Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9? 24.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

Ops 2016 ja arviointi.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Ops-iltapäivä
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
3.lk vanhempainilta.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9? 24.11.2015

Arvioinnin kaksi tapaa: Brownlie (2008) tarkastelee arviointia toisaalta oppimista tukevana arviointina (assesment for learning) ja toisaalta oppimisen arviointina (assesment of learning). Seuraavassa taulukossa näiden kahden arviointitavan ulottuvuuksia vertaillaan suhteessa tavoitteeseen ja tarkoitukseen, kohdeyleisöön, ajoitukseen ja muotoon.   Arviointi oppimisen tukena (Assesment for learning) Oppimisen arviointi (Assesment of learning) Tavoite ja tarkoitus Opetuksen tukeminen ja suuntaaminen Oppimisen tukeminen ja ohjaaminen Oppimisen mittaaminen Kohdeyleisö  Opettajat ja oppilaat koulussa  Yhteiskunta, vanhemmat Ajoitus Oppimisprosessin aikana  Oppimisjakson lopussa Muoto Kuvaileva arviointi   Arvosanat

…lisää Atjonen (2007, 89) tiivistää hyvän palautemekanismin elementit seuraavasti: selkeä kuvaus vaaditusta suoriutumisesta, tieto oppilaan senhetkisestä suoriutumisesta, vertailu, joka tähtää tiedon tuottamiseen näiden kahden välisestä erosta sekä tämän tiedon käyttö eron kiinni kuromisessa. Oppimisen tavoitteet ja tarkoitus on ymmärrettävä, jotta oppilaat kykenevät antamaan palautetta opiskelutapahtumasta ja opiskeltavasta asiasta. Kuvailevan arvioinnin muotoja harjoitellaan luokan oppimisen kontekstissa. Opettaja pyytää oppilasta kertomaan, missä hän on onnistunut ja tuntee olevansa hyvä. Opettaja voi myös kuunnella oppilasryhmän keskustelua sekä ohjata ja kommentoida sitä. Luokkatoverin kanssa keskusteleminen, palautteen antaminen ja saaminen ovat osa oppimista. Aina ei tarvitse odottaa opettajan arviointia. (Opetushallitus, säädökset ja ohjeet)

Minkälaisia kokemuksia vertaisarvioinnista on? Kuinka olette sitä tähän mennessä toteuttaneet?

Esimerkki eräästä tutkimuksesta (Luukka, Minna-Riikka: Kirjoittamisen opetus ja palaute yläkoulussa)

Mitä uusi OPS sanoo vertaisarvioinnista..? ”Opetuksessa kehitetään oppilaiden edellytyksiä itsearviointiin antamalla tilaa oppimisen ja opintojen edistymisen pohdintaan ja kehittämällä itsearviointitaitoja. Oppilaita ohjataan niin yksilöinä kuin ryhmänä havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoitus on, että opettajat auttavat oppilaita ymmärtämään tavoitteet ja etsimään niiden saavuttamiseksi parhaita toimintatapoja..”

Alemmilla vuosiluokilla itsearviointitaitoja kehitetään auttamalla oppilaita tunnistamaan onnistumisiaan ja vahvuuksiaan koulutyössä sekä tulemaan tietoiseksi työlle sovittavista tavoitteista. Opetusryhmän yhteistä arviointikeskustelua käytetään paljon, annetaan myönteistä palautetta ja osoitetaan, miten monenlaisin tavoin jokainen voi onnistua työssään. Ylemmillä luokilla huomion kiinnittäminen onnistumisiin ja vahvuuksiin on edelleen tärkeää, mutta oman oppimisen ja opintojen edistymisen tarkastelu voi olla analyyttisempää. Se ohjaa oppilaita toimimaan yhä itseohjautuvammin. Myös tällöin opettajien on tärkeä kehittää oppilaiden keskinäistä arviointikeskustelua eli vertaisarviointia osana ryhmän työskentelyä. Näin oppilailla on mahdollisuus oppia antamaan ja saamaan rakentavaa palautetta. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla jokainen oppilas voi tulla tietoisiksi edistymisestään ja ymmärtää, miten itse voi vaikuttaa oppimiseensa ja koulutyössä onnistumiseen.” (OPS 2016 perusteet)

Pohdittavia kysymyksiä ryhmissä 1-2, 3-6 ja yläkoulu: - Mitä asioita oppilaat arvioivat vertaisarvioinnissa ja miten vertaisarviointi toteutetaan? - Miten oppilas saa palautetta edistymisestään vertaisarvioinnissa? - Miten vertaisarviointi on mukana yhteisessä arviointipalautteessa?