Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Advertisements

Yhteishaku 2014.
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Yhteishaku 2015.
Yhteishaku keväällä 2012 TAO Hepolamminkatu
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN VALINTAPERUSTEET Perusopetuksen oppimäärän suorittaneet käyttävät hakeutumisessa perusopetuksen päättötodistusta Lukion oppimäärän.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LÄPÄISYN TEHOSTAMISOHJELMA.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
YHTEISHAKU KEVÄÄLLÄ SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ Aikuisten amm. koul.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sujuvat siirtymät – ohjauksen teemaseminaari Kati Lounema yksikön päällikkö, opetusneuvos.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
YHTEISHAKU 2017 Haussa olevat alat Tuplatutkinto Pääsy- ja soveltuvuuskokeet Lisä- ja suorahaku Valma-koulutus.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Yhteishaku
Vanhempainillan ohjelma
Reformi haltuun OKM.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN VALINTAPERUSTEET
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Tervetuloa Keudaan! SELKO -versio.
Ammatinen koulutus uudistuu
Sosiaalialan tehtävärakenne
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Ylijohtaja Mika Tammilehto
Kysely opintojen ohjauksesta
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Opetushallitus / Jaana Saha
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
KEIJO KEIJO
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Omnia.fi/yhteishaku.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Ajankohtaista ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen sekä muiden perusopetuksen jälkeisten koulutusten hauista Webinaari
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Opintopolku-info vastuukäyttäjille
Karvi arviointitiedon tuottajana
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ulla-Jill Karlsson, OKM
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi.
Osaamisen ennakointifoorumi
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta Ohjaamo - monialainen mahdollisuus VII Ohjaamo-päivät 3.- 4.10.2017, Hotelli Radisson Blue Seaside, Ulla-Jill Karlsson, OKM

Uusi ammatillinen koulutus 1.1.2018 alkaen

Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen

Asiakaslähtöinen ammatillinen koulutus – joustava hakeutuminen ja koulutukseen pääsy Opiskelijan vapaa hakeutumisoikeus koulutukseen säilytetään (pl. henkilöstökoulutus) Ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen pääväylät: - jatkuva haku - valtakunnalliset hakumenettelyt Työvoimakoulutukseen hakeutumisesta ja valinnasta säädettäisiin julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista annetussa laissa.

Yhteishaku perusopetuksen päättäville Valtakunnallinen yhteishaku: Järjestetään keväisin toteuttavana yhteishakuna Ensisijaisena kohderyhmänä ovat hakuvuonna perusopetuksen tai valmentavan koulutuksen päättävät nuoret Yhteinen hakumenettely tukee perusopetuksen päättävän suuren ikäluokan välitöntä siirtymistä jatko-opintoihin ja työelämään Valtakunnallisessa ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaussa käytetään yhteisiä opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksella säädettyjä valintaperusteita Yhteisten hakujen päättymisen jälkeen ilman opiskelupaikkaa jääneet henkilöt ohjataan hakeutumaan koulutukseen jatkuvan haun kautta

Ammatillisen perustutkintokoulutuksen valintaperusteet, luonnos Ehdotetaan poistettavaksi valintakriteereistä: Vailla perusasteen jälkeistä koulutuspaikkaa olevien pisteet Painotetuista arvosanoista saatavat pisteet Työkokemuksesta saatavat pisteet Vähemmistösukupuolesta saatavat pisteet Urheilullisten ansioiden perusteella annettavat pisteet

Perusopetuksen oppimäärän suorittanut hakija voisi saada valintapisteitä: Perusopetuksen oppimäärän tai eräiden valmistavien koulutuksen suorittamisesta Työpajatoiminnasta Koulumenestyksestä Ammatillista koulutusta koskevasta ensimmäisestä hakutoiveesta Mahdollisesta pääsy- ja soveltuvuuskokeesta Tavoitteen painottaa perusopetuksen hakeutumisvuonna päättäneiden sekä VALMAn suorittaneiden ensisijaisuutta ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijavalinnassa

