Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat 19.11.2013 mikko.martikainen@tem.fi Mikko Martikainen
Miksi (kumppanuus ja) hankinnat ovat tärkeitä? Pystytään operationalisoimaan kumppanuuden edut Uudet ideat Uudet osaamiset käyttöön Tavoitteena yhdistää ja hyödyntää eri toimijoiden osaaminen Innovaatiotutkimus korostaa toimittajia ja asiakkaita tärkeimpinä innovaatioiden lähteinä Yhteiskunnan suurten haasteiden ratkaiseminen edellyttää voimavarojen kokoamista Kuntalaiset edellyttävät yksilöllisempiä palveluita Asiakaslähtöisyys / marginaaliryhmät Hankinnat ovat kunnan keskeinen työkalu, jolla palveluita voidaan kehittää Mikko Martikainen
Kaupungin / kunnan uusi rooli Ei tuottajan roolissa niin vahvasti kuin aikaisemmin Manageri, joka: Miettii ja määrittää tavoitteita Mitä palvelulla halutaan aikaan saada / vaikuttavuus Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Miettii resurssit ja osaamiset Valjastaa ja kehittää Julkisen sektorin ”eloonjäämiskysymys” Mikko Martikainen
Innovaatiomyönteiset julkiset hankinnat Hankinta tavoitteiden pohjalta sopimukset muotoillaan tavoitteiden mukaan ei palvelusisältöjen mukaan kannusteet, sanktiot, mittaus > tuottajien on kehitettävä palveluita tavoitteiden saavuttamiseksi Ei vain ostotapahtuma suunnittelu, vuoropuhelu, hankinta, toteutus, yhteinen kehittäminen, seuranta, reagointi Keino hankkia ja edistää innovaatioita, motivoida toimittajia kehittämiseen ja luoda tilaa innovatiivisuudelle Hankinnat on strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita Mikko Martikainen
Hankinnan vaiheet ja asiakasnäkökulma Vuoropuhelu markkinan kanssa Vuoropuhelu tarpeista ja ratkaisuista Uudet tavat päästä kiinni asiakkaan arkeen ja tarpeisiin (muotoilu) Hankinta Tavoitelähtöisyys / mitä palvelulla lopulta halutaan aikaan saada kuntalaisille Valintavaiheessa asiakas / kuntalainen mukana Sopimuskausi Palvelun yhteiskehittäminen Tilaaja, tuottaja ja asiakas yhdessä Pilotointi Kokeilut Kannusteet sidottu vaikuttavuuteen Mikko Martikainen
Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys Yhteenvetona Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys kumppanuuden kautta innovaatiot ja tuottavuus Kunta on osaamisien ja resurssien manageri / uusi rooli kokoaa, kehittää ja yhdistää osaamisia Hankinnat ovat strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita työkalu jota ei ole vielä hyödynnetty 100 % Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Mikko Martikainen