Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Advertisements

Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Viestintäsuunnitelma
Kuntien uudistuva lapsi- ja nuorisopolitiikka: miten taloussuunnittelua tulisi kehittää? Tampereen yliopisto, Jarmo Vakkuri Kunnallistalouden.
OECD/PGC Työohjelma Alustavaa Katju Holkeri VM/HKO.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Toimintamalli ja organisointi 1 Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta JUHTA (14 jäsentä + varajäsenet) Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta.
Digitalisaation toimeenpano julkisessa hallinnossa: kokonaiskuva etenemisestä ja tavoitetila Olli-Pekka Rissanen Hyvä hallinto digitalisaatiossa.
Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Menestyvä johtamisjärjestelmä valtioneuvostossa - periaatteet
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
YH 1, OPS Aloitustunti.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Vahingonkorvausoikeuden perusteet
Kirjaston prosessit digitalisaation pyörteissä
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
YH 1, OPS Aloitustunti.
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta demo
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Yhteinen termistö julkisen hallinnon suosituksissa (JHS)
Logbook Yhteisöllisen nuorisotyön päällikko Kimmo Hölkki.
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja sekä JHKA
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Suuntaviivat rohkealle toiminnan uudistamiselle
Avainresurssit ja kyvykkyydet
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Mittarit – mitä ja miten mitata
JHKA-työryhmä Jenni Taskinen
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Suomidigi.fi.
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Hallitusneuvos Päivi Salo
Avoimen tuotteenhallinta
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Robotiikka Ruokaviraston asiakaspalveluun (Chatbot lemmikkieläinten tuontiehdot)
Asiointipisteessä kaikki käy!
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Esityksen transkriptio:

Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki Lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö Sami Kivivasara 24.11.2016

Hallinnon muutos ihmislähtöiseksi Asiakas, kuluttaja Kansalainen Hallinto Vuorovaikutus ja yhteistyö Hallintomenettely Valtiosääntö Perusoikeudet Tulevaisuuden hallinto toimii asiakaslähtöisesti ei niinkään toimivaltalähtöisesti; Keskeinen jokaisen viranomaisen tehtävä on turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen; Kansalainen toimii yhdessä hallinnon kanssa eri elämäntilanteissa ja rooleissa ja hän saa palvelut toimijasta välittämättä; Hyvä hallinto merkitsee sitä, että viranomaisella ja viranomaisilla yhdessä on vastuu asiakkaasta.

Perusoikeuksien toteuttaminen ei ole varjelua tai suojelua vaan aktiivisia toimia – palvelua.

Tietojen hyödyntäminen Yhteen-toimivuus Tiedon hallinnan muutos Tiedot vaihtuvat Toimijakohtainen rekisteröinti Tietoja kysytään vain kerran Yksityiskohtainen sääntely Yleissääntely ja käsittelyn yleiset edellytykset riittävät Luovutus ja/tai vastaanotto säännelty tai lupamenettelyn takana Tulevaisuudessa tieto liikkuu asiakkaan tarpeen ja hänen saaman palvelun mukana; Henkilöllä on paremmat keinot ja kyvyt hallita omia tietojaan Palvelutehtävä = oikeus ja vastuu käsitellä tietoa

Tieto – Ymmärrys – Tieto – Palvelu

Julkisen hallinnon haasteet ja digitalisaation painopisteet Avoimuus ja yhteistyö Muutosvoimat Ikääntyvä väestö Asiakasodotukset Palvelujen muutos Tietotekniikan kuluttajavetoisuus Tietoturvauhat Yksityinen palvelutuotanto Tarvittavat kyvykkyydet Palvelumuotoilu Digitalisaation johtaminen Hallinnon säädöspohja Rajapinnat ja APIt Analytiikka Lohkoketjut Tietosuoja ja kyberturva Yhtenäinen, asiakaslähtöinen julkinen palvelu Avoin tietojen hyödyntäminen Palvelualusta ekosysteemien mahdollistajana

Hajottavat ja mullistavat teknologiat Yhteinen arvopohja varmistaa, että toimenpide näyttäytyy hyväksyttävänä myös täällä Mahdollistaa hallitun luopumisen täällä Julkisen hallinnon toimenpide nyt

Yhteinen arvopohja, periaatteet ➔ Perusoikeudet ➔ Avoimuus ➔ Palveluperiaate ➔ Tuloksellisuus ➔ Luottamus ➔ Yhdenvertaisuus Laillisuusperiaate Julkisuusperiaate

”Replacing people” muuttaa valtaa ja vastuuta arvaamattomasti Kuka/mikä varmistaa ihmisten perusoikeuksien toteutumisen? Keskittyykö valta harvoille vai hajaantuuko ihmisille? ”Replacing people” muuttaa rekrytoinnin – ihminen on jatkossa toissijainen valinta Ensisijaisesti digitaalisessa palvelussa/hallinnossa tekoäly, automaatio ja robotiikka ovat ensisijaisia valintoja Kuvan lähde: http://www.pirawa.web.id/2010/11/relation-in-future-between-human-and.html Kuvan lähde: http://cha-t.wikispaces.com/Responsibility+for+September,+2012 Kuvan lähde: http://techinfopluz.blogspot.fi/2011/02/robots-and-human-future-world.html Aleksi Kopponen, VM 21.11.2016

Miksi kävisimme arvokeskustelua jos arvot eivät voi muuttua tai arvolähtöinen tapamme toimia ei olisi jatkuvassa muutoksessa?

Sami Kivivasara etunimi.sukunimi@vm.fi www.vm.fi @skivivasara