Henkilökierto valtionhallinnossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
Advertisements

Työnantajan velvollisuudet käytännössä
TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
Virtuaaliamk - Itä-Suomi Koordinaattoritapaaminen
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
- työmarkkinoista, palkoista ja palkkaneuvotteluista
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
VINKIT HAASTATTELIJALLE
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Näkökulmia vapaaehtoistoiminnan verotukseen Matti Merisalo Verohallinto
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
Matkahallinnon osaajaohjelma (HAUS) - Virastojen matkahallinnon vastuuhenkilöille.
Hoitoonohjaus – syntipukin kohtalo vai mahdollisuus parannukseen? Projektipäällikkö Antti Hytti, Elämäntapaliitto , Helsinki.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Verotuksen perusteet – Matkat
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
VALTION VIRKA- JA TYÖEHTOSOPIMUS 2014 – 2017; KESKEISIÄ MUUTOKSIA Vero- ja tullivirkamiesliiton luottamusmiespäivät Jarmo Huotari VTML.
Irtisanotun virkamiehen takaisinottaminen Valtion henkilöstöpalvelut VirkamL 32 §
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Välitämme Uskomme asiakaslähtöiseen toimintaan, jonka toteutamme yksilöllisesti ja kustannustehokkaasti. Olemme sitoutuneet toimintamme.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Kunta-alan neuvottelutulos Työllisyys ja kasvusopimukseksi JHL:n hallitus ja edustajisto
Virkamiehen tunnistaminen ja käyttöoikeuksien hallinta -hanke Haka-käyttäjien kokoontuminen Mikael Linden tieteen tietotekniikan keskus CSC.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ. Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto.
Hankkeen hallinta Muistilista muutoshanketta toteutettaessa Valtion henkilöstöpalvelut.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
Tietoturva Kieku-tietojärjestelmähankkeen infotilaisuus Merja Aarnivuo-Seppinen Valtiokonttori Tilaisuus, Esittäjä.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
OAJ:n Kuopion paikallisyhdistyksen syyskokous
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Henkilökierto Työntekijän näkökulmasta
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Julkaisujen syöttöpalvelu
KIILA-kuntoutuksen laskutusohjeet
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
Ammattikorkeakoulujen julkaisujen syöttöpalvelu
Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus
TAHE keskitetty toimintamalli
Talousasiat: talousyksikkö
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
ICT-valmistelun tuki maakuntien perustamisen esivalmisteluvaiheessa
Kansallinen palveluväylä
Kustannusten kohdentaminen kirjanpidossa tilivuonna 2016
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Ennakkovero-lippumiehet
Siun soten päihdeohjelma
Esityksen transkriptio:

Henkilökierto valtionhallinnossa Huomioitavaa käytännön järjestelyistä henkilökierrosta sovittaessa Huom. myös Valtionhallinnon henkilökierto-oppaassa annetut ohjeet ja sopimuspohja

Henkilökierto, tutustumisjaksotehtävät (esim. 2-3 viikkoa) Lähtökohtaisesti kierrossa olevan henkilön työaika kohdennetaan substanssitoiminnolle, joka voi olla ydin-, ohjaus tai tukitoiminto Lähtökohtaisesti ei laskutusta virastojen välillä Valtiokonttori

Henkilökierto (esim. 6-24 kk) Valtiokonttori

Työajan seuranta, kulunvalvonta (leimaaminen) Työajan seuranta on järjestettävä ja siitä on sovittava henkilökierron yhteydessä huomioiden vastaanottavan viraston käytännöt. Kieku toimintamallissa työajan seurantaa on mahdollista tehdä hyödyntämällä kulunvalvontaa/leimaamista, Ajanhallintaa tai jotakin muuta järjestelmää. Vastaanottavassa virastossa voidaan hyödyntää esim. kulunvalvontaa tai Excel-pohjaista seurantaa. Asiassa on huomioitava mm. kulunvalvonnan liittymät Ajanhallintaan. Lähtökohtaisesti henkilökierrossa ei tehdä ylitöitä. Mikäli ylitöitä on välttämätöntä tehdä, on se huomioitava myös työajan seurannassa (Ajanhallinta). Työaikaliukumissa ja saldovapaissa toimitaan vastaanottavan viraston toimintaperiaatteiden mukaisesti. Myös etätöissä noudatetaan vastaanottavan viraston periaatteita. Saldovapaiden ja etäpäivien seurannasta sovittava huomioiden työajanseurannan menettelyt Valtiokonttori

Työajan kohdentaminen Lähettävässä virastossa työaika kohdennetaan lähtökohtaisesti toiminnolle 9999615400 Henkilökierto. Kierrossa olevan henkilön kohdalla voidaan soveltaa tuntikohdistustyyppiä M, jolloin kohdennukset tapahtuvat sopimukselle vietyjen oletuskohdennusten mukaisesti. Huom. Tukitoimintojen ammattilaisten tekemä henkilökierron suunnittelu ja valmistelu kohdennetaan toiminnolle 9999611000 Henkilöstön kehittäminen. Vastaanottavassa virastossa on sovittava tarvittavasta työajan kohdentamisesta seurantakohteille. Työajankohdentamisessa voidaan hyödyntää esim. Excel-pohjaa. Työajan kohdentaminen tehdään vastaanottavan viraston toimintaperiaatteiden mukaisesti (esim. suunniteltu työaika vs. toteutunut työaika) Valtiokonttori

