Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota Tapani Karjalainen Kehityksen suuntaajat, Sotkamo 16.1.2014 Lähde: Sahlberg & Leppilampi 1994 ”Yksinään vai yhteisvoimin”
Transmissio Transaktio Transformaatio Yhteistoiminnallisen opetuksen ja oppimisen jäsentävät tietoperustat (ns. epistemologinen orientaatio) Transmissio Transaktio Transformaatio
Transmissiosuuntaus Perinteinen opetusajattelu SIIRRETÄÄN tietoja, taitoja, käsitteitä ja arvoja. Opettaja- ja oppikirjakeskeistä Ihmiskuva mekaaninen ja atomistinen Oppilas Opetus- suunnitelma
Transaktiosuuntaus Oppiminen on aktiivista vuorovaikutusta Oppija kykenee ongelmanratkaisuun ja vuorovaikutukseen Keskeistä on mm. yhteistyötaitojen oppiminen, kielellinen vuorovaikutus ja sisäinen motivaatio Opetus-suunnitelma Oppilas
Transformaatisuuntaus Uuden luomista Yhteisökeskeistä oppimista Tavoitteena on yhdistää tiedollinen, taidollinen, henkinen ja affektiivinen ulottuvuus Opettaja on OHJAAJA ja oppija on aktiivinen, motivoitunut ja itseohjautuva yksilö. Vrt. transmissiosuuntaus Opetussuunnitelma Oppilas Lähde: Yksinään vai yhteisvoimin, s. 156-161