Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opetusneuvos Irmeli Halinen Opetusneuvos Anna-Kaisa Mustaparta
Advertisements

TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Ops -ryhmätyöskentelyä
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Yleissivistävän ja lukiokoulutuksen haasteet lähivuosina
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Ajankohtaista – seutusivistys
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
ePerusteet käyttäjäkoulutus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ePerusteet Ops-työkalukoulutus Lukio 02/2016.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yleisivistävän koulun hallinto
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kasva ja Opi Lempäälässä
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
EXAM-KONSORTIO VUONNA luonnostelua
Opetussuunnitelma ops
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Opetussuunnitelmatyö
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
ePerusteet Ops-työkalukoulutus
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon? Johtaja Jorma Kauppinen Pro Lukio ry:n lukioseminaari Helsinki 7.11.2014

Suomalainen opetussuunnitelmajärjestelmä Lukiolaki (629/1998) ja lukioasetus (810/1998) Valtioneuvoston asetus lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta (955/2002) Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003 Koulutuksen järjestäjän hyväksymä opetussuunni- telma: ylläpitäjäkohtainen/lukiokohtainen Vuosittainen opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (työsuunnitelma/lukuvuosisuunnitelma)

Suomalaisen ohjausjärjestelmän vahvuuksia Keskeistä on opetuksen ja oppimisen tukeminen – kansalliset normit ovat tukea antava pohja Opetussuunnitelman perusteissa tulisi olla vahva osaamista korostava tulevaisuusorientaatio Opetussuunnitelma rakennetaan yhteistyössä – sekä perustetaso että paikallinen taso Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvassa vuorovaikutuksessa – kehittämistyö vaikuttaa opsiin ja opsia toteutetaan ja syvennetään kehittämistyöllä

Paikallinen työ ei ole vain perusteiden käyttöönottoa, vaan olosuhteet, mahdollisuudet ja tarpeet huomioonottavaa moniammatillista ja hallintokuntarajat ylittävää suunnittelua sekä opetuksen ja muun toiminnan kehittämistä Opetushallinto, opettajankoulutus ja oppimateriaalien tuottajat työskentelevät yhdessä samaan suuntaan Opetussuunnitelma on oikeusturva-asiakirja sekä opiskelijalle että opettajalle

Kansallinen ops-perusteprosessi Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksen tavoitteista ja tuntijaosta  OPH käynnistää lukion ops- perusteiden uudistamisen Asetuksen tavoitteet ohjaavat uudistuksen suunnan, huomioon otetaan myös olemassa oleva tutkimus- ja arviointitieto sekä poliittiset linjaukset (hallitusohjelma ja kesu) Uusien opetussuunnitelmien käyttöönotto määrätään asetuksessa

Annettava käyttöönottoaikataulu sekä käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat perusteprosessin organisointiin ja työaikatauluun: perustevalmistelun lisäksi varattava riittävä aika paikalliseen ops- työhön sekä oppimateriaalityöhön - OPHn tavoitteena on ollut vuorovaikutteinen prosessi

Sähköiset ePerusteet Perusteasiakirjat tuotetaan sähköisessä ja rakenteistetussa muodossa - ePerusteet Opetussuunnitelman perusteiden teksti muodostuu kahdesta osasta normiosa Tukiaineisto Työkalua voidaan käyttää myös paikallisessa opetussuunnitelmatyössä

Paikallinen ops-prosessi Paikallisesti päätetään miten työ organisoidaan, aikataulutetaan ja resursoidaan - Miten yhteistyö rakennetaan eri toimijoiden kanssa - miten erityisesti opiskelijat ja huoltajat saadaan mukaan Miten oma toimintakulttuuri linjataan ja miten sitä kehitetään Miten pedagogiikkaa kehitetään? Miten arviointia kehitetään?

Opetussuunnitelmatyön merkitys - Opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisten -opetussuunnitelmien uudistaminen tarjoaa yhteisen viitekehyksen, ajan ja rakenteet ympäröivän maailman muutoksen pohdintaan sekä koulun ja opetuksen kehittämiseen. - Koulutus sekä rakentaa tulevaisuutta että vastaa tulevaisuuden haasteisiin. - Muutoksessa tarvitaan hyvää johtajuutta ja paljon yhteisiä linjauksia ja ajattelua.