Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Advertisements

Julkisten palveluiden uudistamisesta
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
© Talent Vectia Toteutuksen tiekartta Innokylä 2.1 -päivitys.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Mallinnettu informaatio, Osallistavat työtavat, Rakentuva tulevaisuus, Fasilitoitu yhteistyö ja Ennakoiva innovointi Uudistuvassa Sosiaali- ja terveyshuollossa.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Vaikuttavuuden arviointi
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Tervetuloa Innokylään
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Työelämäosaajana OKM.
Arviointi ja vaikuttavuus
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Tervetuloa Innokylään

HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Aikuissosiaalityön klubi
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Kuntoutuksen kuumat perunat
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Tervetuloa Innokylään
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
THL:n tuki kehittämishankkeille
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Yhteinen keittiö ohjausryhmä
Henkilökohtainen budjetointi
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Osallisuuden toimintamalli
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Research Data Management Agents
Esityksen transkriptio:

Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat 19.11.2013 mikko.martikainen@tem.fi Mikko Martikainen

Miksi (kumppanuus ja) hankinnat ovat tärkeitä? Pystytään operationalisoimaan kumppanuuden edut Uudet ideat Uudet osaamiset käyttöön Tavoitteena yhdistää ja hyödyntää eri toimijoiden osaaminen Innovaatiotutkimus korostaa toimittajia ja asiakkaita tärkeimpinä innovaatioiden lähteinä Yhteiskunnan suurten haasteiden ratkaiseminen edellyttää voimavarojen kokoamista Kuntalaiset edellyttävät yksilöllisempiä palveluita Asiakaslähtöisyys / marginaaliryhmät Hankinnat ovat kunnan keskeinen työkalu, jolla palveluita voidaan kehittää Mikko Martikainen

Kaupungin / kunnan uusi rooli Ei tuottajan roolissa niin vahvasti kuin aikaisemmin Manageri, joka: Miettii ja määrittää tavoitteita Mitä palvelulla halutaan aikaan saada / vaikuttavuus Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Miettii resurssit ja osaamiset Valjastaa ja kehittää Julkisen sektorin ”eloonjäämiskysymys” Mikko Martikainen

Innovaatiomyönteiset julkiset hankinnat Hankinta tavoitteiden pohjalta sopimukset muotoillaan tavoitteiden mukaan ei palvelusisältöjen mukaan kannusteet, sanktiot, mittaus > tuottajien on kehitettävä palveluita tavoitteiden saavuttamiseksi Ei vain ostotapahtuma suunnittelu, vuoropuhelu, hankinta, toteutus, yhteinen kehittäminen, seuranta, reagointi Keino hankkia ja edistää innovaatioita, motivoida toimittajia kehittämiseen ja luoda tilaa innovatiivisuudelle Hankinnat on strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita Mikko Martikainen

Hankinnan vaiheet ja asiakasnäkökulma Vuoropuhelu markkinan kanssa Vuoropuhelu tarpeista ja ratkaisuista Uudet tavat päästä kiinni asiakkaan arkeen ja tarpeisiin (muotoilu) Hankinta Tavoitelähtöisyys / mitä palvelulla lopulta halutaan aikaan saada kuntalaisille Valintavaiheessa asiakas / kuntalainen mukana Sopimuskausi Palvelun yhteiskehittäminen Tilaaja, tuottaja ja asiakas yhdessä Pilotointi Kokeilut Kannusteet sidottu vaikuttavuuteen Mikko Martikainen

Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys Yhteenvetona Yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuus on pragmaattinen kysymys kumppanuuden kautta innovaatiot ja tuottavuus Kunta on osaamisien ja resurssien manageri / uusi rooli kokoaa, kehittää ja yhdistää osaamisia Hankinnat ovat strateginen asia kunnille hankinnoilla kunta ohjaa ja kehittää palveluita työkalu jota ei ole vielä hyödynnetty 100 % Kuntalaisen tarpeet, toiveet ja asiantuntemus muodostaa palveluiden järjestämisen suunnittelu- ja tietopohjan Mikko Martikainen