tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tutkimusaineiston dokumentointi Juha Sinkkonen
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Hanna-Maija Huhtala Kristiina Kurki.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Webropol-sovellus tiedon keräämiseen Hanna-Maija Huhtala Kristiina Kurki.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Riina Vesanen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Palveluiden myyntikäyrien analysointi.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Analyysissä huomioitavaa
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
KAUPUNKIELVI SEMINAARI klo Elvi-projektit 1. Ikääntyneiden kotona selviytyminen Kyläelvi Kolmas ikä pohjoisissa suomalaisissa.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Prosesseista palveluihin
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Ainetyöryhmien työn aloitus
Introdia: Johtopäätös:
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Psykoterapian vaikutta-
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Webropol-sovellus tiedon keräämiseen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Jyväskylän yliopistossa
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Korkealämpötilakemia
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Webropol-sovellus tiedon keräämiseen
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Arvioinnista arkipäivää
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Läheisen ohjaus terapiatyössä
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Toimintalogiikan kuvaaminen
Toimintalogiikan kuvaaminen
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Työskentelyn tuloksia
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Esityksen transkriptio:

tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen MITÄHÄN Jarl Wahlström Intensiivinen tapaustutkimus psykoterapian tutkimusmenetelmänä Psykoterapiatutkimuksen paradigmat 11.-12.12.2007 Jyväskylä KAIKKEA TÄSSÄ VOISI OLLA?

TERAPEUTTISEN INTERVENTION PERUS- MALLI TAPAUS TERAPEUTTISEN INTERVENTION PERUS- MALLI TOIMINTA TULOS

TAPAUS TAPAUS: OSALLISTUJA(T) TAPAHTUMAT KONTEKSTI aika paikka olosuhteet TOIMINTA TULOS

TAPAUS TOIMINTA: TERAPEUTTISET ‘OHJELMAT’ YHDEN TERAPEUTIN TYÖTAPA YKSITTÄISIÄ TERAPEUTIN TOIMIA TOIMINTA TULOS

TAPAUS TOIMINTA TULOS: KVANTITATIIVISET INDIKAATTORIT pistemittaukset sarjamittaukset KVALITATIIVISET KUVAUKSET osallistujien antamat ulkopuolisten antamat TULOS

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TOIMINTA TULOS ARVIOINTI

TAPAUS TULKINTA- JA KÄYTTÖTEORIA KÄSITTEELLIS- TÄMINEN EMPIIRINEN TIETO, EVIDENSSI TOIMINTA TULOS ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN ARVIOINTI: tuloksen tai vasteen todentaminen suhteessa toimintaan MONITOROINTI: jatkuva arviointi TOIMINTA TULOS ARVIOINTI

TAPAUS Tapauksen käsitteellistämisen ja arvioinnin tarkennus. Mitä ilmiötä tapaus edustaa? Tapaus ‘luonnollisena kokeena’. KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TOIMINTA TULOS ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TOIMINTA Toiminnan jatkuva monitorointi. Tuloksen tai vasteen indikaattori vaikuttaa toimintaan ja aiheuttaa korjausliikkeitä. TULOS ARVIOINTI

TAPAUS Tuloksen arviointi – joko odotettuna taikka yllätyksellisenä – voi palautua käsitteellistämiseen tulkintateorian täsmennyksenä ja/tai evidenssiä koskevan tietovarannon lisäyksenä. KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TOIMINTA TULOS ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TULKINTA- TAI KÄYTTÖTEORIA TOIMINTA Arviointi voi tapahtua tulkinta- tai käyttäteorian sovelluksena: ‘tulkinta’ tai ‘selittäminen’. TULOS ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN EMPIIRINEN TIETO, EVIDENSSI TOIMINTA Yksittäistapaustutkimus voi tulla osaksi näyttöön perustuvan toiminnan tietovarantoa, jos tuloksen ja toiminnan välistä yhteyttä voidaan osoittaa. TULOS ARVIOINTI

TAPAUS AIKASARJA KÄSITTEELLIS- TÄMINEN Kokeellinen yksittäis-tapaustukimus, joka sisäl-tää aikasarjamittaukset ennen interventiota, sen aikana ja sen jälkeen, mahdollistaa tuloksen ja intervention välisen yhteyden osoittamisen. TOIMINTA TULOS AIKASARJA ARVIOINTI

TAPAUS TULKINTATEORIA 1 TULKINTATEORIA 2 KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TULKINTATEORIA 3 TOIMINTA Saman tuloksen tarkka ja yksityiskohtainen kuvaaminen eri tulkintateorioista käsin tai eri tulkintateorioihin perustuvien laadullisten kuvausmallien avulla mahdolllistaa muutos-prosessin monipuolisen arvoinnin. TULOS ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN KÄYTTÖTEORIA? TOIMINTA Kun terapeutin toimintaa ja terapiavuorovaikutusta kuvataan tarkasti voidaan kysyä miten se vastaa julkilausuttua käyttöteoriaa ja mikä on ‘hiljaisen tiedon’ ja asiakkaan osuus toiminna muotoutumisessa. TULOS ARVIOINTI

RAPORTOINTI TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN Tutkimuksen lähtökohtana voi olla ilmiö, josta ollaan kiinnostuneita ja jota edustamaan tapaus on valittu tai tapaus itsessään ‘arvoituksena’ – usein näiden yhdistelmä. Tapaus ja sen käsitteellistäminen voi siten olla sekä lähtökohta (>JOHDANTO) että astelema (>METODI). Tavoitteena voi olla uuden tiedon tuottaminen tai/ja toiminnan laadun arviointi.

RAPORTOINTI Toiminnan kuvaus voi olla sekä ‘proseduurin’ eli käytetyn terapeuttisen työtavan kuvausta käyttöteorian tarjoaman itseymmärryksen pohjalta (>MENETELMÄ) tai laadullisen analyysin kautta tapahtuva vuorovaikutuksen tarkka ja yksityis-kohtainen kuvaus (thick description) (>TULOKSET). TOIMINTA

RAPORTOINTI Intervention tulos voi yhteneväinen tapaustutkimuksen tuloksen kanssa (>TULOKSET). Näin on erityisesti kokeellisessa yksittäistapaus-tukimuksissa. TULOS

RAPORTOINTI Muutosprosessin tutkimuksessa (mechanisms of change) tuloksen tai vasteen läheinen yhdistäminen toimintaan on keskeinen tutkimuksen tulos (>TULOKSET). Vrt. PTO (process-treatment-outcome) –mallia. TOIMINTA TULOS

RAPORTOINTI Terapeuttiseen interventioon mahdollisesti sisältyvä arviointi voi olla tutkimuksen kannalta joko osa ‘proseduuria’, jolla mahdollistetaan tuloksia koskevaa dataa (>MENETELMÄ) tai se voi olla tutkimuksen kohteena tai se voi muodostua tutkimuksen seuraamuksena (>TULOKSET). Tämä arviointi on harvoin osaa tutkimuksen arviointia (>POHDINTA) ARVIOINTI

RAPORTOINTI TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN Tapaustutkimuksen lopputulemana on yleisarviointi ja johtopäätös siitä, mitä tämän yksittäisen tapauksen tarkastelu ja analyysi on opettanut kyseisestä ilmiöstä, työtavasta tai tapauksesta itsessään (>POHDINTA). TOIMINTA TULOS JOHTOPÄÄTÖKSET ARVIOINTI

TAPAUS KÄSITTEELLIS- TÄMINEN TOIMINTA KIITOS! TULOS JOHTOPÄÄTÖKSET ARVIOINTI