Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja 19.4.2017 Kansaneläkelaitos, Etuuspalvelut, Lakiyksikkö, Toimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskus Eeva Vartio
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Työttömyysturvalaki 1 luku 8 a § Oikeus etuuksiin asumisen, Euroopan unionin lainsäädännön tai Suomea sitovien sopimusten perusteella ”Oikeus tämän lain mukaisiin etuuksiin on Suomessa asuvalla työttömällä työnhakijalla.” soveltamisalalain soveltaminen
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Jos työttömään sovelletaan perusasetusta 883/2004, tai pohjoismaista sosiaaliturvasopimusta, oikeus työttömyyspäivärahaan ei määräydy Suomessa asumisen perusteella. Oikeus työmarkkinatukeen edellyttää kaikissa tapauksissa aina sitä, että työnhakijaa pidetään Suomessa soveltamisalalain mukaan asuvana.
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Asetus 883/2004, 65 artikla Työttömät, jotka asuivat muussa jäsenvaltiossa kuin toimivaltaisessa valtiossa (soveltamisalalaki: työskentelyn perusteella vakuuttaminen) Työskentelyn aikainen ja työttömyyden aikainen asuinmaa –asuinpaikan määrittäminen Asuinpaikan määrittäminen jälkikäteen
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Rajatyöntekijä palaa asuinmaahansa päivittäin tai viikoittain (käytännössä perustuu henkilön omaan ilmoitukseen). Muu työtön henkilö kuin rajatyöntekijä, joka ei palaa asuinmaahansa, ”epävarsinainen rajatyöntekijä”. Osittain tai ajoittain työttömän työttömyysturva työskentelymaasta.
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Kokonaan työttömän rajatyöntekijän työttömyysturva asuinmaasta. Kokonaan työttömän epävarsinaisen rajatyöntekijän työttömyysturva työskentelymaasta, kun henkilö ei palaa asuinmaahansa. Kokonaan työttömän, asuinmaahan palanneen epävarsinaisen rajatyöntekijän työttömyysturva asuinmaasta.
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Toimeenpanon haaste: Asuinpaikan määrittäminen kokonaan työttömälle epävarsinaiselle rajatyöntekijälle työttömyyden ajalle Kuka päättää henkilön asuinmaan? Mitä tarkoittaa, ettei henkilö palaa asuinmaahansa? Miten todennetaan, ettei henkilö palaa asuinmaahansa? Voiko työttömyyden aikaisen turvan ennakoida?
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Asetus 883/2004, artikla 64 Työttömät, jotka menevät toiseen jäsenvaltioon Kokonaan työtön työnhakija voi hakea työtä toisesta jäsenvaltiosta ja saada työttömyysetuuksia kolmen kuukauden ajan tai enintään kuuden kuukauden ajan (työttömyysturvalaki 1 luku 8 b §: työttömyyspäivärahaa enintään kolmen kuukauden ajan).
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Työtön työnhakija rekisteröityy työnhakumaan työvoimaviranomaisessa, on työnhakumaan valvontamenettelyn alainen ja noudattaa työnhakumaan ehtoja. Viranomaiset vaihtavat tietoja, tekevät yhteistyötä ja avustavat toisiaan. Suomesta EU-työnhakuun alle 100 henkilöä vuodessa.
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Soveltamisalalain 4 §:n perusteella työtön työnhakijakin asuu edelleen Suomessa, jos hän tilapäisesti oleskelee ulkomailla enintään yhden vuoden ajan. Työttömyysturvalaista poistui 1.7.2012 säännös ulkomaanmatkan vaikutuksesta työttömyysturvan maksamiseen.
Työttömyysturvaan liittyviä haasteita EU-tilanteissa Suomen työttömyysturvalla ulkomaille? Enintään vuoden kestävän tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta maksetaan työttömyysturvaa. Asetuksen 883/2004 perusteella työttömyysetuutta saavan henkilön ulkomailla oleskelua ei rajoiteta yhteen vuoteen. Työttömien haastattelut