Kotoutumiskoulutus verkossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Ruotsinkielinen liikeviestintä
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Valtakunnallinen kielikoe
TAITOTASO 3 = KYNNYS- ELI KESKITASO
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
SUOMEN OPETUKSESTA TOISENA KIELENÄ
Zahra Kuuntele Zahran tarina Tehtäviä Lue Zahran tarina.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
FIPSU Eettisyyttä ja edunvalvontaa -seminaari FM, VTK Johanna Komppa suomen kielen ja viestinnän lehtori Metropolia AMK, Terveys- ja hoitoala.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
AHOT KORKEAKOULUISSA KIELTEN JA VIESTINNÄN OSAAMISKUVAUSHANKE Sisko Mällinen FT/ TAMK projektipäällikkö.
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Venäjän alkeiden opetus
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Opetussuunnitelma/OPS
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Kieliopinnot KyAMKissa Svenska? Ja, tack! English? Yes, please!
TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Asiakielisyys.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
Käyttötapoja Puheen tai kirjoituksen lainaukset
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
ESSEE.
Kielen kehityksen avainkohdat
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
Kirje, sähköposti, blogi
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
KIELENHUOLTO.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Selkokieli.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OPETTAJANA MAAHANMUUTTAJIEN PARISSA
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Valmistavan opetuksen arviointi
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

Kotoutumiskoulutus verkossa Tavoitteet

Moduuli 1 (A1.3+) Tavoitteena on, että oppija saavuttaa vahvan taitotason A1.3 kaikilla kielen osa- alueilla ja joillakin mahdollisesti tason A2.1: A1.3: Ymmärtää joitakin lyhyitä rutiininomaisia keskusteluja. Osaa kertoa itsestään ja lähipiiristään ja toimia kaikkein yksinkertaisimmissa puhetilanteissa. Ymmärtää pääasian lyhyestä ja yksinkertaisesta arkisesta viestistä tai ohjeesta. Osaa viestiä tutussa arkitilanteessa kirjoittamalla muutaman yksinkertaisen lauseen. (Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet OPH 2012: 53.)

Moduuli 1 ->2 Moduuliin 2 siirtyvä opiskelija ymmärtää opettajan ohjeita, yksinkertaisia peruskysymyksiä ja keskeisen sisällön pienestä dialogista tai kuuntelutekstistä (kuulutukset, säätiedotukset..) ymmärtää pääkohdat lyhyistä, yksinkertaisista teksteistä osaa kertoa yksinkertaisesti itsestään, perheestään, asumisestaan ja arkielämästään suullisesti ja kirjallisesti selviytyy yksinkertaisesta vuorovaikutuksesta luokassa ja hyvin yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa asiointitilanteissa tuntee suomen kielen ominaispiirteitä (ääntäminen, sanojen taipuminen, sana- ja lausetyyppejä) pystyy työskentelemään ryhmässä, on oppinut mielekkäitä opiskelutapoja kuten muistiinpanojen tekemistä ja sanakirjan käyttöä

Moduuli 2 (A2.1+) Tavoitteena on, että oppija saavuttaa vahvan taitotason A2.1 kaikilla kielen osa- alueilla ja joillakin mahdollisesti tason A2.2: A2.1: Ymmärtää yksinkertaista puhetta sekä lyhyitä viestejä jokapäiväisistä asioista. Selviytyy tavallisista ja helpoista jokapäiväisistä puhe- ja palvelutilanteista. Ymmärtää jokapäiväistä sanastoa sisältäviä yksinkertaisia tekstejä. Osaa kirjoittaa lyhyitä tekstejä ja luettelomaisia kuvauksia tutuista asioista ja tapahtumista. (Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet OPH 2012: 53.)

Moduuli 2 ->3 Moduuliin 3 siirtyvä oppija ymmärtää pieniä keskusteluja, lyhyttä kerrontaa ja itselleen suunnattua puhetta tutuista aiheista ymmärtää keskeisen sisällön yksinkertaisista asiateksteistä ja autenttisista teksteistä, tuntee erilaisia tekstilajeja on tottunut toimimaan erilaisten tekstien kanssa ja sietämään osittaista ymmärtämistä pystyy yksinkertaisesti kertomaan omaan elämäänsä liittyvistä asioista (henkilö- ja työhistoria, vapaa-aika) suullisesti ja kirjallisesti osaa toimia ennakoitavissa ja rutiininomaisissa asiointitilanteissa ja arkikeskusteluissa on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen opiskelemisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella

Moduuli 3 Moduuliin 3 siirtyvä oppija ymmärtää pieniä keskusteluja, lyhyttä kerrontaa ja itselleen suunnattua puhetta tutuista aiheista ymmärtää keskeisen sisällön yksinkertaisista asiateksteistä ja autenttisista teksteistä, tuntee erilaisia tekstilajeja on tottunut toimimaan erilaisten tekstien kanssa ja sietämään osittaista ymmärtämistä pystyy yksinkertaisesti kertomaan omaan elämäänsä liittyvistä asioista (henkilö- ja työhistoria, vapaa-aika) suullisesti ja kirjallisesti osaa toimia ennakoitavissa ja rutiininomaisissa asiointitilanteissa ja arkikeskusteluissa on omaksunut mielekkäät työskentelytavat kielen opiskelemisessa ja käyttää suomea myös luokan ulkopuolella

Moduuli 3 -> ymmärtää erilaisia arkikeskusteluja ja on tietoinen kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta pystyy toimimaan monenlaisten melko yksinkertaisten jokapäiväisten tekstien kanssa ja etsimään niistä tarvittavaa tietoa osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti osaa toimia monenlaisissa, myös vähemmän rutiininomaisissa ja puolivirallisissa asiointitilanteissa sekä keskusteluissa on valmistautunut harjoittelupaikan hakemiseen ja viestintään työpaikalla

Moduuli 3 (A2.2+/B1.1) Moduulissa 3 tavoitteena on B1.1. (Opiskelija voi joillakin osa-alueilla ylittää tai alittaa tämän tavoitteen.) A2.2: Ymmärtää helppoa ja selkeää asiapuhetta ja keskustelua tutuista aiheista. Osaa kuvata lyhyesti tuttuja asioita ja tapahtumia ja pystyy osallistumaan rutiininomaisiin keskusteluihin, joissa vaihdetaan tietoa. Ymmärtää tavallisia jokapäiväiseen elämään liittyviä tekstejä ja pystyy hankkimaan uutta tietoa lyhyestä ja selkeästä tekstistä, mikäli aihe on tuttu. Selviytyy kirjoittamalla tavanomaisissa arkitilanteissa ja osaa kirjoittaa yksinkertaisen kuvauksen menneistä tapahtumista. (Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet OPH 2012: 53.) B1.1: Ymmärtää selkeää yleiskielistä puhetta ja kerrontaa yleisistä aiheista. Selviää tavallisimmista arkielämän puhetilanteista ja epävirallisista keskusteluista. Pystyy ymmärtämään pääajatukset ja tärkeimmät yksityiskohdat muutaman sivun mittaisista käytännönläheisistä teksteistä. Osaa kirjoittaa lyhyen ja yhtenäisen tekstin ja välittää kirjallisesti tietoa yleisistä aiheista. (Aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet OPH 2012: 53.)