Matkustaminen ja matkakustannusten korvaukset (1/3) Tarkasteltava virkamatkustuksen määrää ja tarvetta henkilökiertotehtävässä (> kustannusten määrä). Teknisesti (seuraavalla dialla a-d) matkalaskujen laadinta ja korvausten maksaminen voidaan toteuttaa eri tavoin. Valtiokonttori

Matkustaminen ja matkakustannusten korvaukset (jatkuu) Matkakustannusten korvausten osalta vastaanottava virasto maksaa suoraan henkilökierrossa olevien matkakustannukset. Henkilökiertolaiset perustetaan vastaanottavan viraston Kiekun SAP HCM:än (L henkilöstöryhmä) ja henkilötiedot siirtyvät M2:en. Tämä mahdollistaa kierrossa olevan virkamiehen toiminnan M2 järjestelmässä ”normaalisti”. Henkilö perustetaan manuaalisesti vastaanottavan viraston M2:en. Henkilö voi tehdä M2:ssa suunnitelmia ja laskuja ”normaalisti”. Vastaanottavan viraston M2:ssa matkakustannusten korvaukset käsitellään siten, että hyödynnetään M2:n kertamatkustajatoimintoa (perustetaan hlö ulkopuolisena matkustajana). Tällöin henkilö ei voi itse tehdä matkalaskua (matkasihteeri tekee puolesta). Matkasuunnitelmia ei voida tehdä ollenkaan. Lähettävä virasto maksaa matkakustannusten korvaukset ja laskuttaa ne vastaanottavalta virastolta. Huom. Virastojen välisen laskutuksen kustannukset. Valtiokonttori

Matkustaminen ja matkakustannusten korvaukset (jatkuu) Verohallinnon linjaus matkakustannusten korvaamisesta henkilökierrossa: ”Kun valtion virasto tai laitos korvaa toiseen valtion virastoon tai laitokseen työ- tai virkasuhteessa olevan palkansaajan työmatkan kustannuksia, korvaus on palkansaajalle verovapaa. Työnantaja voi korvata verovapaasti palkansaajan tekemän tuloverolain 72 §:ssä tarkoitetun työmatkan kustannukset. Tuloverolain 71 §:ssä on säädetty verovapaaksi ainoastaan palkansaajan oman työnantajan palkansaajalle korvaamat työmatkakustannukset. Valtio on kokonaisuudessaan yksi ja sama oikeushenkilö. Valtiota voidaan siten pitää yhtenä työnantajana, kun kustannusten korvausten verovapautta ratkaistaan. Sillä, että valtio jakautuu hallinnollisista syistä useisiin virastoihin tai laitoksiin, ei ole asian kannalta merkitystä. Kysymyksessä ovat edellä mainituin perustein oman työnantajan korvaamat matkakustannukset, kun valtion virasto tai laitos korvaa valtioon työ- tai virkasuhteessa olevan palkansaajan työmatkan kustannuksia. Sillä, että korvauksen maksatuksesta vastaa toinen valtioon kuuluva yksikkö (ts. toinen virasto tai laitos), ei ole verovapauden kannalta merkitystä.” Valtiokonttori

Kiekun henkilöstöryhmä L Mikäli henkilökiertotehtävä on esimiestehtävä, voidaan vastaanottavassa virastossa hyödyntää Kiekun henkilöstöryhmää L (ulkopuolinen henkilö). Tällöin henkilökierrossa oleva virkamies voi hoitaa vastaanottavan viraston Kiekussa esimiestehtäviä ja palvelussuhde säilyy samaan aikaan lähettävän viraston Kiekussa. Huomioitava tarvittaessa toimivaltakysymykset. Henkilökierrossa oleva virkamies on mahdollista perustaa vastaanottavan viraston Kiekuun henkilöstöryhmällä L (ulkopuolinen henkilö), jolloin ei perusteta palvelussuhdetta. Henkilön tiedot siirtyvät tällöin vastaanottavan viraston M2-järjestelmään. Tietojen siirtymisessä Kieku->M2 Kiekun yleisellä henkilötietoliittymällä on havaittu näissä tilanteissa toisinaan ongelmia, joiden syyt on tunnistettu ja huomioitu liittymän kehittämisessä. Huom. Dialla 6 esille nostettu verotuksellinen tulkintakysymys. Valtiokonttori

Henkilökierto ja seurantakohteet Lähettävä virasto Vastaanottava virasto Työajan kohdentaminen Työaika kohdennetaan lähtökohtaisesti 9999615400 Henkilökierto toiminnolle. Mikäli viraston näkökulmasta on tarkoituksenmukaisempaa käyttää jotain muuta toimintoa, on se mahdollista. - Mahdollinen laskutus sopimuksen mukaan Tulo kohdennetaan 9999615400 Henkilökierto toiminnolle tai muulle työajan kohdentamisessa käytetylle toiminnolle. Käytetään LKP *39670 Yhteistoiminnan kustannusten korvaukset valtion virastoilta ja laitoksilta. Mahdolliseen laskutukseen liittyvä menojen kohdentaminen Menon kohdennus sille toiminnolle, jonka parissa henkilökierrossa työskennellään. Käytetään LKP *49070 Yhteistoiminnan kustannusten korvaukset valtion virastoille ja laitoksille. Valtiokonttori