Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 2. kokoontuminen, Siilinjärvi, kunnan talo Kyläsuunnittelun menetelmät Ohjelma Klo – 18.05Tilaisuuden.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Seminaarityön rakenteesta
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Toimintaohjeet opelle
EK102b Uuden testamentin teologia
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
ITEC – Suomi 4. sykli pähkinänkuoressa. Skenaario – oppimiskertomus - oppimisaktiviteetti maaliskuu 2013 oppimiskertomus oppimisaktiviteetti 1 oppimisaktiviteetti.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Johdantoseminaari.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Harjoituksia II.
Joustavat oppimispolut
Korkeakoulukirjastojen tulokset
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Vastaustekniikka oppimispäiväkirja.
Tavoitteet ja arviointi
Finnan käyttäjäkysely 2016
Sähköiset yo-kirjotukset
HYGIENIATYÖ.
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Tietoa välittävä puheenvuoro
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Selkokieli.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Teknologian opetuskäyttö
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Esityksen transkriptio:

Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa 18.10.2017 Johanna Mantere & Anna Juntunen

LOPPUESSEE Kirjoita 3-4 sivun reflektoiva loppuessee kurssilla käsitellyistä teemoista. Pohdi, mitä kurssilta jäi sinulle erityisesti mieleen ja miksi. Sinun ei tarvitse käsitellä esseessä kaikkia kurssin teemoja, vaan valitse esseeseen näkökulmia, jotka puhuttelivat sinua. Voit pohtia esseessäsi mm. seuraavia kysymyksiä: Miten käsityksesi nuorista, kriiseistä ja uskonnon/spiritualiteetin merkityksestä muuttui kurssin aikana? Mikä oli sinulle erityisen mielenkiintoista ja miksi? Mikä auttoi oppimistasi – mikä sitä vaikeutti? Miten arvioit omaa osallistumistasi kurssilla? Miten kurssi tuki ammatillista kasvuasi teologina? Mistä aiheesta olisit halunnut opiskella enemmän? Loppuesseessä toivomme sinun peilaavan omia ajatuksiasi niin kurssikirjallisuuteen kuin muuhunkin tutkimukseen sinua kiinnostavien aiheiden ympäriltä. Voit viitata myös kurssin esitelmiin ja luentoihin sekä muihin kurssilla käytettyihin oheismateriaaleihin. Essee palautetaan 31.10.2017 mennessä opettajien sähköposteihin (johanna.mantere@helsinki.fi ja anna.juntunen@helsinki.fi).

Kurssin arviointi Arvostelu: 1-5 (5=erinomainen; 4=kiitettävä; 3=hyvä; 2=tyydyttävä; 1=välttävä) Mitä vaaditaan hyvään (3) arvosanaan? - Osallistuminen luennoille ja niillä käytävään keskusteluun - Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöhön ja oman vastuualueen hoitaminen - Loppuesseessä opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan. Hän käy vuoropuhelua kurssin teemojen ja tutkimuskirjallisuuden välillä.

Mitä kurssista tarttui matkaan? Ryhmätyöskentely Valitse 1-2 sellaista kuvaa, jotka kuvastavat jotakin siitä, mitä tällä kurssilla olet oppinut nuorten kriiseistä, niiden kohtaamisesta ja/tai uskonnon ja spiritualiteetin merkityksestä nuorten kriiseissä. Käykää pienryhmissä läpi kunkin kuva(t): jokainen näyttää vuorollaan valitsemansa kuvan/kuvat ja kertoo, miksi valitsi juuri sen/ne. Kun kaikkien valinnat on käyty läpi, asettakaa kuvat yhteen ja pohtikaa yhdessä, mikä kuville ja niiden kuvastamille aiheille on yhteistä – ja miten ne toisaalta ehkä eroavat ja täydentävät toisiaan. Kirjoittakaa yhdessä lapuille 3-5 mielestänne keskeisintä ajatusta, jotka otatte mukaanne tältä kurssilta, ja esitelkää ne muulle ryhmälle

Tästä hetkestä kohti oman näköistä elämänkulkua.. Elämäni tulevaisuudessa Millaisena näet tulevaisuutesi? Mitä toivot? Mistä unelmoit? Millaista on hyvä elämä? Kirjoita tai piirrä tavoitteitasi, haaveitasi ja suunnitelmiasi elämänspiraaliin. Spiraalin keskellä on tämä hetki ja spiraalin päässä on sinun näköisesi elämä.

kurssipalaute Kirjoita palaute nimellä tai nimettömänä. Toivomme, että pohdit palautteessa niin käytännön kysymyksiä kuin kurssin sisältöä ja toimintatapoja. Mikä kurssissa oli hyvää: mikä toimi ja edesauttoi oppimistasi? Mikä olisi voinut olla kurssilla paremmin? Miten koit vastuun jakautumisen ryhmätöissä? Millaisena koit kurssin työmäärän suhteessa opintopistemäärään? Miten kurssia voisi kehittää eteenpäin? Jos annat palautetta omalla nimelläsi, minkä arvosanan antaisit itsellesi kurssista.