, hiihtäen…) d) kehon keskilinjaa ylittäen

Kätisyyden vahvistaminen Lähtökohta: Jotta hienomotoriset taidot voisivat kehittyä huippuunsa, niitä pitää tehdä runsaasti (= paljon toistoja). Liikkeiden hienosäädön kehittyminen vaatii aivopuoliskoilta erikoistumista (mm. voimankäytön säätely). => Jos kätisyys ei ole vahvistunut, kehittymiseen vaadittavien taitojen määrä puoliintuu ja siten siis hidastaa kehittymistä.

Kätisyyden vahvistaminen Jos kätisyys ei ole ”itsestään” vahvistunut ennen koulun alkua, lasta tulee rohkaista valitsemaan, mitä asioita hän tekee milläkin kehon puoliskolla: Lapsi voi esim. syödä oikealla kädellä, mutta leikata saksilla vasemmalla kädellä

Kätisyyden vahvistaminen Ohjaa lasta sisäisen palautteen kuuntelemiseen! ”Pue toistot leikkeihin” Teetä tehtäviä, joissa harjoitellaan voimankäytön säätelyä

Tilan hahmottaminen Käsitys itsestä suhteessa ympäröivään tilaan tai esineeseen (lähellä, kaukana, edessä, takana, sivulla, alhaalla, ylhäällä, vieressä, välissä) Käsitys kahden asian välisestä etäisyydestä ja suhteesta Suuntien ymmärtäminen (oikea-vasen, etu-taka, ylös-alas)

Tilanhahmotuksen harjaannuttaminen Liikutaan monipuolisesti eri suunnissa ja tasoissa (eteen ja taakse, oikealle ja vasemmalle; ylhäällä, keskitasossa ja alhaalla) Liikutaan eripituisia etäisyyksiä (-> aistitieto varastoituu kehoon vrt. ”vanhat” mittayksiköt kuten jalka, vaaksa, kyynärä jne.)

Tilanhahmotuksen harjaannuttaminen Samanaikaisesti liikkumisen kanssa nimetään etäisyyksiä ja asioiden välisiä suhteita

Silmien motoriikka Hyvä pään (ja sen liikkeiden) hallinta Lihasvoima! Molempien silmien yhteistyö eli katseen kohdentaminen samaan pisteeseen Silmää liikuttavien pienten lihasten yhteistyö!

YHTEENVETO Aistitoimintojen yhteistyö => Lapsi pystyy valikoimaan ja sen jälkeen yhdistämään tehtävästä suoriutumisen kannalta oleelliset lihas-jänne-, tasapaino-, tunto-, näkö-, kuulo-, (haju- ja maku-) aistimukset

Aistitoimintojen yhdentymistä voidaan kehittää liikunnan avulla

Kiitos mielenkiinnostanne ja voimia työhön!