CICO/CICOplus tutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
AKAtk:n arviointikokous
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPS-ajatuksia.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Ops seminaari Askola.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ProVarkaus2 Kehittämispäivä
Ops-iltapäivä
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kokemuksia pilottikouluista
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
CICO/CICOplus tutkimus
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Keskiarvon muutos Clim-ATIC projekti Noora Veijalainen, SYKE.
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Kirsi Peltonen Yasaman Shirazi
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
Tämän hetkinen tilanne
TET =Työelämään tutustuminen
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
Yhteisopettajuus arjessa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

CICO/CICOplus tutkimus 2016-2017 Tutkimus tapahtui ProKoulu -hankkeen pilottikouluissa ja tutkimuksessa oli mukana 12 oppilasta, 8 opettajaa, 5 koulunkäynninohjaaja, 2 kasvatusohjaaja sekä koulujen Protiimit ja koulupsykologit Opet: Minna s, minnan työpari, marja-liisa, lisa, lisan työpari, jussi, laura, jukka Ohjaajat: kirsi, sami, soili, toni, laura

Tutkimuskysymykset: 1. Vähenikö oppilaiden häiritsevä käyttäytyminen CICO / CICOplus toimintamallin avulla? 2. Koettiinko toiminta kouluissa hyväksyttäväksi?

CICO/CICOplus tutkimus, 2016-17 Oppilaiden käyttäytymistä arvioitiin: School Situation Questionnaire –kyselyllä, jossa on kuvattuna kaksitoista (12) tavanomaista koulutilannetta, joissa oppilaan käyttäytymistä arvioidaan asteikolla 0-9 (väittämistä kolme on luokkatilanteita) Oppilaiden henkilökohtaisilla pistekorteilla Tyytyväisyyttä arvioitiin: Henkilökunnan tyytyväisyyskyselyllä (5 väittämää)

CICO-tuki 8 oppilaalle CICO-tuki oli riittävää, eikä vahvempaan tukeen tarvinnut siirtyä Käyttäytymisen toivottu muutos näkyi sekä oppilaiden pistekorteissa että opettajien SSQ –kyselyiden vastauksissa Muutos käyttäytymisessä ilmeni nopeasti CICO-tuen aloittamisen jälkeen ja oli varsin pysyvää

4 oppilasta siirtyi CICOplus tukeen CICOplus oppilaiden tueksi koottiin yksilökohtainen oppilashuollon asiantuntijaryhmä, joka suunnitteli tuen yksityiskohdat: Mitä sosiaalisia taitoja lähdetään harjoittelemaan? Miten tuokiot toteutetaan? Miten seuranta toteutetaan?

CICOplus tuen tuloksellisuus Oppilaiden käyttäytymisessä tapahtui myönteistä muutosta tuen vahvistamisen myötä (SSQ mittarilla käyttäytyminen koheni 26% alkumittausten keskiarvosta) Käyttäytymisen muutos tapahtui CICO tukea hitaammin, mutta oli selvästi havaittavissa 9 viikon tukijakson aikana Käyttäytymisen muutos oli melko pysyvää ja viivästetyissä seurannoissa havaittiin käyttäytymisen jatkavan myönteistä kehitystä tuen lopettamisen jälkeenkin

Kehittäjäryhmän terveisiä CICO tuki alkaa olla kouluilla jo vakiintunutta toimintaa CICOplus edellyttää hyvää yhteistyötä ja yhteistä tahtotilaa (koulun toimintakulttuuri) Plussavaiheeseen tarvitaan ohjaajien työnohjaus Koulujen kasvatusosaamisen lisääntyminen (Maltti, Martti, Konsultatiivinen malli) luo pohjaa toiminnan onnistumiselle