Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

treeni.fi harjoituspäiväkirja
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Syömisen hallinta - käyttäytymisketju vihje tunteet ajatuksia valinta.
JÄÄPALLOILIJAN FYYSISEN HARJOITTELUN OHJELMOINTI
JUOKSUA HARRASTAVAN RAVITSEMUS
Terveelliset elämäntavat
Kohti puolimaratonia! THE GRIND
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Kilpailu- ja turnausmatkojen ateriarytmi, Välipalat ja Tuoteselosteet
Terveystieto 7.
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Ravinto nuoren urheilijan harjoittelussa
Urheilevan nuoren ravitsemus
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
Täytä harjoituspäiväkirjaa päivittäin (lepo/ravinto/liikunta) valmentajiesi ja alla olevien ohjeiden mukaan. Kirjan alussa on ravintoon ja lepoon liittyviä.
Hyvän ateriarytmin sovittaminen harjoitusrytmiin © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
Mitä välipalaksi? Tavoitteet: Pohtia omia välipalatottumuksia ja vaihtaa ajatuksia muiden kanssa. Ymmärtää, millainen on hyvä välipala. Oppia itse valmistamaan.
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
PELAAJAN KEHITTYMINEN LTV 1. TEHTÄVÄ: Juttele parisi kanssa miten pelaaja kehittyy? Suomen Jääkiekkoliitto / Kalle Väliaho ja Arto Pyykkö.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.
Pysy hyvässä työvireessä TOUKOKUU. ISTOCK Jätteenkuljettajat tuntevat väsymystä työpäivän aikana Näin jäteautonkuljettajat vastasivat kyselyssä ”Improving.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Copyright © 2007 Wellou.fi 1 Woimakello. Copyright © 2007 Wellou.fi 2 Woimakello  Woimakello kertoo millainen on hyvä päivän ateriarytmi  Woimakellon.
Lapin yläkouluakatemia Ravitsemus © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
11. UNI JA LEPO Terveystieto 7.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
T ERVEELLINEN LIIKUNTA Hurtig gnedtomovewww.youtube.com/user/wearedesi gnedtomove.
Navigaattori Kunpa uni tulisi. Navigaattori 3 Unettomuus Aivojen ”unikeskus” ei pysty voittamaan ”valvekeskuksen” liian suurta aktiivisuutta.
RAVINTO. Suomalaisen ravitsemussuosituksen mukainen ruoka edistää terveyttä. Runsasta ja vaihtelevaa kasvisten syöntiä suositellaan ja kovan rasvan, suolan.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Urheilijan syöminen ja energiatankkaus
Nimi:tuomas Luokka: 7b Päivämäärä:
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Nuoren urheilijan ravitsemus
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Liikunta Liikunta on tärkeä osa terveellisiä elämäntapoja. Useimpien sairauksien taustalla on syy liikkumattomuuteen. Lisäksi liikunta ja terveelliset.
Nimi: Oskari Valo Luokka:7b Päivämäärä:
Uni, lepo ja rentoutuminen
Nimi: Taru Tuominen Luokka: 7B Päivämäärä:
Liikunta+ravinto.
Ravinto ja liikunta Urheilijan tai terveysliikuntaa harrastavan ihmisen haaste ravinnossa on löytää ruokavalioon sopiva energian määrä.
Nimi: Neea Marttiin Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Aino-Lotta Vuori Luokka: 7B Päivämäärä:
Nimi: Luokka: Päivämäärä:
Pingu Poissa kotoa.
Ruokailuun sekä painon seurantaan ja laihtumisen ehkäisemiseen tulee kiinnittää huomiota jo sairauden alkuvaiheista lähtien Alussa ruokahalun laskemisen.
Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:
Ruokaoppia.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016 Minun arkeni Nimi, luokka, päivämäärä Tallenna työ omalla nimelläsi >> terveystieto 7d kansioon Nimi: Elsa Lindholm Luokka: 7B Päivämäärä: 28.11.2016

Tutkimuksen sisältö Tutkimuksen tavoite Kuvaus tutkimushenkilöstä Tutkimuksen kohteena elintavat: Arkirytmi Ravitsemus Liikkuminen Uni Johtopäätökset: suositukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Jätä nämä tällaisiksi.

Tutkimuksen tavoite Tutkimuksessa selvitetään, Millaiset elintavat tutkimushenkilöllä on? Miten elintavat vaikuttavat tutkimushenkilön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Jätä nämä tällaisiksi.

Kuvaus tutkimushenkilöstä 13-vuotias tyttö Riihimäeltä. Käy Pohjolanrinteen koulua maanantaista perjantaihin. Koulupäivä kestää noin kuusi tuntia. Vapaa-aikana hän on tallilla, ratsastaa ja on kavereiden kanssa. Kirjoita itsestäsi kuvaus.

