Infoa tutoropettajille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Wäinö Aaltosen koulun Ylikylä-rakennus
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Opeka-kyselyn tulokset
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Vanhempainilta c.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Monialainen yhteispalvelu
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
iTEC – Suomi 5. sykli pähkinänkuoressa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tiirismaan vesopäivät
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Järjestökoulutuksen kehittäminen
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Uudet opettajat ja TVT Kasvu ja oppiminen
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Infoa tutoropettajille Sari Ågren / syksy 2017

Tutoropettajien tehtävät Kokonaisvaltaista työskentelyä! Tutoropettajien tehtävät Innostaa ja rohkaisee uuden opetussuunnitelman hengessä toimimiseen Tuo uusia toimintatapoja ja –malleja opettamiseen ja oppilaiden ohjaamiseen Konkretisoi opetussuunnitelmaa ja ohjaa toiminnallisiin työtapoihin Rohkaisee käyttämään oppimisympäristöjä monipuolisesti Jakaa asiantuntijuutta ja toimii vertaisohjaajana työyhteisössä Opastaa ja rohkaisee digitaalisuuden tuomisessa opetukseen Rohkaisee uudenlaiseen ja kokeilevaan tapaan tehdä työtä Ohjaa opettajan ammattitaidon kehittymiseen

Korvaukset ja velvollisuudet Korvaus maksetaan pidetyistä ohjaus- ja koulutustunneista oman työn ulkopuolella – ei oman opetuksen suunnittelemisesta (kuten opettajan työssä muutenkin). Ohjauksen tulee kohdentua opetussuunnitelman mukaisiin uusiin asioihin. Esim. pedagogiset asiakirjat tai Wilman käyttö ei ole enää uutta asiaa. Tutoropettajan tehtäviin kuuluu pitää päiväkirjaa toteutetuista tunneista ja raportoida niistä Sari Ågrenille erillisen ohjeen mukaan kesä- , syys- ja joululoman alkuun mennessä. Tutoropettajat saavat koulutusta keskimäärin kerran kuukaudessa. Koulutuksen takia tulevat sijaiskulut kirjataan koulun kustannuspaikalle. Tutoropettaja voi ohjata sekä opettajaryhmiä että yksittäisiä opettajia. Hän voi olla myös mukana oppitunneilla tukemassa opettajaa, joka harjoittelee uusia menetelmiä. Toiminnan tulee näkyä kouluillanne!

Päiväkirjojen täyttämiseen tarkkuutta ja huolellisuutta Valtionavustusten kiristynyt raportointi Pitää selvitä kuinka monta opettajaa ollut ohjauksessa ja kuinka pitkän aikaa Pari sanaa koulutuksen tai ohjauksen sisällöstä ”Pedanet” ei riitä aiheeksi ja sisällöksi Ei suunnittelua tai omaa harjoittelua, ei oman perustyön tekemistä, selkeästi aina omalla ajalla Jos merkittynä yksi osallistuja, mielellään nimen kera Jokaiselta oma päiväkirja

Nyt pitäisi miettiä Työsuunnitelma syksyksi, rehtorille tiedoksi Arvioida omaa tutorointituntimäärää – pystyykö toteuttamaan kaikki maksetut tunnit? Pystyisikö ottamaan lisätunteja? Ohjata tunteja niille, jotka pystyisivät kiertämään ”vieraillakin” kouluilla Olisiko intoa pajoja vetämään KIKY-päivään tammikuussa (saa poikkeuksellisesti merkitä 3-4 tuntia suunnittelutyötä)

Tarvekartoituksen mukaan lisäkoulutusta tarvitaan… Monipuolisten oppimisympäristöjen käyttämiseen Toiminnallisiin työtapoihin Eheytettyjen oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja toteutukseen Ilmiöpohjaiseen oppimiseen TVT:n hyödyntämiseen opetuksessa ja materiaalien tuottamisessa Ohjelmointiin, koodaukseen ja robotiikkaan.

Syksyn koulutuksia 4.10. klo 12.30 – 15.30 Tutorcafé valtuustosalissa – valmistautukaa esittelemään omaa toimintaanne! 8.11. positiivinen pedagogiikka Marraskuun lopussa pajakoulutusta (toiminnallisuus, ilmiöoppiminen, Seppo, pedanet, näppistaituri jne.) Rahoitus jatkunee syksyllä

HYÖDYNTÄKÄÄ! Tutoropettajien koulutuksia ja toimintaa voi seurata osoitteessa https://peda.net/rauma/tutortoiminta