AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Advertisements

Nuoret, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys
Vihdin seurakunnan ilta
Kognitiivinen kehitys
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Nuoruus kehitysvaiheena
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Oppimisen psykologiaa
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Ops seminaari Askola.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Älykkyys näkemyksiä yhdestä yleisälykkyydestä
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Konstruktivismi Tekijä Bogi
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Sosioemotionaalinen kehitys
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Aikuisen Ajattelu.
Kognitiivinen kehitys
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Behaviorismi tavoitteena PSYKOLOGIAN TIETEELLISTÄMINEN kaikenkarvaisen ihmismieltä koskevan spekulaation (vrt. psykoanalyysi) sijaan ratkaisuna keskittyminen.
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Yhteiskunnasta ja sen kehityksestä
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Esityksen transkriptio:

AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky lähtökohtana huomio EGOSENTRISESTA PUHEESTA: 3–6 -vuotiaat usein juttelevat itsekseen ja komentavat itseään (”Ei saa”, ”Tuo tuonne” jne.) perinteinen käsitys: Vygotskyn käsitys: SISÄINEN PUHE EGOSENTRI-NEN PUHE SOSIAALINEN PUHE SOSIAALINEN PUHE EGOSENTRI-NEN PUHE SISÄINEN PUHE

tehokkaimmin sisäistäminen tapahtuu LÄHIKEHI-TYKSEN VYÖHYKKEELLÄ SISÄISTÄMINEN: psykologiset prosessit esiintyvät ensin yksilöiden välisessä vuorovaikutuksessa ja siirtyvät vasta sitten yksilöiden sisäisiksi esim. puheen kehitys: ensin hoitajat antavat ohjeita lapselle, sitten hän antaa niitä ääneen itselleen (egosentrinen puhe) ja lopulta ainoas-taan sisäisesti (ajattelu) tehokkaimmin sisäistäminen tapahtuu LÄHIKEHI-TYKSEN VYÖHYKKEELLÄ tukena edistyneempi opastaja tehtävät sopivan haasteellisia LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKE: MITÄ LAPSI OSAA TEHDÄ EDISTYNEEMMÄN OPASTAMANA MITÄ LAPSI OSAA ITSE MITÄ LAPSI EI VIELÄ OSAA

sosiaalisen YMPÄRISTÖN korostaminen perimän sijaan vaikuttanut SOSIOKULTTUURISEEN psykologiaan monella tapaa: kulttuurierojen merkitys yksilöiden kehityksessä kulttuurin tarjoamat työkalut (kieli, käsitteet) muuttuvat sisäistymällä yksilön psykologisiksi työkaluiksi (ajattelun välineiksi) kehityksen myötä yksilön sijaan painopiste pitäisi siirtää yhteisöön (esim. opetuksessa pitäisi korostaa ryhmä- ja parityöskentelyä)

B Jean Piaget AJATTELUN VAIHEITTAINEN KEHITYS: kaikkien yksilöiden ajattelu kehittyy samassa järjestyksessä tasolta toiselle tapahtuvina laadullisina hyppäyksinä lähtökohdat: yksilö soveltaa SISÄISIÄ MALLEJA (skeemoja) jäsentääkseen ympäristöään kehittyminen tapahtuu RISTIRIITOJEN kautta KEHITYSTÄ TAPAHTUU YMPÄRISTÖN TAR-JOAMA UUSI TIETO AKKOMMODAATIO: malleja muokataan vas-taamaan uutta tietoa ADAPTAATIO: sopeutuminen ympäristöön RISTI-RIITA ASSIMILAATIO: uusi tie-to sulautetaan aiempiin malleihin YKSILÖN NYKYISET SISÄISET MALLIT EI KEHI-TYSTÄ

kehitysvaiheet on ohjelmoitu PERIMÄÄN, mutta uudelle tasolle nouseminen edellyttää YMPÄRISTÖN aiheuttamaa ristiriitaa kasvatuspsykologinen johtopäätös: lapselle on tarjottava ”kehittäviä ongelmia” eli tehtäviä, jotka saattavat hänen nykyisen kehitysvaiheensa sisäiset mallit ristiriitaan

KESKEISET KEHITYSPROSESSIT Vygotsky Piaget PERIMÄÄN ohjelmoi-dut kehitysvaiheet, jotka YMPÄRISTÖN tarjoamat ristiriidat laukaisevat YMPÄRISTÖN tar-joamat vuorovai-kutustilanteet KEHITYKSEN MOOTTORI Uuden tiedon ASSIMI-LAATIO ja skeemojen AKKOMMODAATIO SISÄISTÄMINEN erit. LÄHIKEHITYKSEN VYÖHYKKEELLÄ KESKEISET KEHITYSPROSESSIT Tarjottava älyllisiä ris-tiriitoja, toisaalta ym-märrettävä kunkin ke-hitysvaiheen rajoituk-set Opiskelu järjestettävä ryhmä- tai parityö-muotoiseksi, kisälli–mestari -suhteet yms. KASVATUKSELLISIA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