Valtakunnallinen kielikoe Valtakunnallinen kielikoe ehdotetaan poistettavaksi käytöstä Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida, että hakijalla on riittävät edellytykset hakukohteen edellyttämän osaamisen hankkimiseen tai tutkinnon suorittamiseen. Riittävät edellytykset voivat vaihdella koulutusalasta riippuen. Koulutuksen järjestäjällä olisi enemmän harkintavaltaa vaadittavan kielitaidon määrittämisessä ja miten se arvioisi, onko hakijalla riittävät kielelliset edellytykset tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi tai tutkinnon suorittamiseksi

Jatkuva haku Jatkuva haku pääsääntöinen hakuväylä Mahdollistaa kaikkeen koulutukseen hakeutumisen joustavasti ympäri vuoden. Jatkuvassa haussa koulutuksen järjestäjät päättävät hakuajoista ja muista hakemiseen liittyvistä menettelyistä sekä tutkinnon suorittajaksi tai opiskelijaksi ottamisen valintaperusteista. Tutkinnon suorittajaksi ja opiskelijaksi ottamisessa on kuitenkin sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.

Haku oppisopimuskoulutukseen Oppisopimuskoulutukseen hakeuduttaisiin kuten nykyisinkin jatkuvan haun kautta ottamalla yhteyttä suoraan koulutuksen järjestäjään. Valtakunnallisessa yhteishaussa on mahdollista ilmaista kiinnostuksensa suorittaa ammatillinen perustutkinto tai tutkinnon osa oppisopimuskoulutuksena. Oppilaitokset saavat näin yhteishausta tiedon niistä hakijoista, jotka mahdollisesti olisivat kiinnostuneita suorittamaan ammatillista koulutusta oppisopimuskoulutuksena ja voivat tarpeen mukaan kertoa lisää oppisopimuskoulutuksen käytännöistä. Oppisopimuskoulutus edellyttää aina soveltuvaa työpaikkaa.

Henkilökohtaistaminen

reformin jalkauttaminen

Tukiohjelman keskeiset toimenpidekokonaisuudet Viestintä ja vuorovaikutus Koulutuksen järjestäjien tuki ja neuvonta uuden lainsäädännön soveltamiseen liittyen Toimintaprosessien uudistamisen ja kehittämisen tukeminen osaamisperusteisiksi ja asiakaslähtöisiksi Opetushenkilöstön ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen ja toimintakäytäntöjen uudistaminen Laadunhallinnan tuki

Reformin toimeenpanon tukiohjelma 4. Opetushenkilöstön ja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen ja toimintakäytäntöjen uudistaminen (ml. johtamisen tuki); Parasta osaamista –hanke koulutuksen järjestäjien, ammatillisten opettajakorkeakoulujen ja ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden yhteistyönä tuottaa ja levittää kaikkien koulutuksen järjestäjien käyttöön kysyntä- ja tarvelähtöisiä opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittämisen toteutusmalleja, tukiaineistoja ja toimintatapoja (erityisesti digitaaliset ratkaisut) sekä koulutusta.  http://blogit.jao.fi/parastaosaamista/ Opetustoimen henkilöstökoulutus (OPH) suunnataan valtion rahoittamaan opetustoimen henkilöstökoulutusta tukemaan reformin toimeenpanoa Osaamismerkki –hanke uusia tapoja opetushenkilöstön osaamisen kehittämiselle

http://minedu.fi/amisreformi Taulukko: Mikä muuttuu opiskelijalle? Taulukko: Mikä muuttuu koulutuksen järjestäjälle? Mitä reformissa tehdään -kuvio  Ohjaus- ja säätelyjärjestelmä -kuvio Rahoitusjärjestelmä -kuvio Reformisanasto - yli sata termiä ammatillisesta koulutuksesta Usein kysyttyjä kysymyksiä  

www.oph.fi/reformintuki Ajankohtaiset tiedot seminaareista, koulutuksista ja webinaareista Viestit ja kysymykset osoitteeseen reformintuki@oph.fi UKK-palsta Tietoa tutkintojen perusteiden uudistamisesta, tukea laadunhallintaan, tietoa työelämätoimikunnista ja muusta työelämäyhteistyöstä Tukea koulutuksen ja arvioinnin toteuttamiseen sekä tietoa opiskelijahakujen ja valintojen sekä rahoituksen muutoksista

KIITOS!