Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Potpuri Pereen päiväkodissa
Advertisements

PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Työssäoppiminen eli TOP
Tytöt teknologian taitajiksi
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Toimintaohjeet opelle
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops seminaari Askola.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Iida Kukkonen, Saara Könönen, Maiju Laurila, Laura Lundberg, Janne Junell, Susanna Ranta, Susanne Peltoniemi, Mikko Koskinen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Runous.
Työpajakeskustelu nuorille
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
4. MONO-päivä Klo
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
PROJEKTI Elisa Juola Sonja Aittokoski Karoliina Isometsä.
Klubin strategia työkalu KST
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Vaalit
Tervetuloa.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3.lk vanhempainilta.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille Sanna Kokkinen, Katri Vesaluoma, Joni Suominen ja Julius Pöyhönen

Mitä? Yksi oppitunti Pohjanlammen alakoulun 4. ja 6. luokille Ohjasimme pareittain yhteensä kuutta eri luokkaa Oppitunnin teemana oli herätellä oppilaita sisäiseen yritteliäisyyteen Yrittäjyyskasvatusta voidaan määritellä kahdella tavalla: toinen liittyy yritystoimintaan ja toinen yritteliäisyyteen, taitojen vahvistamiseen sekä asennekasvatukseen (Rytkölä, Kesler & Karhuvirta 2011, 128). Meidän projektimme keskittyi näistä jälkimmäiseen

Tavoitteet OPS:n (2004) tavoitteita osallistavasta kansalaisuudesta ja yrittäjyydestä: Oppilas oppii kohtaamaan ja käsittelemään muutoksia, epävarmuutta ja ristiriitoja sekä toimimaan yritteliäästi ja aloitteellisesti Oppilas oppii toimimaan innovatiivisesti ja pitkäjänteisesti päämäärän saavuttamiseksi sekä arvioimaan omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia Projektin tarkoituksena oli tuottaa vihkonen, joka kannustaa sisäiseen yritteliäisyyteen. Vihkosen tarkoitus oli: innoittaa ja kannustaa oppilaita oman mielenkiinnon kohteiden löytämiseen omien unelmien tavoitteluun. Tavoitteenamme oli aloittaa vihkosen työstäminen, opettajalle jäi vastuu vihkosen valmiiksi saattamisesta.

Suunnittelu Otimme yhteyttä Pohjanlammen alakoulun opettajiin Aloituspalaverissa opettajat antoivat meille oppitunnin rungon, jonka pohjalta lähdimme työstämään projektia eteenpäin Tutustuimme OPS:iin ja muuhun kirjallisuuteen Vihkosen suunnittelu

Vihkosen sisältö Sivu 1. Otsikko etusivulla ”Tämä on mun juttu, tässä on mun tulevaisuus!” otsikkosivulle kirjataan oma nimi ja luokka sivua voi koristella Sivu 2. Missä olen hyvä? Mikä minua kiinnostaa? oppilas kirjaa ylös, missä hän on hyvä ja mikä häntä kiinnostaa Sivu 3. Missä olen muiden mielestä hyvä? oppilaat kirjoittavat toistensa vihkoihin positiivisia asioita, esim. Jere on hyvä jalkapallossa myös opettaja voi kirjoittaa oppilaiden vihkoihin

Vihkosen sisältö Sivu 4. Mikä/mitkä ovat minun unelmiani? oppilas kirjaa ylös, millaisia unelmia hänellä on, mikä hän haluaa olla isona oppilaat voivat käydä etsimässä netistä kuvia ja liimata ne vihkoon Sivu 5. Kuinka pääsen unelmaani? opettaja auttaa tarvittaessa hahmottamaan, kuinka oppilas voi saavuttaa unelmat oppilas kirjaa ylös asioita, joita hänen täytyisi tehdä unelman saavuttamiseen mitä pitää vielä kehittää/oppia? Sivu 6. Piirros tai muuta taidetta omasta unelmasta ja tulevaisuudesta

Toteutus Menimme tiistaina 11. helmikuuta Pohjanlammen alakoululle Joni ja Sanna 6. luokkaan Katri ja Julius 4. luokkaan Tunnin rakenne: Esittäytyminen Ohjeistus Vihkosen työstö Palautteen antaminen Tunnin lopetus

Toteutus Oppilaat ottivat meidät hyvin vastaan ja lähtivät ahkerasti tekemiseen mukaan Työstimme oppilaiden kanssa 1-3 ensimmäistä sivua Oppilaat jatkavat vihkosen työstämistä loppukevään aikana

Pohdintaa Oppilailla oli paljon erilaisia unelmien kohteita Huomasimme teknologian kehityksen vaikuttavan oppilaiden tulevaisuuden suunnitelmiin Esim. Eräs oppilas halusi tulla pelien tekijäksi Koimme mahdottomaksi huomata vihkosen vaikutukset, koska näimme vain pienen pintaraapaisun oppilaiden polusta kohti tulevaisuutta

Lähteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2004. Opetushallitus. Rytkölä, T., Ruskovaara, E. & Järvinen, M-R. 2011. Yrittäjyyskasvatus perus- ja toisella asteella – näkökulmia pedagogiikan kehittämiseen. Viitattu 3.3.2014. http://www.opinkirjo.fi/easydata/customers/kerhokesku s/files/materiaalit./yrittajyyskasvatus_perus_ja_toisella_ asteella_web.pdf