Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvä vapaa-aika 16.2.2019.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvä vapaa-aika 16.2.2019."— Esityksen transkriptio:

1 Hyvä vapaa-aika

2 HYVÄ VAPAA-AIKA Luokalla yläkoulun ajan oma nuoriso-ohjaaja.
Nuorten elämässä mukana etupäässä vapaa-ajalla, mutta myös koulussa. Ohjaajien tuella nuoret oppivat löytämään itseään kiinnostavia harrastuksia ja käyttämään (kaupungin) palveluja. Samalla tutkittiin, miten vapaa-aika ja harrastukset vaikuttavat nuorten hyvinvointiin, koulumenestykseen ja peruskoulun jälkeisiin valintoihin. Peruskoulun jälkeen kaikilla hankkeen nuorilla oli mielekästä tekemistä. Eeva Ahtee

3 HYVÄ VAPAA-AIKA nuorisotyö
7. luokka tutustumista ja neuvotteluja Tutustuminen kouluihin ja nuoriin Tukea vapaa-aikaan: tutustumiskäynnit, harrastuksiin ohjaaminen, retket, leirit 8. luokka hauskanpitoa Harrastuksen tai oman jutun pariin – kuinka määrätietoista ohjaamista? Nuoriso-ohjaaja nuorisotalon ja koulun ulkopuolella 9. luokka vakavoituminen Oma juttu, harrastukset ja peruskoulun jälkeiset valinnat Eeva Ahtee

4 Nuoriso-ohjaaja koulussa
Selkeä oma rooli Ryhmälähtöinen toimintatapa työn pohjana Toiminta pääsääntöisesti koulun sisällä olevalla vapaa-ajalla (väli- ja ruokatunneilla). HVA -hankkeessa nuoriso-ohjaajan tutuksi etunimeltä – ei ammattinimikkeen kautta. Koko ryhmän kanssa toimiminen mahdollistaa myös yksilöllisen tuen ilman erityistuen tarpeen tuomaa huomiota. Koulun kanssa on hyvä huomioida: Toimintakulttuurien erilaisuus Työnjako Koulun vuosirytmiin tutustuminen Painotusluokat Ystävyyssuhteet yli luokkarajojen Huomioidaan yläkoulun arjen eri palaset. (Nuoren poissaolo tunnilta aiheuttaa lisää suunnittelua opettajalle.) Eeva Ahtee

5 Nuoriso-ohjaaja koulussa
Tiedonvälittäjä: Nuoriso-ohjaajan läsnäolo voi avata nuorille hyvän kanavan tuoda koulua koskevia huolia esiin. Nuoriso-ohjaajan kanssa voi punnita asioita eri näkökulmista ja tuoda asiat muun kouluyhteisön ja opettajien tietoon. Kouluyhteistyö avaa mahdollisuus kertoa vapaa-ajan toiminnasta myös muille kuin nuorisotalon vakituisille kävijöille. Monet nuoret kaipaavat tukea harrastustoiminnan aloittamiseen tai muuhun asiaan vapaa-ajassa, vaikka eivät nuorisotalolla muuten viihtyisikään. Eeva Ahtee

6 Mistä yhteistyö rakentuu
Nuoren hyvinvointi kaiken toiminnan lähtökohtana - katsotaan nuoren näkökulmasta - myönteinen tunnistaminen Luottamus, osataan arvostaa ammattiosaamista Kuunteleminen ja toisen näkökulman ymmärtäminen Sitoutuminen Selkeät roolit ja tehtävät: Hyvä vapaa-aika –hankkeessa esimerkiksi: 7lk: Ryhmäytykset, tutustuminen, vapaa-ajan mahdollisuuksien avaaminen. 8lk: Kiinnostus nuoren elämään. Oman jutun löytämisen, harrastusten pariin ja vapaa-ajan toiminnan pariin ohjaamisessa. 9lk: Peruskoulun jälkeisistä valinnoista jutteleminen, motivointi Koko yläkoulun ajan: muistuttaa elämästä nauttimisesta Eeva Ahtee

7 Nuorisotyötä kouluun Hypoteesi 2013
Oman luokan oppilaiden kanssa myös vapaa-ajalla oppilaat tutuiksi, jopa ystäviksi. Kouluun kivempi tulla, kun siellä on kavereita. Oppiminen helpompaa, kun useammin koulussa. Lisää mahdollisuuksia peruskoulun jälkeisiin valintoihin. Uusista harrastuksista ideoita ja hyötyä ammattiuralle. ja lähteä 100 % Anna Anttila

8 Viihtyy koulussa Paljon poissa Laiska, saamaton? Tavoitteellinen
Anna Anttila

9 HARRASTUS ON SÄÄNNÖLLINEN, MIELIHYVÄÄ TUOTTAVA OMA JUTTU
Anna Anttila

10 Noin 30 % ei ole aina voinut harrastaa haluamaansa
Top 5 syyt olla harrastamatta 9.-lk lopussa Anna Anttila

11 Raha ei yksin ratkaise Ympäröivä harrastuskulttuuri ja ylisukupolviset mallit merkittäviä. Sukupuoli, kulttuuri ja perheen perinteet. Ajanpuute Uusien rajojen ylitysten merkityksellisyys on nuoruudessa erityistä. Oma juttu voi olla eri asioiden vaihtelu ja jatkuva uuden kokeilu. Lähes elämän mittainen sitoutuminen, kuten esim. KOKO SYKSYN tanssikurssi, voi olla ylivoimainen kynnys. Asuinalue ja liikenneyhteydet sujuuko liikenne, onko matkakorttia, saako liikkua yksin pimeällä… Anna Anttila

12 Ei vain raha Kyvykkyydet, esim. case ilmaiseksi uimahalliin
toimintamallit: miksi pitäisi käydä uimassa? osaaminen: uimataito, voinko vielä 13-vuotiaana oppia? tiedot: miten uimahallissa toimitaan, missä riisuudutaan, ketkä näkevät? Erityistä tukea saavan pelko leimautumisesta Esim. matalan kynnyksen liikuntaa erityisesti ylipainoisille avioerolapsille… Anna Anttila

13 Kaikkien aineiden keskiarvot
Anna Anttila

14 Poissaolot lukukaudessa
Anna Anttila

15 Onko Hyvä vapaa-aika –hanke vaikuttanut Sinun koulussa viihtymiseesi?
The Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything Anna Anttila

16 TOIMINNAN EDUT Yhteistyö oppilaitosten kanssa on keskeisin keino tavoittaa nuoret. Nuorisotyö ja vapaa-ajan ohjaus tasaavat koulutuksen aiheuttamaa eriarvoisuutta. Alueellinen ja liikkuva nuorisotyö vastaa paremmin nuorten tarpeisiin ja tukee vapaa-aikaa laajemmin kuin perinteinen talotyö. Lupa lopettaa harrastuskokeilu, jos toiminta/ryhmä ei olekaan kiinnostava. Nuorisotyö koulussa herättää luottamusta perheessä. Nuorisotyöntekijä herättää luottamusta nuoressa. Nuorista 70 % haluaa nuorisotyön mieluiten kouluun. Anna Anttila

17 LISÄTIETOJA vapari.munstadi.fi eeva.ahtee@hel.fi anna.anttila@hel.fi


Lataa ppt "Hyvä vapaa-aika 16.2.2019."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google