Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Advertisements

OHJAAMINEN.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Älykkyyden lajit KIELELLINEN
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Opetussuunnitelma ops
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Yhteistoiminnallisen hankemenettelyn kehittäminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota Tapani Karjalainen Kehityksen suuntaajat, Sotkamo 16.1.2014 Lähde: Sahlberg & Leppilampi 1994 ”Yksinään vai yhteisvoimin”

Transmissio Transaktio Transformaatio Yhteistoiminnallisen opetuksen ja oppimisen jäsentävät tietoperustat (ns. epistemologinen orientaatio) Transmissio Transaktio Transformaatio

Transmissiosuuntaus Perinteinen opetusajattelu SIIRRETÄÄN tietoja, taitoja, käsitteitä ja arvoja. Opettaja- ja oppikirjakeskeistä Ihmiskuva mekaaninen ja atomistinen Oppilas Opetus- suunnitelma

Transaktiosuuntaus Oppiminen on aktiivista vuorovaikutusta Oppija kykenee ongelmanratkaisuun ja vuorovaikutukseen Keskeistä on mm. yhteistyötaitojen oppiminen, kielellinen vuorovaikutus ja sisäinen motivaatio Opetus-suunnitelma Oppilas

Transformaatisuuntaus Uuden luomista Yhteisökeskeistä oppimista Tavoitteena on yhdistää tiedollinen, taidollinen, henkinen ja affektiivinen ulottuvuus Opettaja on OHJAAJA ja oppija on aktiivinen, motivoitunut ja itseohjautuva yksilö. Vrt. transmissiosuuntaus Opetussuunnitelma Oppilas Lähde: Yksinään vai yhteisvoimin, s. 156-161