Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:"— Esityksen transkriptio:

1 Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä: 24.11.2016
Minun arkeni Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä: Nimi, luokka, päivämäärä Tallenna työ omalla nimelläsi >> terveystieto 7d kansioon

2 Tutkimuksen sisältö Tutkimuksen tavoite Kuvaus tutkimushenkilöstä
Tutkimuksen kohteena elintavat: Arkirytmi Ravitsemus Liikkuminen Uni Johtopäätökset: suositukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Tutkimuksen sisältö Jätä nämä tällaisiksi.

3 Tutkimuksen tavoite Tutkimuksessa selvitetään,
Millaiset elintavat tutkimushenkilöllä on? Miten elintavat vaikuttavat tutkimushenkilön fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin? Tutkimuksen tavoite Jätä nämä tällaisiksi.

4 Kuvaus tutkimushenkilöstä
Tutkimushenkilönä on 13-vuotias tyttö Riihimäeltä. Hän käy Pohjolanrinteen koulua maanantaista perjantaihin. Koulupäivät kestävät keskimäärin 7 tuntia. Vapaa-aikanaan hän urheilee, syö ja viettää aikaa kavereiden kanssa. Kuvaus tutkimushenkilöstä Kirjoita itsestäsi kuvaus.

5 Tutkimuksen kohteena elintavat

6 1. Arkirytmi Hän heräsi klo 10:30 Hän söi leivän klo 11:00-11:15
Hän oli puhelimella klo 11:00-12:00 Hän nukkui klo 12:00-14:30 Hän söi lihamureketta ja perunamuussia klo 15:00-15:30 Hän oli puhelimella klo 15:30-19:00 Hän söi pizzaa klo 22:30 ja meni nukkumaan klo 23:00 1. Arkirytmi

7 Arkirytmin analysointi
Tutkimushenkilö käytti lepoon noin 13 tuntia päivässä, syömiseen kului noin yksi tunti ja ruutuaikaa oli hänellä noin neljä tuntia. Henkilö ei käyttänyt aikaa läksyihin ja liikkumiseen, koska oli viikonloppu. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilöä huonosti, koska yleensä henkilö liikkuu paljon. Arkirytmin analysointi Esimerkki: Tutkimushenkilö käytti aikaa lepoon n. 9 tuntia päivässä, koulutyöhön ja läksyihin n. 7 tuntia, syömiseen kului n. 1, liikkumiseen n. 2 tuntia päivässä ja ruutuaikaa hänellä oli noin 2 tuntia. Kyseisen päivän rytmi kuvaa tutkimushenkilön päivärytmiä hyvin / huonosti. Jos huonosti niin, miten se poikkeaa tavallisesta rytmistä? Tässä esimerkissä ruutuaika on merkitty vain päivän loppuun, mutta tutkimushenkilö on käyttänyt päivän mittaan puhelintaan ja yhdellä oppitunnilla hän käytti myös tablettia. Ruutuaika on siis selkeästi yli 2 tuntia. Tutkimushenkilön ruutuaika ylitti suositukset. Tutkimushenkilö kokee, että hänellä on selkeä / ei ole selkeä arkirytmi ja hänen sisäinen kello rytmittää/ei rytmitä hyvin arkea. Koulunkäynnin lisäksi sosiaalista terveyttä vahvistivat liikuntaharrastukset. Fyysistä terveyttä vahvistivat lenkit ja treenit. Psyykkistä terveyttä vahvisti säännöllinen rytmi ja liikunnasta sekä koulutyön onnistumisen tunteet. Tutkimushenkilö voisi tehdä arkirytmiinsä seuraavia parannuksia: vähentää ruutuaikaa.

8 2. Ravitsemus Aika Ruoka Kcal 9:00 Aamupala Juustosämpylä 332
13:00 Lounas Makaronilaatikko Lasi maitoa 143 68 17:00 Päivällinen Ranskalaisia perunoita Nakkeja Kaksi lasia maitoa 260 456 136 20:15 Iltapala Omena Lasillinen kaakaota 32 56 Yhteensä 1483 2. Ravitsemus MUOKKAA TÄHÄN SINUN OMASTA RAVINTOPÄIVÄKIRJASTASI; Mene finelli.fi ja lisää yhden päivän osalta kaikki syömäsi ruoan. Tee esimerkin mukainen taulukko, johon kirjoitat kunkin ruuan ja siitä tulleet kalorit. Klikkaa finelli.fi sivulla oikeasta yläreunasta>> anna vertailuryhmän tiedot. Laita siihen ikäsi ja sukupuolesi. Seuraavalle sivulla on tehty vertailu sinun ja sinun ikäisesi ravintosuosituksista.

