OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen Raivio / OIVA / 1.12.2015
OIVA ammattikoulussa - uusi työmuoto Tredun sisälle – oppilaitosnuorisotyö 1. OIVAssa on luotu malli yksilötyöhön. Ohjaus nuorisotyöntekijälle: opiskelijapalvelu, ryhmänohjaaja tai nuori itse mitä pitempään nuorisotyö on toiminut talossa, sitä suoremmin opiskelijat ovat ohjautuneet nuorisotyöntekijän luo. Me kohtaamme nuoren ilman arviointia ja nuoren vapaaehtoisuuteen perustuen. Me näymme käytävillä, olemme helposti lähestyttäviä ja toimimme osana opiskelijapalveluita. 2. OIVAn toinen painotus on ollut yhteisöllinen toiminta. Erilaiset tapahtumat ja säännölliset välituntitoiminnat ovat osaltaan lisäämässä ME –henkeä ja vahvistavat nuorten osallisuutta ja sitoutumista opiskeluun. Raivio / OIVA / 1.12.2015
OIVA peruskoulussa 1. OIVAssa on luotu yhdessä perusopetuksen koulujemme kanssa kaariajattelu –mallin , joka kattaa koko yläasteen. Keinoina on käytetty nuorisotyön osallistavia malleja ja OIVAn oman opinto-ohjaajan ammattitaitoa. Seurantavaihe 1. luokka Toimeenpanovaihe Päätöksenteon vaihe 9 lk Tietämisen vaihe 8lk Herättelyvaihe 7lk Raivio / OIVA / 1.12.2015
OIOI OIVA –PROJEKTIN TUOTOS Ammatti-kortit a Raivio / OIVA/ 1.12.2015
Nuorisotyö ja uudenlainen ohjausyhteistyömalli istuu ammatillisen koulutuksen sisään. Perusopetusyhteistyö tuottaa tulosta, joka kantaa 2. asteelle. Molemmat työmuodot ovat osaltaan tukemassa läpäisyn tehostamista. Raivio / OIVA / 1.12.2015