TALOUSTIETO Kilpailu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Web 2.0 sivut Lego Hyvä esimerkki toiminnan muuttamisesta Web2.0 henkeen Tekivät runsaasti tappiota kunnes kehittivät Mindstorm ohjelman jolla.
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
… löytyykö markkinoita?
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Asiakkuudet luovalla alalla
Toimintasuunnitelma.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Elinkeinokalatalouden näkymiä ohjelmakaudella Kalaviikko, Ylitarkastaja Risto Lampinen Maa- ja metsätalousministeriö.
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
Kalamarkkinoita koskevia kalvoja 2002 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Jari Setälä, Kaija Saarni, Asmo Honkanen ja Jarno Virtanen.
Hotellingin mallin testaaminen
1 ESITTÄVÄN TAITEEN OSTAJAMARKKINAT KARTOITUS JA TIETOKANTA Saara Moisio Projektikoordinaattori.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Kokonaiskuva ja makrotaso
Asenteet.
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Kalan hinta ja kalan tuonnin kehitys Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalaviikko 2002 Tampere.
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
TALOUSTIETO YH2. KURSSIN SISÄLTÖ Kansantalouden perusteet Kansantalouden perusteet Kotitaloudet – yritykset – kilpailu – hinta Kotitaloudet – yritykset.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ Makrotaso ja kokonaiskuva
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
VALUUTTAKURSSIPOLITIIKKA
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Valuuttamarkkinat Valuuttamarkkinoilla mm. suursijoittajat, pankit, yritykset ja eläkerahastot ostavat ja myyvät eri valuuttoja Valuuttakurssi = valuuttojen.
LAINA JA KORKO.
Markkinaoikeuden ratkomistilanne
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
YRITYKSEN MUUTTUVA TOIMINTAYMPÄRISTÖ
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Suomella on erinomaiset mahdollisuudet saada osansa kasvavista metsäteollisuustuotteiden markkinoista Suomen mittava ja kasvava raaka-ainepotentiaali kestävästi.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

TALOUSTIETO Kilpailu

KILPAILU - TÄYDELLINEN Täydellinen kilpailu (esim. mansikka) Markkinoilla paljon ostajia ja myyjiä Sama tuote Täydellinen tieto ja vapaat markkinat Myyjä ei voi määrätä hintaa: kysynnän ja tarjonnan laki

KILPAILU - MONOPOLI Monopoli (esim. alkoholi) Markkinoilla vain yksi myyjä Tuote on korvaamaton, ainutlaatuinen Takana laki / patentti / osaaminen / luonnonvarojen omistus Myyjä määrää hinnan, mutta ei myytyä lukumäärää Aina: kallis tuote  vähemmän ostajia

KILPAILU - OLIGOPOLI Oligopoli (esim. bensiini) Markkinoilla on joitakin harvoja myyjiä Aloilla, joissa suuret aloituskustannukset Hintajäykkyys: taustalla pelko hintasodasta Aiemmin hintasodalta suojauduttu kartellein – ovat nykyään laittomia

KILPAILU - MONOPOLISTINEN Monopolistinen kilpailu (esim. automerkit) Markkinoilla useita myyjiä Tuotteet erilaistettuja Ostopäätökseen vaikuttavat hinnan lisäksi tuotteen ominaisuudet  Myyjä voi tietyissä rajoissa määrätä hinnan