Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
PAREMPI ARKI-hankkeessa kehitetään sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toiminnallista integraatiota Väli-Suomen alueella. Kehittämistyön kohderyhmänä ovat kotona asuvat paljon palveluja käyttävät yhteisasiakkaat. TAVOITTEET • Tarkoituksenmukaiset ja asiakaslähtöiset palvelut • Toimiva yhteistyö • Asiakkaan parempi arki
Kuraattori jatkaa nuoren kanssa tapaamisia Esimerkki case: Perhe, jossa lapset 8v ja 13v. lapsilla paljon poissaoloja. Kuraattori jatkaa nuoren kanssa tapaamisia ->huoli mielialasta Ohjaus psykiatriselle sairaanhoitajalle -> aloittaa tapaamiset Ohjaus kuraattorille -> yhteys vanhempiin -> vanhemmat toivovat apua Kiireellinen sijoitus perhetuki- keskukseen Ohjaus Nopeaan -> työskentely alkaa Opettajat huolestuvat poissaoloista -> arviointikeskust elut vanhempien kanssa Kokonaisvaltainen huoli lapsista -> lastensuojeluilmoitus Asiakkuus siirtyy Satamaan Perhetyö aloitetaan Huoli nuoremman lapsen käytöksestä ja oppimisesta Ohjaus perheneuvolaan Haku ja siirto pien- luokalle Koululääkärin lähete Tayssiin Sairaalajakso KOPS tekee tutkimukset Ohjaus Nepsytiimiin
Jelppi-palvelun tavoitteet Kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä tueksi luotiin toimintamalli, joka auttaa perheitä tunnistamaan ja ehkäisemään ongelmia jo varhaisessa vaiheessa. Tarvittava tuki kohdistetaan yksilöllisesti ja oikea-aikaisesti. Näin vältytään asiakasperheiden pompottelulta ja päällekkäisiltä palveluilta. Jelppi-tiimi kootaan moniammatillisesti asiakasperheen tarpeen mukaan koulun oppilashuoltoa ja sosiaali- ja terveyspalveluita integroiden. Pilottivaiheessa käytettävissä on ollut sosiaalityön (koulukuraattori, sosiaalityöntekijä), terveydenhuollon (kouluterveydenhoitaja, koululääkäri, tarvittaessa suuhygienisti) sekä erikoissairaanhoidon osaamista (psykiatrinen sairaanhoitaja ja nuorisopsykiatri). Pilottivaiheessa asiakkaat on rajattu Linnainmaan koulun oppilaisiin ja heidän perheisiinsä. Jelppi-tiimi kokoontuu kerran kuussa
Asiakasohjaus
Kokemukset ja palaute Vanhemmat ovat kokeneet saaneensa uusia näkökulmia ongelmaansa sekä myös ihan konkreettista apua. Se, että tiimi on moniammatillinen, on koettu on hyödylliseksi Vanhemmat ovat saaneet tunteen, että ovat tulleet kuulluksi ongelmansa kanssa. Kukaan Jelppi-tiimin asiakkaista ei ole palautunut esim. kuraattorin asiakkaaksi. Myös työntekijät ovat kokeneet toimintamallin erittäin hyväksi tavaksi työskennellä. Se että ongelmaa voidaan miettiä moniammatillisesti on erittäin motivoivaa ja hedelmällistä.