Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Advertisements

Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tervetuloa! OPS 2016.
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
innostavat ja aktivoivat opetusmenetelmät
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppiminen voidaan määritellä:
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Internetin käyttö opetuksessa
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
shine Strong human increases new energy
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11 Tarja Heikkinen, laaja-alainen erityisopettaja Keskuspuiston ammattiopisto Tenholantie 10, 00280 Helsinki / puh. 09 4748 2489 tarja.heikkinen@keskuspuisto.net

Koulutuksen tavoite ja sisältö Oppia opetuksen järjestämisen pedagogisia ja didaktisia periaatteita, kun samassa opetusryhmässä on erilaisia opiskelijoita Sisältö Mistä on kyse? Taustasyyt, miksi erilaiset opiskelijat ovat samassa ryhmässä? Perinteisen ja uuden opetukset erot Opetusryhmien sisäisten erojen tunnistaminen ja määrittely Uudet opetuskäytänteet Haastavat opetustilanteet Menetelmät Alustukset, toiminnalliset harjoitukset ja yhteistoiminnallisuus

Konstruktivismi ja itseohjautuvuus ”Oppija rakentaa itse oman tietonsa. Se muodostuu lopulliseen muotoonsa oppijan omassa mielessä. Opettaja voi antaa siihen vain virikkeitä, mutta se, miten oppija hänen virikkeitään käyttää ja minkälaisen tiedon palvelukseen ne lopulta joutuvat, on riippuvainen oppijasta itsestään.” (Keski-Luopa 2005)

Minkä takia erilaiset opiskelijat samaan opetusryhmään? Erityisryhmät eivät ole homogeenisia Erityisryhmistä puuttuvat myönteiset mallit Opetuksen vaatimustaso romahtaa erityisryhmissä Erityisryhmissä keskitytään vähemmän opetukseen kuin tavallisilla luokilla Erityisryhmät eivät valmenna tavalliseen elämään Erityisopettajat huolehtineet aineenopetuksesta aineenopettajien sijasta Lähde: Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla.

Koulutuksen lähteet Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskus 2003 ja 2005. Osallistavat oppimisympäristöt ja opetuskäytännöt. Laaksonen & Lehtonen 2008. Eriyttäminen. www.enorssi.fi Leppilampi & Piekkari 2001. Opitaan yhdessä. Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Kysymyksiä inkluusiosta. www.edu.fi Naukkarinen, Ladonlahti & Saloviita 2007. Opiskelun erityinen tuki opetusryhmässä. www.edu.fi Sahlberg & Sharan 2002. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Saloviita 1999. Kaikille avoimeen kouluun. Erilaiset oppilaat tavallisella luokalla. Saloviita 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus Pruuki 2008. Ilo opettaa.