Tutkimuksen kohteena elintavat

1. Arkirytmi (maanantai) Herätys klo 7.00 Koulu alkaa klo 8.05 Lounas 10:50 Koulu loppuu 13:05 Päivälli-nen 17.00 Läksy-jen teko 15:10-16:05 Autollaratsastamaan 16.45 Treenit 17.05-18.05 Autolla kotiin 18.45 Iltapala 19.45 Tv:n katselu ja puhelimella 19:45-21.45 Ham-paiden pesu ja nukku-maan klo 22.20

Arkirytmin analysointi Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 8 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 5 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä mahtavasti Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää arkea Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: ei mitään Esimerkki: Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 9 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 2 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä hyvin / huonosti. Jos huonosti niin, miten se poikkeaa tavallisesta rytmistä? Tässä esimerkissä ruutuaika on merkitty vain päivän loppuun, mutta tutkimushenkilö on käyttänyt päivän mittaan puhelintaan ja yhdellä oppitunnilla hän käytti myös tablettia. Ruutuaika on siis selkeästi yli 2 tuntia. Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä / ei ole selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää/ei rytmitä hyvin arkea. Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: vähentää ruutuaikaa.

2. Ravitsemus Aika Ruoka Kcal 7:30 Aamupala Ruisleipä Lasi maitoa 76 2 12:05 Päivällinen Sushi Tee 15 14.15 Välipala Banaani 50 17:45 Lounas Lasange 468 Yhteensä 778 MUOKKAA TÄHÄN SINUN OMASTA RAVINTOPÄIVÄKIRJASTASI; Mene finelli.fi ja lisää yhden päivän osalta kaikki syömäsi ruoan. Tee esimerkin mukainen taulukko, johon kirjoitat kunkin ruuan ja siitä tulleet kalorit. Klikkaa finelli.fi sivulla oikeasta yläreunasta>> anna vertailuryhmän tiedot. Laita siihen ikäsi ja sukupuolesi. Seuraavalle sivulla on tehty vertailu sinun ja sinun ikäisesi ravintosuosituksista. 21.05 Iltapala Omena 109

Ravitsemuksen analysointi Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi toisen välipalan. Kerro tällä sivulla huomioita ravitsemuksestasi suhteessa suosituksiin. - Saatko riittävästi rasvaa, hiilareita, proteiineja? - Saatko tarpeeksi energiaa? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi välipalan.

Liikkuminen (keskiviikko) Treenit Ratsastustunti 1 tunti  Matkat Pyöräilyä kouluun ja koulusta kotiin. 10min / suunta  Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Laske yhteen matkat, treenit jne? Merkitse suorituksesi perään fiilis.

Liikkumisen analysointi Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 20 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1 tunti päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä. Pohdi, miten liikkuminen sijoittui päivän mittaan? Täyttyivätkö liikuntasuositukset? Kuvasiko tämä hyvin tutkimushenkilön liikkumista vai onko liikkuminen tavallisesti erilaista? Monipuolisempaa, vähemmän, enemmän….? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 40 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1,5 tuntia päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä.

Uni 21:45 22.00 21.50 7.00 8h 15min 8h 8h 10min Nukkumaanmenoaika Heräämisaika 7.00 Unta yhteensä 8h 15min 8h 8h 10min Merkitse nukkumaanmenoaikasi, heräämisaikasi, kuinka paljon unta yhteensä.

Unen analysointi Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään. Laske kuinka paljon keskimäärin oli nukuttu yössä? Täyttyykö suositukset? Oliko henkilö väsynyt heräessään? Mitä syitä myöhäiselle nukkumaanmenolle oli? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

Johtopäätökset: suositukset Arkirytmi on tasainen ja toistuva. Ravitsemus on hyvä ja ruokaväli tarpeeksi lyhyt Liikkuu tarpeeksi Nukkuu hieman liian vähän Ruutuaikaa pitäisi vähentää Tee tälle sivulle suosituksia tutkimushenkilöiden elintapojen kohentamiseen: Arkirytmiä… Ravitsemusta… Liikkumista… Unta… Esimeriksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Terveyttä heikentävät vaikutukset Myönteiset vaikutukset Sosiaalinen terveys: Kavereita näkee usein Psyykkinen terveys: Iloinen treenien jälkeen Fyysinen terveys: Ei vaaratilanteita V Väsymystä koulussa ja Pieni nälkä Miten tutkimushenkilön elintavat vaikuttavat myönteisesti tutkimushenkilön terveyteen? Jos tutkimushenkilö ei paranna elintapojaan suosituksen mukaisesti, miten hänen elintapansa voi heikentää hänen terveyttään? Esimerkiksi: Myönteisiä vaikutuksia: Sosiaalinen terveys….. Psyykkinen terveys….. Fyysinen terveys….. Terveyttä heikentävät vaikutukset: Unettomuus ja väsymys voi lisääntyä. Kasvu ja kehitys heikentyä, jos ei syö riittävästi ja monipuolisesti….