Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja INNOTORI 18.5.2015 Asiakasosallisuus hallituksen kärkihankkeena Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke 2015 -17 Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli Asiakasosallisuus Innokylässä 2015
Asiakasosallisuus hallituksen kärkihankkeena Uuden SOTE lain tarkoituksena on edistää asiakkaiden osallistumista, osallisuutta ja kuulemista päätöksenteossa, palvelujen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä edistää ja tukea väestön hyvinvointia ja terveyttä. SOTE palveluilla tavoitellaan yhteiskunnallista hyvinvointia, terveyserojen kaventumista ja kustannusten hallintaa. SOTE uudistuksessa nousevat näkyviin julkisen vallan, yksityisen sektorin, järjestöjen ja kansalaisten välisten suhteiden muutokset. 2015
Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke Tavoitteet Toimintamallit uudistetaan ja eri organisaatioiden tietojen yhteiskäyttö tehdään mahdolliseksi. Asiakkaan omatoimisuutta ja valinnanvapautta tuetaan ja sähköiset palvelut otetaan käyttöön. Kustannusten kasvua voidaan hillitä. Henkilöstö voi keskittyä työtehtäviin, jotka hyödyttävät eniten asiakkaiden hyvinvointia. Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä, perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula 2015
Palvelut asiakaslähtöisiksi kärkihanke Osahankkeet: Julkinen palvelulupaus Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli Omahoidon ja sähköisten palveluiden kehittäminen ja käyttöönotto Palvelusetelikokeilu Asumisperusteinen sosiaaliturva Perustulokokeilu 2015
Kokemusasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistumisen toimintamalli – osahankkeen tavoitteet Kehitetään asiakkaiden osallistumisen valtakunnallinen toimintamalli ottaa asiakkaat mukaan tasavertaisina kumppaneina palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen tuottaa kokemustietoa asiakkailta palvelujärjestelmän kehittämiseen liittyvään päätöksentekoon tehostaa palvelujen oikea-aikaista kohdentumista ja väestön palvelutarpeisiin vastaavuutta arvioimalla yhdessä asiakkaiden kanssa heidän palvelukokemuksiaan parantaa henkilöstön ymmärrystä asiakkaiden palvelutarpeista ja asiakkaiden ymmärrystä palvelutoiminnasta arvioida kokemustiedon tuottamisessa käytettävien menetelmien osuvuutta, tiedon hyödyntämistä kehittää/ottaa käyttöön uusia digitaalisia menetelmiä asiakkaiden osallistumiseen 2015
Aikataulua Valmistelu, taustoitus valmis -> 5/2016 - Kärkihankkeen valmistelut: Koottu toimintamalleja, joissa on hyödynnetty kokemusasiantuntijuutta tai asiakasta osallistavia menetelmiä muun muassa strategioiden ja palveluiden kehittämisessä. (Mahdolliset) säädösmuutokset valmisteltu (STM) 2) Hankesuunnitelma hyväksynnässä (ministerit) - > 6/2016 3) Toimintamallin suunnittelua -> 10/2016 - Yhteistyössä eri toimijoiden kanssa 4) Kokeilurahoitusta toimijoille (STM) 5) Kokeilut -> 10/2016 - 9/2017 6) Lopullinen toimintamalli ja suositukset kuvattu 12/2017 2015
Seuraa ”asiakasosallisuus”-toimintamallin vaiheita Innokylässä Innokylässä koottu kokemusasiantuntijuuteen ja asiakkaiden osallistumiseen liittyviä eri tahojen toteuttamia ja eri tavoin rahoitettuja kehittämishankkeita. -> Aineksia toimintamalliin: Näiden hankkeiden analyysin avulla haetaan kokemuksellista tietoperustaa asiakkaiden osallistumisen toimintamallin ja –prosessien pohjaksi. -> Coming soon: Raportti osallistumisen ja osallistamisen menetelmistä 5/2016 Innokylään on perustettu työtila, jotta kehittäjien ja toimijoiden on helppo seurata ja osallistua hankkeen eri vaiheissa. Seuraa myös Innokylän sosiaalisen median kanavia. ”Asiakkaiden osallisuus ja asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa työtila” https://www.innokyla.fi/web/tyotila1923650 2015
Työtila ja sosiaalisen median kanavat https://www.facebook.com/innokyla/ @Innokyla 2015
2015