Tänään tutkimme mediakriittisyyttä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

KIELEN KUVALLISUUS.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
Miten media näkyy lapsen arjessa?
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Lukemaan oppii vain lukemalla
I YHTEISKUNTATIETO (YH01)
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
2000-luvun medialukutaito MikkoAleksiMatias.  Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvaminen nykymaailmassa on muuttanut merkittävästi perinteistä joukkoviestintää.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2009
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
2 Terveysosaaminen.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Aineistosta kirjoittaminen
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Aineistotyyppi työpaja
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Tänään tutkimme mediakriittisyyttä Osaatko Sinä suhtautua mediateksteihin kriittisesti?

Katsellaan keskustelun pohjalle https://www.youtube.com/watch?v=NGoYJAryARc Riku Rantala & Tunna Milonoff: Media- ja lähdekritiikki / Media and Source Criticism https://www.youtube.com/watch?v=OReQ-G2vXAI Asiaa mediakritiikistä

Vielä muutama klippilinkki https://www.youtube.com/watch?v=Z-cLcXRCP6M&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=zFMlj-Ia1Bk https://www.youtube.com/watch?v=ycXezMClQH0 Mitä ajatuksia heräsi?

Mietitäänpä! Mitä on kriittinen medialukutaito? Mitä seurauksia voi olla sillä, että jos ei osaa arvioida mediaa kriittisesti? Millaisiin mediateksteihin on hyvä suhtautua kriittisesti?

Medialukutaito on: kykyä tunnistaa ja tulkita median välittämiä viestejä taitoa käyttää mediaa ja tuottaa itse mediasisältöjä taitoa ymmärtää, ovatko mediatekstit (esim. uutinen, dokumentti, internetsivut, mainokset) totta vai tarua taitoa erottaa vähemmän tärkeä tärkeästä kriittisyyttä ja taitoa kyseenalaistaa mediatekstissä kerrottuja asioita.

Mieti mediatekstin äärellä Kuka viestin on laatinut? (esim. Wikipedia) Miksi viesti on laadittu? (esim. mainokset) Mikä on viestin näkökulma? (esim. uutiset) Mitä viestissä on jätetty kertomatta? (esim. uutiset ja mainokset)

Verrataan eri lehtien uutisointia Etsitään jokin päivän uutinen kahdesta erilaisesta julkaisusta (esim. Iltalehdestä ja Helsingin Sanomista). Vertaile lehtien tapaa uutisoida samasta aiheesta. 1) Millaisia otsikoita lehdet käyttävät? 2) Millaisia kuvia samasta uutisesta käytetään? 3) Kumpi uutinen on sisällöltään mielestäsi uskottavampi?