Hyvinvointiraportti-hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tervetuloa Innokylään
ANTTILAN KOULUN ARVOT Elämää varten!.
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
1. Millä tavoin tämä osa-alue parantaa hyötyä asiakkaalle?
1. Mitä tiedonkäsittely on?
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Tervetuloa Innopajaan
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Esityksen nimi / Tekijä
Kirjastoauto.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Terve mieli työssä Sirkku Kivistö Työterveyslaitos
Yhteinen keittiö -hanke
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Kestävän kehityksen projektit Espoossa
Innopaja
VERME - VERTAISMENTOROINTI
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Validointi vapaassa sivistystyössä
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Ajanhallinta opiskelussa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Viestintäsuunnitelma
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Innokylän Verstas tutuksi
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Innopaja
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointiraportti-hanke 2015 – 2016 Yhteistyöoppilaitosten opiskelijat: Kaisa-Maria Ahonen, Maija Peltonen, Rosa-Maria Hepo-oja ja Jesse-Matias Rosholm

Hyvinvointi Miten Sinä määrittelisit hyvinvoinnin?

FEISSAUS PROJEKTIN TUOTOKSET Mitä hyvinvointi on? Miten hyvinvointia voi mitata? Mistä tietää, että opiskelija voi hyvin? 12 vastausta 6 vastausta 60 vastausta 19 vastausta 27 vastausta 14 vastausta 24 vastausta Hyvä ilmapiiri/ mielekyys /jaksaminen Hyvä tulla kouluun/ ilmapiiri Hyvä olla / hyvä ilmapiiiri/ Terveys viihtyminen Hyvä työyhteisö luokkahenki Hyvä opiskella / hyvä yhteisö Hyvä opiskella / hyvä henki Hyvä henki / mukava olla / jaksaa Hyvinvoin-nin huomaa/ menestys ja aktiivisuus Positiivinen asenne ja olo Opiskelijat ovat paikalla/ näkee ulospäin/ilo/ jaksaminen Iloisuus/ yhteishenki Opiskelijat ovat paikalla / viihtyvyys / ilo Opinnot sujuvat / ilo / opiskelijat ovat paikalla Iloisuus / opiskelijat ovat Paikalla Näkee naamasta / opiskelijat tulevat kouluun

Mittaaminen, indikaattorit, tieto… Kouluterveyskysely Opiskelijatyytyväisyyskysely Opiskeluterveydenhuollon tekemät mittaukset Palautteet Missä ja mitä on kokemusasiantuntijuus koulussa? Opiskelijan oma välitön kokemus ja vertaisten kanssa tehdyt tulkinnat

Hankkeen missio Painottaa ymmärrystä mittaritiedon sijaan Lisätä hyvinvointityön suunnitelmallisuutta Osallistaa opiskelijoita > Tiedon käsittelyssä > Konkreettisten muutosten ehdottamisessa, valitsemisessa ja toteuttamisessa > Aktiiviseen toimintaan

Miten? Opiskeluterveydenhuollon tarkastusten yhteydessä saatu tieto hyödyksi Hyvinvointikyselyjen teettämiseen ja tulosten käsittelyyn malli ja menetelmät Keskustelun tilalle tapoja tulkita ja tehdä esityksiä Tiedon käsittelylle selkeät ja läpinäkyvät rakenteet Kotiväen iltoihin uutta sisältöä? Työskentelyä esim. tulosten tulkintaa = Tukee yhteisöllisyyttä ja ryhmästä vastuun ottamista, opiskelijoiden terveystaju kehittyy, katse ensiksi opiskelijaan eikä olosuhteisiin

Hyvinvointi ILO! Opiskelija kokee kuuluvansa yhteisöön Opiskelija on paikalla Opiskelija osallistuu Opettaja tuntee opiskelijansa ILO!

Mitä eroa? Mitä syntyy? VAIHTOEHTO 1: KOULUTERVEYSKYSELY 2013 EI YHTÄÄN LÄHEISTÄ YSTÄVÄÄ 7,5% VAIHTOEHTO 2: ”Miten me voisimme tähän ryhmänä tarttua? Jakaannutaan ryhmiin. 1) Pohtikaa yhdessä missä erilaissa tilanteissa opiskelija voi kokea yksinäisyyttä. Esim. työsalissa toimiessaan, ruokatauolla, asuntolassa jne. 2) Pohtikaa keinoja, miten te voisitte koulupäivän aikana tehdä enemmän yhdessä asioita, miten voisitte ottaa vähemmän joukossa mukava olevia paremmin mukaan… VAIHTOEHTO 1: ”Prosentti on huolestuttava. Mitä ajatuksia teillä tästä syntyy? Miten kommentoitte? Voisiko tälle tehdä jotain?

Kotiläksyksi kaikille: Osallisuus on osallistumisen mahdollistama tunneperustainen ja yhteenkuuluvuuteen pohjautuva kokemus, jossa ihminen voi vaikuttaa itseään ja ympäristöään koskeviin asioihin ja toimia siinä sitoutuneesti. Osallisuuden kokemus syntyy, kun ihminen oivaltaa osallisuuden mahdollistamat hyödyt. Osallisuus on vuorovaikutusta. Keskeisiä osallisuuden edellytyksiä ovat toimijat itse. Osammeko arvioida omaa toimintaamme kriittisesti ja havaitsemmeko omissa käsityksissä ja vakiintuneissa toimintatavoissa tekijöitä, jotka mahdollistavat ja estävät osallisuuden kokemuksen?

KIITOS!