Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Ensin on varmasti syytä keskustella, miksi arvoja tarvitaan ja millaisia yleisiä arvoja on olemassa, että kaikki puhuisivat samasta asiasta. ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne, turva, hyvä elämä Ollaan samalla kartalla / Ymmärretään toisiamme
PERUSTEHTÄVÄ Yksin, parittain, ryhmissä – tuplatiimi – työstetään tärkeäksi koettuja arvoja kunnes jäljellä on max. viisi arvoa, joihin kaikki voivat sitoutua. Jokaisen arvon alle on hyvä miettiä viisi positiivista ja viisi negatiivista lausetta, miten arvon toteutuminen näkyy koulussa. Esim. AHKERUUS: + Teen työni loppuun - En yritä päästä vähällä PERUSTEHTÄVÄ ARVO1 ARVO2 ARVO3 ARVO4 ARVO5
AHKERUUS Tässä esimerkkiarvona: Koulujen tulisi jokaisesta IDEAALI AHKERUUS oppilaat toimivat itseoh- jautuvasti -työn laatu on oppilaille tärkeä oppilaat osaavat jakaa työnsä hyvin -oppilaat eivät luovuta vaan työskentelevät pitkäjänteisesti 3. TASO -työt on useimmiten tehty -itsenäinen työ onnistuu hyvin -työn jälki on tasaisen varmaa -oppilaat pystyvät yleensä keskittymään työhön 2. TASO -oppilailla on melko usein kotitehtävät tekemättä -oppilaat kykenevät sa- tunnaisesti itsenäiseen työhön -työn jälki on hyvin vaihte- levaa -keskittyminen herpaantuu helposti MINIMI oppilaat alisuoriutuvat oppilaiden työtä pitää valvoa ja ohjata koko ajan -oppilaat odottavat toisten tekevän työt heidän puolestaan -oppilaat eivät saa töitään valmiiksi Koulujen tulisi jokaisesta valitsemastaan arvosta muodostaa arviointiportaikko, josta nähdään, miten arvo on toteutunut arjessa. Pyrkikää kuvauksissa konkretiaan!
Millä tähän päästään? AHKERUUS Jokaisesta arvosta tulisi laatia suunni- telma, jonka avulla päästään nousemaan uudelle tasolle arvo- portaikossa. Jälleen on tärkeää. että toimenpiteet ovat konkreettisia ja kaikki ovat sitoutuneet niiden toteuttamiseen ja valvontaan. Töiden tarkastaminen AHKERUUS Oman työn arviointi Opettajan ohjaava ote Kaikki tehtävät tarkastetaan Tekemättömiin tehtäviin puututaan Ylimääräiselle työlle varataan paikka ja rahat Kaikki eivät etene samaan tahtiin Työtavat – esim. urakat ja projektit Oman työn suunnittelu, toisten auttaminen Palkitse ja kannusta Jos korjattavaa, pitää tehdä korjaussuunni- telma Jatkuvaa, mutta pientä työn arviointia