Kielitietoisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Avoimuuden huomiointi tutkimuksen suunnittelussa Jessica Parland-von Essen CC-BY 4.0 Opetus- ja kulttuuriministeriö.
MAAILMAN KIELET JA SUOMI SYKSY MAAILMAN KIELIKUNNAT ► Maailmassa arvioidaan olevan tällä hetkellä eri kieltä (arvio sisältää viittomakielen.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Keskustele kaverin kanssa:
Arviointi osana oppimisprosessia
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
1. Monimuotoinen terveys
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tekijänoikeudet © Marjo Ahola
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Special target groups.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Terveystiedon ainereaali
Finský intensivní Titta Hänninen.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
A2-kieli-info.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Karttamerkit 1
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Asiatyylin ominaisuudet
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

Kielitietoisuus

Mitä on kielitietoisuus? Jokainen opettaja on kielen opettaja. Samalla kun opetat sisältöä, opetat myös kieltä. Kielitietoisuus tarkoittaa myös sitä, että opettaja ymmärtää oman alansa ammattikielen erityispiirteet (sanat, lyhenteet, ammattislangi). Monikielisyyden ymmärtäminen on osa kielitietoisuutta.

Mitä on kielitietoisuus. (Videon alusta 4:09 asti Mitä on kielitietoisuus? (Videon alusta 4:09 asti. Internetyhteys tarvitaan. Jos upotettu video ei näy, kokeile tuplaklikkaamalla videota. Videon voi katsoa myös osoitteessa https://youtu.be/u2yCep0mb3U)

Monikielisyys: Opiskelija käyttää eri kieliä ja puhetapoja eri tilanteissa ja konteksteissa. sisarukset keskenään vanhemmat koti Eri opettajat oppiaineen kieli eri kaverit koulu oppikirjat vapaa aika kaverit välitunti some Kuinka monta puhetapaa sinä käytät päivän aikana? Puhutko eri tavalla opiskelijoiden ja kollegoiden kanssa?

Ota opetuksessasi huomioon, että meille helpot asiat voivat olla opiskelijalle vaikeita Esimerkiksi: kansi: kannen Sanaa ei ole helppo tunnistaa, koska perusmuoto on erilainen kuin taivutusmuoto. huolehtivilla Tämä muoto voi olla vaikea ymmärtää. On parempi käyttää jotka huolehtivat -muotoa. kattotulityökortti Pitkät sanat. ennen, jälkeen, välittömästi, kautta, vaikka On vaikeaa muistaa pikku sanoja, jotka muuttavat merkityksen kokonaan. tule – tuu Puhutun ja kirjoitetun kielen ero.

Pohtikaa, mitkä sanat seuraavassa ammattitekstissä ovat vaikeita maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Tilapäisellä tulityöpaikalla työskenneltäessä tulityöluvan myöntäjällä ja tulityöntekijällä tulee olla voimassa oleva tulityökortti. Tulityökortti on määräaikainen todistus hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta. Tulityövartijalta edellytetään työn vaatimaa turvallisuuskoulutusta, ja suositellaan, että hänellä on voimassa oleva tulityökortti. Kattotyöntekijällä ja luvan myöntäjällä tulee olla voimassa oleva kattotulityökortti. Tulityökortti on voimassa viisi vuotta koulutuksesta. SPEK

Maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille olivat vaikeita lihavoidut sanat Tilapäisellä tulityöpaikalla työskenneltäessä tulityöluvan myöntäjällä ja tulityöntekijällä tulee olla voimassa oleva tulityökortti. Tulityökortti on määräaikainen todistus hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta. Tulityövartijalta edellytetään työn vaatimaa turvallisuuskoulutusta, ja suositellaan, että hänellä on voimassa oleva tulityökortti. Kattotyöntekijällä ja luvan myöntäjällä tulee olla voimassa oleva kattotulityökortti. Tulityökortti on voimassa viisi vuotta koulutuksesta. SPEK Vastaajina 13 erään yrityksen rekrykoulutuksen opiskelijaa. Osalla opiskelijoista oli aika hyvä suomen kielen taito.

Kielitietoisen opetuksen nyrkkisääntöjä Kuukka, I. & Rapatti, K. (toim Kielitietoisen opetuksen nyrkkisääntöjä Kuukka, I. & Rapatti, K. (toim.) 2012. Yhteistä kieltä luomassa. Suomea opetteleva opetusryhmässäni. Helsinki: Opetushallitus Aloita, lopeta, siirry selkeästi: ennakointi > käsittely > kertaus Esitä keskeiset asiat kahdella tavalla: suullinen myös kirjoittamalla tai visuaalisesti, tärkeitä ei koskaan vain suullisesti Osoita asioiden välisiä suhteita visuaalisesti (kuvat, kaaviot…) Käytä ennakkojäsennyksiä (sisällysluettelo tms.) Esitä mieluummin runsaasti kuin niukasti Toista tai kerro toisin sanoin Käsittele aiheita sekä yleisestä yksityiseen että yksityisestä yleiseen päin Hidasta puhetempoa Riittävän pitkä tauko kysymyksen jälkeen; aikaa prosessoida kysymyksiä ja omia vastauksia

Pohdittavaksi Pohtikaa oman alanne ammattikielen erityispiirteitä? Onko opetuksenne kielitietoista? Millä tavalla voitte tukea vielä lisää opiskelijan kielen kehittymistä? Lisää vinkkejä kielitietoiseen opetukseen www.tekoihin.fi