Psykologian perustiedot 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

MOTIVAATIO.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Psykologinen tutkimus
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
PSYKOLOGIA.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
Stressi.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
Sensorinen integraatio
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Itsetuntemus ”Kärsimyksemme eivät johdu tunteista, vaan suhtautumisestamme niihin.” Itämainen viisaus Tunteet sinänsä eivät hyviä tai pahoja. Tulkintamme.
Ops seminaari Askola.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Psyykkinen itsesäätely
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
tunteet ja kehityspsykologia
psykologinen tiedonhankinta
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
s. 30 teht. 4 a) evokatiivinen b) reaktiivinen ja proaktiivinen
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Mielenterveys PS5 LAJM.
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
3 Minuudessa on kaksi puolta
TUTKIMUSOTTEET:.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Luku 09 Tunteiden säätely ja psyykkinen hyvinvointi.
Psykologia tutkii.
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
10. Ajattelu.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Psykologian perustiedot 1 Venla, Roosa, Noora, Joonatan, Milja ja Emmi

Mitä psykologia on? Psykologia on ihmisen käyttäytymistä tutkiva tiede Jakautuu osa-alueisiin: Kehityspsykologia Biologinen psykologia Kognitiivinen psykologia Tunteiden ja motivaation psykologia Persoonallisuuspsykologia Mielenterveystyö ja kliininen psykologia Psykologisesta tietoudesta on hyötyä mm. terveydenhuollossa, sosiaalitoimissa ja oikeuslaitoksissa

Näkökulma ihmiseen Nykypsykologiassa ihmisen toimintaa selitetään: Biologisesta näkökulmasta  keskitytään hermoston ja hormonien toimintaan Sosiaalisesta näkökulmasta  tutkitaan vuorovaikutus- ja kulttuurierojen kannalta Psyykkisestä näkökulmasta  tarkastellaan ihmistä yksilönä  keskitytään ajatuksiin, tunteisiin ja motiiveihin Psyykkiset toiminnot jaetaan kognitiivisiin toimintoihin (esim. oppiminen, muisti ja ajattelu) ja emotionaalisiin toimintoihin (esim. motiivit ja tunteet)

Minäkäsitys ja itsetunto Minäkäsitys on ihmisen käsitys itsestään Itsetunto on itsensä arvostamista  Näihin vaikuttavat mm. lapsuudessa saatu hoiva ja tuki, asema vertaisryhmissä ja oma tapa tulkita eri tilanteita

Elämänhallinta on taitolaji Elämänhallinta on oman mielen ja sosiaalisten tilanteiden hallintaa sekä tunnetta pystyä vaikuttamaan omiin päätöksiin Voi joutua koetukselle mm. murrosiässä tai suurten elämänmuutosten myötä Mielenterveys on suhteellinen käsite ja kriteereinä voidaan pitää: Todellisuudentaju Ehjä identiteetti (=miten ihminen määrittelee itsensä) Arjesta selviytyminen Riittävät selviytymiskeinot suhteessa ongelmiin

Kohti mielen tasapainoa Stressi on elimistön reaktio fyysiseen tai psyykkiseen kuormitukseen, joka voi ilmetä fysiologisina, psyykkisinä tai sosiaalisina oireina Stressin voi laukaista esim. psyykkiset tekijät (=arvostuksen puute, liian suureksi koetut vaatimukset yms.) Vähentäviä tekijöitä mm. elämäntapojen muutos ja sopivien itsesäätelykeinojen löytäminen Psyykkisen itsesäätelyn keinot jaetaan coping-keinoihin (=hallintakeinot) ja defenssit (=puolustuskeinot)  Tavoitteena mielen tasapainon palauttaminen

Hallintakeinot ovat rakentavia ja usein tietoisia keinoja mielen tasapainon säilyttämiseksi niin, ettei kuva todellisuudesta vääristy liikaa Psyykkiset puolustuskeinot auttavat ihmistä sopeutumaan uuteen tilanteeseen esim.: Regressio, kieltäminen ja torjunta

Psykologinen tutkimus Arkitieto ei riitä Tieteellinen tieto Arkitieto Objektiivista Nojaa tutkimuksiin ja teorioihin Tietoista Suuri yleistettävyys Tarkat käsitteet Muuttuu tutkimusten myötä Subjektiivista Yksilön kokemukset ja havainnot Tiedostamatonta Vähäinen yleistettävyys Epämääräiset käsitteet Vaikeasti muuttuva

Tutkijan osattava tehdä ”mittari” tutkimukselle Tutkijan etiikka Mitä voi tehdä ja mitä ei voi tehdä? Tutkijan osattava tehdä ”mittari” tutkimukselle

Ketä tutkitaan, missä ja miten? On löydettävä sopiva otanta Perusjoukko Missä tutkitaan? Laboratoriossa tai luontaisessa ympäristössä Miten tutkitaan? Kaksi eri tapaa: tutkimusotteet ja tiedonhankintavälineet

Tiedonhankintavälineet Psykologiset testit Valmis pisteytys Haastattelu Kysely Tarkkailu Fysiologiset tutkimukset Esim. EEG

Tutkimusotteet Kokeellinen tutkimus Korrelatiivinen tutkimus Koeryhmä ja kontrolliryhmä Korrelatiivinen tutkimus Korrelaatio Tapaustutkimus Esim. paniikkihäiriö

Sosiaaliset suhteet & vuorovaikutus Vuorovaikutuksen perustana on viestintä Viestinnän avulla ilmaistaan toisille mielipiteitä ja tunteita Ihminen tulkitsee viestejä eri tavoin ja sitä kutsutaan havaitsemiseksi Sosiaalipsykologia tutkii vuorovaikutusta ja ryhmien toimintaa

Ennakkoluulot Ennakkoluulo on käsitys, jonka muodostamme toisesta ihmisestä tai ryhmästä Ennakkoluulot voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia Ennakkoluulot ovat usein negatiivisia, mutta niistä pääsee eroon Stereotypiat voivat olla myös syynä ennakkoluuloille

Ryhmät Ihmiset muodostavat ryhmiä, tosin usein sitä ei itse huomata Ryhmiin kuuluu tietynlaisia tapoja ja yhdistäviä asioita, esim. harrastus Ryhmiin liitetään usein stereotypioita eli yleistetään ja ajatellaan että ryhmän kaikki jäsenet ovat tietynlaisia Ryhmän jäsenillä on usein tietynlaisia rooleja ja statuksia

Oppiminen ja opiskelu oppiminen on toiminnassa tapahtuvaa suhteellisen pysyvää muutosta, joka perustuu muistiin sekä kokemuksiin suuri osa oppimisesta tapahtuu tahattomasti, joka tarkoittaa mekaanista oppimista ja tapahtuu ilman suurta ponniskelua on myös tietoista opiskelua, joka tapahtuu esim. koulussa

on klassista oppimista, välineellistä oppimista, mallioppimista sekä kognitiivista oppimista klassisen ehdollistumisen avulla opitaan ympäristön säännönmukaisuudet, se, mitkä ärsykkeet kuuluvat yhteen välineellisessä ehdollistumisessa oppija itse toimii aktiivisesti, kaikista oppijan kokeiluista ei seuraa palkintoa ja näin opitaan, mitä omasta toiminnasta seuraa mallioppimisessa ihminen oppii monia asioita tarkkailemalla muita, ihminen ei useinkaan tiedosta mallien vaikutusta omaan oppimiseensa kognitiivisessa oppimisessa ihminen on aktiivinen tiedonkäsittelijä ja se on ihmiselle ominaista oppimista