Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon? Johtaja Jorma Kauppinen Pro Lukio ry:n lukioseminaari Helsinki 7.11.2014
Suomalainen opetussuunnitelmajärjestelmä Lukiolaki (629/1998) ja lukioasetus (810/1998) Valtioneuvoston asetus lukiolaissa tarkoitetun koulutuksen yleisistä valtakunnallisista tavoitteista ja tuntijaosta (955/2002) Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003 Koulutuksen järjestäjän hyväksymä opetussuunni- telma: ylläpitäjäkohtainen/lukiokohtainen Vuosittainen opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (työsuunnitelma/lukuvuosisuunnitelma)
Suomalaisen ohjausjärjestelmän vahvuuksia Keskeistä on opetuksen ja oppimisen tukeminen – kansalliset normit ovat tukea antava pohja Opetussuunnitelman perusteissa tulisi olla vahva osaamista korostava tulevaisuusorientaatio Opetussuunnitelma rakennetaan yhteistyössä – sekä perustetaso että paikallinen taso Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvassa vuorovaikutuksessa – kehittämistyö vaikuttaa opsiin ja opsia toteutetaan ja syvennetään kehittämistyöllä
Paikallinen työ ei ole vain perusteiden käyttöönottoa, vaan olosuhteet, mahdollisuudet ja tarpeet huomioonottavaa moniammatillista ja hallintokuntarajat ylittävää suunnittelua sekä opetuksen ja muun toiminnan kehittämistä Opetushallinto, opettajankoulutus ja oppimateriaalien tuottajat työskentelevät yhdessä samaan suuntaan Opetussuunnitelma on oikeusturva-asiakirja sekä opiskelijalle että opettajalle
Kansallinen ops-perusteprosessi Valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksen tavoitteista ja tuntijaosta OPH käynnistää lukion ops- perusteiden uudistamisen Asetuksen tavoitteet ohjaavat uudistuksen suunnan, huomioon otetaan myös olemassa oleva tutkimus- ja arviointitieto sekä poliittiset linjaukset (hallitusohjelma ja kesu) Uusien opetussuunnitelmien käyttöönotto määrätään asetuksessa
Annettava käyttöönottoaikataulu sekä käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat perusteprosessin organisointiin ja työaikatauluun: perustevalmistelun lisäksi varattava riittävä aika paikalliseen ops- työhön sekä oppimateriaalityöhön - OPHn tavoitteena on ollut vuorovaikutteinen prosessi
Sähköiset ePerusteet Perusteasiakirjat tuotetaan sähköisessä ja rakenteistetussa muodossa - ePerusteet Opetussuunnitelman perusteiden teksti muodostuu kahdesta osasta normiosa Tukiaineisto Työkalua voidaan käyttää myös paikallisessa opetussuunnitelmatyössä
Paikallinen ops-prosessi Paikallisesti päätetään miten työ organisoidaan, aikataulutetaan ja resursoidaan - Miten yhteistyö rakennetaan eri toimijoiden kanssa - miten erityisesti opiskelijat ja huoltajat saadaan mukaan Miten oma toimintakulttuuri linjataan ja miten sitä kehitetään Miten pedagogiikkaa kehitetään? Miten arviointia kehitetään?
Opetussuunnitelmatyön merkitys - Opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisten -opetussuunnitelmien uudistaminen tarjoaa yhteisen viitekehyksen, ajan ja rakenteet ympäröivän maailman muutoksen pohdintaan sekä koulun ja opetuksen kehittämiseen. - Koulutus sekä rakentaa tulevaisuutta että vastaa tulevaisuuden haasteisiin. - Muutoksessa tarvitaan hyvää johtajuutta ja paljon yhteisiä linjauksia ja ajattelua.