Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Advertisements

KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
 Oppilashuolto on keskeinen peruspalveluita tarjoavan koulun tukirakenne, jonka tehtävänä on huolehtia oppilaiden fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta.
Parempi Arki Väli-Suomen toiminnallinen sote-integraatio -kehittämishanke Hallinnoija Etelä-Pohjanmaan shp hankejohtaja Erja Oksman, ylilääkäri.
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Lapsikeskeinen tilannearvio Lastensuojelutarpeen arviointi peruspalveluiden sosiaalityössä Vertaiskonsultaatioseminaari Metsä-Luostolla /
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
Kummina olet korvaamaton Suomen Lähetysseuran kummityö on kanava, jonka kautta voimme parantaa lasten asemaa ympäri maailmaa.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Rahoitus Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Monitoimijainen yhteistyö Haastatteluiden yhteenveto Hanko
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Työterveyshuoltoon erikoistuva lääkäri Markus Halttunen
Esh, pth yhteistyö Tampereen opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaaliohjaaja Heini Leskinen
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Palvelutarpeen arvio ja varhaisen tuen palveluohjaus
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
KP OTE Opinnoista töihin
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Uusi suunta työelämään -hanke
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Opiskeluhuollon palvelut
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Oulujoella on perhekeskus
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Ketterien kokeilujen puinti
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
RAPIAT-työryhmä. Asiakasprosessin kuvaus (rajapinta-asiakkaat)
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Perheoikeudelliset palvelut
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Tukitarpeet palvelujatkumon varmistamiseksi
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet

PAREMPI ARKI-hankkeessa kehitetään sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon toiminnallista integraatiota Väli-Suomen alueella. Kehittämistyön kohderyhmänä ovat kotona asuvat paljon palveluja käyttävät yhteisasiakkaat. TAVOITTEET • Tarkoituksenmukaiset ja asiakaslähtöiset palvelut • Toimiva yhteistyö • Asiakkaan parempi arki

Kuraattori jatkaa nuoren kanssa tapaamisia Esimerkki case: Perhe, jossa lapset 8v ja 13v. lapsilla paljon poissaoloja. Kuraattori jatkaa nuoren kanssa tapaamisia ->huoli mielialasta Ohjaus psykiatriselle sairaanhoitajalle -> aloittaa tapaamiset Ohjaus kuraattorille -> yhteys vanhempiin -> vanhemmat toivovat apua Kiireellinen sijoitus perhetuki- keskukseen Ohjaus Nopeaan -> työskentely alkaa Opettajat huolestuvat poissaoloista -> arviointikeskust elut vanhempien kanssa Kokonaisvaltainen huoli lapsista -> lastensuojeluilmoitus Asiakkuus siirtyy Satamaan Perhetyö aloitetaan Huoli nuoremman lapsen käytöksestä ja oppimisesta Ohjaus perheneuvolaan Haku ja siirto pien- luokalle Koululääkärin lähete Tayssiin Sairaalajakso KOPS tekee tutkimukset Ohjaus Nepsytiimiin

Jelppi-palvelun tavoitteet   Kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä tueksi luotiin toimintamalli, joka auttaa perheitä tunnistamaan ja ehkäisemään ongelmia jo varhaisessa vaiheessa. Tarvittava tuki kohdistetaan yksilöllisesti ja oikea-aikaisesti. Näin vältytään asiakasperheiden pompottelulta ja päällekkäisiltä palveluilta. Jelppi-tiimi kootaan moniammatillisesti asiakasperheen tarpeen mukaan koulun oppilashuoltoa ja sosiaali- ja terveyspalveluita integroiden. Pilottivaiheessa käytettävissä on ollut sosiaalityön (koulukuraattori, sosiaalityöntekijä), terveydenhuollon (kouluterveydenhoitaja, koululääkäri, tarvittaessa suuhygienisti) sekä erikoissairaanhoidon osaamista (psykiatrinen sairaanhoitaja ja nuorisopsykiatri). Pilottivaiheessa asiakkaat on rajattu Linnainmaan koulun oppilaisiin ja heidän perheisiinsä. Jelppi-tiimi kokoontuu kerran kuussa

Asiakasohjaus

Kokemukset ja palaute Vanhemmat ovat kokeneet saaneensa uusia näkökulmia ongelmaansa sekä myös ihan konkreettista apua. Se, että tiimi on moniammatillinen, on koettu on hyödylliseksi Vanhemmat ovat saaneet tunteen, että ovat tulleet kuulluksi ongelmansa kanssa. Kukaan Jelppi-tiimin asiakkaista ei ole palautunut esim. kuraattorin asiakkaaksi.  Myös työntekijät ovat kokeneet toimintamallin erittäin hyväksi tavaksi työskennellä. Se että ongelmaa voidaan miettiä moniammatillisesti on erittäin motivoivaa ja hedelmällistä.