Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kasvatustieteen psykologiset perusteet
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
KOKOA 1: ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, OKM, puheenjohtaja
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
KV-VIRTA-projekti Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisen psykologiaa
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessien määrittäminen Tapaaminen Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston edustajien kanssa Pekka Linna,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tapaaminen Turun ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin edustajien kanssa Pekka Linna, CSC.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Tampereen tapaaminen, Pekka Linna, CSC.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
TAMPEREEN YHTEISJÄRJESTÖ JHL RY.N
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Lukukausimaksuihin liittyvä
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Opetussuunnitelma ops
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Anna Alftan Heikki Hannula
Palveluvalikoiman määrittely Johdanto
MITKO-ryhmän työskentelyä
Esityksen transkriptio:

Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä 14.12.2015 Pekka Linna, CSC

Työ ja sen tavoitteet Opiskelija omistaa opiskelun, opettaja omistaa opetuksen, mutta muidenkin sidosryhmien on hyvä hahmottaa mitä tehdään ja mihin pyritään Opiskelusta ja opetuksesta malli, jonka avulla voidaan keskustella näille tarjottavasta (IT-)tuesta: Tunnistaa katvealueet ja päällekkäisyydet Tunnistaa yhteiset kehittämispolut Selvityshenkilö (Pekka Linna) perehtyy kirjallisuuteen ja tapaa asiantuntijoita ja tuottaa ehdotuksen, jota koeponnistetaan ja kehitetään edelleen

Työn eteneminen Ensimmäinen versio 12/2015 julkistetaan OPI-wikissä Tammikuussa lisää vuorovaikutusta oppimisen, opiskelun ja opetuksen asiantuntijoiden kanssa Toinen versio 02/2016 Tämän jälkeen versio korkeakouluihin käsiteltäväksi Peda-forumin sähköpostilista Lausunnot/kommentit korkeakouluilta Muita kanavia - mitä?

Ehdoteltuja haastateltavia Aalto: Jukka Parviainen, Markus Torkkeli, Lauri Saarinen Laurea: Katariina Raij Metropolia: Juha Lindfors, Osmo Troberg, Marjaana Hanki, Tiina Kokko Arene: Riitta Rissanen Haaga-Helia: Hannu Kotila Tamk: Päivi Karttunen HY: Kirsti Lonka, Kai Hakkarainen, Jaakko Kurhila, Minna Autio, Chiera Lombardini TTY: Kirsi Reiman, Terhi Yli- Nieminen ISY: Tommi Haapaniemi Karelia: Pekka Auvinen

Tavattu Sari Lindblom-Ylänne (HY) Anne Nevgi (HY) Kati Isoaho, Matti Kajaste, Touko Apajalahti (Karvi)

Löydetty kotimainen kirjallisuus Lindblom-Ylänne & Nevgi: Yliopisto-opettajan käsikirja Lehtinen, Kuusinen & Vauras: Kasvatuspsykologia Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila: Ihmisen psykologinen kehitys Kansanen ja opetus-opiskelu-oppiminen -artikkelit Siljander: Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen Lonka, Hakkarainen & Lipponen: Tutkiva oppiminen Aalto-yliopiston opettajalle tuotettu pedagoginen materiaali

Löydetty ulkomainen kirjallisuus Opetus ja sen kehittäminen korkeakouluissa yleisesti Barry Zimmermann Motivaatio Lukuisia eri kirjoittajia John Biggs Ferenc Marton Lisäksi lähinnä kasvatuspsykologiaa, jossa muutama pääteema noussut Metakognitio Anne Brown, John Flavell Itsesäätely

Kiitos Pekka