Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille Sanna Kokkinen, Katri Vesaluoma, Joni Suominen ja Julius Pöyhönen
Mitä? Yksi oppitunti Pohjanlammen alakoulun 4. ja 6. luokille Ohjasimme pareittain yhteensä kuutta eri luokkaa Oppitunnin teemana oli herätellä oppilaita sisäiseen yritteliäisyyteen Yrittäjyyskasvatusta voidaan määritellä kahdella tavalla: toinen liittyy yritystoimintaan ja toinen yritteliäisyyteen, taitojen vahvistamiseen sekä asennekasvatukseen (Rytkölä, Kesler & Karhuvirta 2011, 128). Meidän projektimme keskittyi näistä jälkimmäiseen
Tavoitteet OPS:n (2004) tavoitteita osallistavasta kansalaisuudesta ja yrittäjyydestä: Oppilas oppii kohtaamaan ja käsittelemään muutoksia, epävarmuutta ja ristiriitoja sekä toimimaan yritteliäästi ja aloitteellisesti Oppilas oppii toimimaan innovatiivisesti ja pitkäjänteisesti päämäärän saavuttamiseksi sekä arvioimaan omaa toimintaansa ja sen vaikutuksia Projektin tarkoituksena oli tuottaa vihkonen, joka kannustaa sisäiseen yritteliäisyyteen. Vihkosen tarkoitus oli: innoittaa ja kannustaa oppilaita oman mielenkiinnon kohteiden löytämiseen omien unelmien tavoitteluun. Tavoitteenamme oli aloittaa vihkosen työstäminen, opettajalle jäi vastuu vihkosen valmiiksi saattamisesta.
Suunnittelu Otimme yhteyttä Pohjanlammen alakoulun opettajiin Aloituspalaverissa opettajat antoivat meille oppitunnin rungon, jonka pohjalta lähdimme työstämään projektia eteenpäin Tutustuimme OPS:iin ja muuhun kirjallisuuteen Vihkosen suunnittelu
Vihkosen sisältö Sivu 1. Otsikko etusivulla ”Tämä on mun juttu, tässä on mun tulevaisuus!” otsikkosivulle kirjataan oma nimi ja luokka sivua voi koristella Sivu 2. Missä olen hyvä? Mikä minua kiinnostaa? oppilas kirjaa ylös, missä hän on hyvä ja mikä häntä kiinnostaa Sivu 3. Missä olen muiden mielestä hyvä? oppilaat kirjoittavat toistensa vihkoihin positiivisia asioita, esim. Jere on hyvä jalkapallossa myös opettaja voi kirjoittaa oppilaiden vihkoihin
Vihkosen sisältö Sivu 4. Mikä/mitkä ovat minun unelmiani? oppilas kirjaa ylös, millaisia unelmia hänellä on, mikä hän haluaa olla isona oppilaat voivat käydä etsimässä netistä kuvia ja liimata ne vihkoon Sivu 5. Kuinka pääsen unelmaani? opettaja auttaa tarvittaessa hahmottamaan, kuinka oppilas voi saavuttaa unelmat oppilas kirjaa ylös asioita, joita hänen täytyisi tehdä unelman saavuttamiseen mitä pitää vielä kehittää/oppia? Sivu 6. Piirros tai muuta taidetta omasta unelmasta ja tulevaisuudesta
Toteutus Menimme tiistaina 11. helmikuuta Pohjanlammen alakoululle Joni ja Sanna 6. luokkaan Katri ja Julius 4. luokkaan Tunnin rakenne: Esittäytyminen Ohjeistus Vihkosen työstö Palautteen antaminen Tunnin lopetus
Toteutus Oppilaat ottivat meidät hyvin vastaan ja lähtivät ahkerasti tekemiseen mukaan Työstimme oppilaiden kanssa 1-3 ensimmäistä sivua Oppilaat jatkavat vihkosen työstämistä loppukevään aikana
Pohdintaa Oppilailla oli paljon erilaisia unelmien kohteita Huomasimme teknologian kehityksen vaikuttavan oppilaiden tulevaisuuden suunnitelmiin Esim. Eräs oppilas halusi tulla pelien tekijäksi Koimme mahdottomaksi huomata vihkosen vaikutukset, koska näimme vain pienen pintaraapaisun oppilaiden polusta kohti tulevaisuutta
Lähteet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. 2004. Opetushallitus. Rytkölä, T., Ruskovaara, E. & Järvinen, M-R. 2011. Yrittäjyyskasvatus perus- ja toisella asteella – näkökulmia pedagogiikan kehittämiseen. Viitattu 3.3.2014. http://www.opinkirjo.fi/easydata/customers/kerhokesku s/files/materiaalit./yrittajyyskasvatus_perus_ja_toisella_ asteella_web.pdf