Arviointi Hyökkälän koulussa lv

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Liiketalouden opiskelu
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Arviointi.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
2B Vanhempainilta
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Arviointi Hyökkälän koulussa lv. 2016-17

Todistukset 7-9lk - Yläkoulu antaa numerot todistuksissa jouluna ja keväällä, niin kuin tähänkin asti Sen lisäksi ohjaus- ja seurantakeskustelut marras-tammikuun aikana 1-6lk Numeroarviointi ainoastaan 6.luokan keväällä 1-5lk sanallinen arviointi keväällä Sen lisäksi arvioidaan laaja-alaisen osaamisen taidot 1-6 luokilla vähintään 2 kertaa lukuvuodessa WILMAN työkalulla, käydään läpi ohjaus- ja seurantakeskustelussa marras- joulukuun aikana - Keskustelu korvaa alakoulussa joulutodistuksen= välitodistuksen

Laaja-alainen osaaminen

Laaja-alaisen osaamisen taitojen arviointilauseet 1-6lk L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen   Luotan itseeni ja omiin näkemyksiini. Käytän päättelyä ja ongelmanratkaisutaitoja apuna oppimisessa. L2 Vuorovaikutus ja ilmaisu, kulttuurinen osaaminen Ilmaisen mielipiteeni rakentavasti. Suhtaudun myönteisesti yhteistyöhön toisten oppilaiden kanssa. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Otan vastuuta omasta toiminnastani. Kannan vastuuta myönteisen ilmapiirin luomisessa.

L4 Monilukutaito Pohdin saamani viestin merkitystä. Arvioin tiedon luotettavuutta.   L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Opettelen ja otan haltuun uusia laitteita, ohjelmia ja palveluja. Käytän tieto- ja viestintätekniikkaa turvallisesti ja vastuullisesti. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Työskentelen oma-aloitteisesti ja sinnikkäästi. Sovitan yhteen omia ideoitani toisten ideoiden kanssa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Teen ehdotuksia yhteisten asioiden ratkaisemiseksi. Noudatan yhteisesti sovittuja toimintatapoja.

Ohjaus- seurantakeskustelu + arvioinnin osuus 1-6 luokilla Oppilas ja opettaja täyttävät WILMAN työkalulla yhteisesti 1-2luokilla laaja-alaisen osaamisen taitoja, 3-6lk tapahtuu itsenäisesti opettajan tuella Ennen keskustelua kotona täytetään lomake joissa kysellään yleisiä koulunkäyntiin ja vapaa-aikaan liittyviä kysymyksiä Varsinainen ohjaus-ja seurantakeskustelu käydään entisen kolmikantakeskustelun mukaisesti, jossa mukana arviointiosuus Keskustelun pääkohdat kirjataan ylös, WILMAN työkalu tulossa tähänkin. Tapahtuu marras-joulukuussa Varsinaisia todistuksia ei anneta

Huomioita ohjaus-ja seurantakeskusteluun Miten oppilas edistyy oppiaineissa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin? Miten oppilas edistyy laaja-alaisen osaamisen taidoissa suhteessa tavoitteisiin? Miten oppilas käyttäytyy, työskentelee ja tekee yhteistyötä eri tilanteissa? Mitkä ovat oppilaan vahvuudet? Miten niitä voi hyödyntää oppimisessa? Missä asioissa oppilaan pitäisi kehittyä? Mitä tavoitteita oppimiselle asetetaan? Kuinka tavoitteisiin voi päästä? Laajennettu arviointikeskustelu 2. ja 6. vuosiluokalla  2. luokalla keskustelussa painotetaan edistymistä kielellisissä valmiuksissa ja taidoissa huolehtia tehtävistä itsenäisesti ja ryhmässä. Lisäksi annetaan palautetta oppiaineissa etenemisestä. 6. luokalla arviointikeskustelussa painotetaan työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymistä ja oppimismotivaation tukemista. Oppilaan suorituksia verrataan valtakunnallisiin hyvän osaamisen kriteereihin. 

Jatkuvan arvioinnin työkalu WILMASSA Kari Teittinen esittelee