Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Advertisements

Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Tervetuloa Innokylään
M/S SOSTE , avoin verkostotapaaminen Sirpa Pajunen
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
ASIAKASOSALLISUUS PÄÄTÖKSENTEOSSA JA PALVELUIDEN SUUNNITTELUSSA
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Kommenttipuheenvuoro
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Tervetuloa Innopajaan
Tervetuloa Innokylään
Yhteinen keittiö -hanke
Lisätietoa Sokra-koordinaatiosta
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari.
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Työikäisten kuntoutus
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön (AKE) -kysely
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Osallistava kerhotoiminta
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Yhteinen keittiö -hanke
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Rovaniemen omaisten työryhmä
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Lappilainen kokemuksellinen asiantuntijuus -seminaari
Osatyökykyisille tie työelämään
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Osatyökykyisille tie työelämään
Kuntaliiton ajankohtaispäivä Etelä-Savo
Esityksen transkriptio:

Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja INNOTORI 18.5.2015 Asiakasosallisuus hallituksen kärkihankkeena Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke 2015 -17 Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli Asiakasosallisuus Innokylässä 2015

Asiakasosallisuus hallituksen kärkihankkeena Uuden SOTE lain tarkoituksena on edistää asiakkaiden osallistumista, osallisuutta ja kuulemista päätöksenteossa, palvelujen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä edistää ja tukea väestön hyvinvointia ja terveyttä. SOTE palveluilla tavoitellaan yhteiskunnallista hyvinvointia, terveyserojen kaventumista ja kustannusten hallintaa. SOTE uudistuksessa nousevat näkyviin julkisen vallan, yksityisen sektorin, järjestöjen ja kansalaisten välisten suhteiden muutokset. 2015

Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke Tavoitteet Toimintamallit uudistetaan ja eri organisaatioiden tietojen yhteiskäyttö tehdään mahdolliseksi. Asiakkaan omatoimisuutta ja valinnanvapautta tuetaan ja sähköiset palvelut otetaan käyttöön. Kustannusten kasvua voidaan hillitä. Henkilöstö voi keskittyä työtehtäviin, jotka hyödyttävät eniten asiakkaiden hyvinvointia. Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä, perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula 2015

Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke Osahankkeet: Julkinen palvelulupaus Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli Omahoidon ja sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto Palvelusetelikokeilu Asumisperusteinen sosiaaliturva Perustulokokeilu 2015

Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli – osahankkeen tavoitteet Kehitetään asiakkaiden osallistumisen valtakunnallinen toimintamalli ottaa asiakkaat mukaan tasavertaisina kumppaneina palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen tuottaa kokemustietoa asiakkailta palvelujärjestelmän kehittämiseen liittyvään päätöksentekoon tehostaa palvelujen oikea-aikaista kohdentumista ja väestön palvelutarpeisiin vastaavuutta arvioimalla yhdessä asiakkaiden kanssa heidän palvelukokemuksiaan parantaa henkilöstön ymmärrystä asiakkaiden palvelutarpeista ja asiakkaiden ymmärrystä palvelutoiminnasta arvioida kokemustiedon tuottamisessa käytettävien menetelmien osuvuutta, tiedon hyödyntämistä kehittää/ottaa käyttöön uusia digitaalisia menetelmiä asiakkaiden osallistumiseen 2015

Aikataulua Valmistelu, taustoitus valmis -> 5/2016 - Kärkihankkeen valmistelut: Koottu toimintamalleja, joissa on hyödynnetty kokemusasiantuntijuutta tai asiakasta osallistavia menetelmiä muun muassa strategioiden ja palveluiden kehittämisessä.  (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu (STM) 2) Hankesuunnitelma hyväksynnässä (ministerit) - > 6/2016 3) Toimintamallin suunnittelua -> 10/2016 - Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa 4) Kokeilurahoitusta toimijoille (STM) 5) Kokeilut -> 10/2016 - 9/2017 6) Lopullinen toimintamalli ja suositukset kuvattu 12/2017 2015

Seuraa ”asiakasosallisuus”-toimintamallin vaiheita Innokylässä Innokylässä koottu kokemusasiantuntijuuteen ja asiakkaiden osallistumiseen liittyviä eri tahojen toteuttamia ja eri tavoin rahoitettuja kehittämishankkeita. -> Aineksia toimintamalliin: Näiden hankkeiden analyysin avulla haetaan kokemuksellista tietoperustaa asiakkaiden osallistumisen toimintamallin ja –prosessien pohjaksi. -> Coming soon: Raportti osallistumisen ja osallistamisen menetelmistä 5/2016 Innokylään on perustettu työtila, jotta kehittäjien ja toimijoiden on helppo seurata ja osallistua hankkeen eri vaiheissa. Seuraa myös Innokylän sosiaalisen median kanavia. ”Asiakkaiden osallisuus ja asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa työtila” https://www.innokyla.fi/web/tyotila1923650 2015

Työtila ja sosiaalisen median kanavat https://www.facebook.com/innokyla/ @Innokyla 2015

2015