9 Ravitsemuksen analysointi
En huomioinut ravitsemustani suhteessa suosituksiin. Saan riittävästi rasvaa, mutta en hiilareita ja proteiineja. Saan vähän energiaa. Ruokailuvälit jäivät aika pitkiksi. Ravitsemuksen analysointi Kerro tällä sivulla huomioita ravitsemuksestasi suhteessa suosituksiin. - Saatko riittävästi rasvaa, hiilareita, proteiineja? - Saatko tarpeeksi energiaa? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö ei selvästikään saa tarpeeksi energiaa. Hiilihydraatteja hän saa 20 % alle suosituksen. Rasvaa 25 % alle suosituksen. Proteiineja 15 % yli suosituksen. Selvästi myös ateriaväli lounaan ja päivällisen välissä on liian pitkä, yli 4 tuntia. Tässä välissä voisi syödä esimerkiksi välipalan.

10 Liikkuminen Treenit Ratsastus/1h/voima Matkat
Kouluun kävely/2km/25min/liikkuvuus/oli kylmä Kotiin kävely/2km/25min/liikkuvuus/oli kylmä Liikkuminen Muokkaa omasta liikkumispäiväkirjastasi: Laske yhteen matkat, treenit jne? Merkitse suorituksesi perään fiilis.

11 Liikkumisen analysointi
Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2h. Tämä kuvasi huonosti tutkimushenkilön liikkumista, sillä yleensä hän liikkuu enemmän. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuositusten mukaisesti yli 1.5h/päivä. Liikkumisen analysointi Pohdi, miten liikkuminen sijoittui päivän mittaan? Täyttyivätkö liikuntasuositukset? Kuvasiko tämä hyvin tutkimushenkilön liikkumista vai onko liikkuminen tavallisesti erilaista? Monipuolisempaa, vähemmän, enemmän….? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö liikkui päivän aikana keskimäärin 2 tuntia. Koulumatkat hän pyöräili ja niihin kului noin 40 minuuttia päivässä. Treeneihin meni noin 1,5 tuntia päivässä. Liikkuminen tapahtui ennen koulua ja koulun jälkeen. Koulupäivän aikana tutkimushenkilö liikkui vähän. Tutkimushenkilö liikkui liikuntasuosituksen mukaisesti yli 1,5 tuntia /päivä.

12 Uni 22:00 6:45 Noin 9h 6:40 Noin 8h Noin 9 ja puoli tuntia 21:30 7:20
Nukkumaanmenoaika 22:00 21:30 Heräämisaika 6:45 6:40 7:20 Unta yhteensä Noin 9h Noin 8h Noin 9 ja puoli tuntia Uni Merkitse nukkumaanmenoaikasi, heräämisaikasi, kuinka paljon unta yhteensä.

13 Unen analysointi Laske kuinka paljon keskimäärin oli nukuttu yössä? Täyttyykö suositukset? Oliko henkilö väsynyt heräessään? Mitä syitä myöhäiselle nukkumaanmenolle oli? Esimerkiksi: Tutkimushenkilö nukkui keskimäärin 8 tuntia yhdessä, mikä on vähemmän kuin 9-10 tuntia, joka on unentarve murrosikäisillä nuorilla. Tutkimushenkilö oli myös usein väsynyt herättyään, mikä vahvistaa sitä väitettä, että uni tulisi olla pidempi. Iltoina, jolloin nukkumaanmeno on viivästynyt tutkimushenkilön harjoitukset olivat liian myöhään tai hän oli puhelimella liian pitkään.

14 Johtopäätökset: suositukset
Tee tälle sivulle suosituksia tutkimushenkilöiden elintapojen kohentamiseen: Arkirytmiä… Ravitsemusta… Liikkumista… Unta… Esimeriksi: Arkirytmi vaikutti säännölliseltä, mutta ruutuaikaa tulisi vähentää. Tutkimushenkilö voisi lisätä ruuan määrää, erityisesti hiilihydraattien ja rasvan määrää. Aterioiden määrää voisi lisätä esimerkiksi 1-2 välipalalla, jotta ateriaväli ei olisi niin pitkä. Tutkimushenkilö voisi liikkua hieman monipuolisemmin treenien ja pyöräilyn lisäksi. Esimerkiksi koulupäivän aikana kävelemällä välitunnilla. Tutkimushenkilön tulisi aikaistaa nukkumaanmenoa ja vähentää puhelimella olemista ennen nukkumaanmenoa, jotta aivojen luontainen melatoniini erittyy riittävästi.

15 Myönteiset vaikutukset
Sosiaalinen terveys: Psyykkinen terveys: Fyysinen terveys: Terveyttä heikentävät vaikutukset Elintapojen vaikutukset sosiaaliseen, psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen Miten tutkimushenkilön elintavat vaikuttavat myönteisesti tutkimushenkilön terveyteen? Jos tutkimushenkilö ei paranna elintapojaan suosituksen mukaisesti, miten hänen elintapansa voi heikentää hänen terveyttään? Esimerkiksi: Myönteisiä vaikutuksia: Sosiaalinen terveys….. Psyykkinen terveys….. Fyysinen terveys….. Terveyttä heikentävät vaikutukset: Unettomuus ja väsymys voi lisääntyä. Kasvu ja kehitys heikentyä, jos ei syö riittävästi ja monipuolisesti….


Lataa ppt "Nimi: Netta Luokka: 7B Päivämäärä:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google