Työpajakeskustelu nuorille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mun Vuoro! -hanke Mun Vuoro! on valtakunnallinen lasten osallisuushanke, jonka tavoitteena on edistää 6-12-vuotiaiden lasten osallisuutta järjestöissä.
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
. Rauman freinetkoulu.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
P-K:n Järjestöpäivät Riitta Katajamäki Hanna Pieviläinen
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Demokratian ja oikeudenmukaisuuden edistäminen Suomessa
Päihdetyön kehittäminen kunnissa ja seutukunnissa Orivesi Matti Mäkelä Pikassos Oy.
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
Hankasalmi, Jyväskylä, Keuruu, Laukaa, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Äänekoski Nuorten nettilehti Painovirhe.
Vertailussa aikuisten sekä nuorten novellikokoelma
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
TALVITAPAHTUMA Katriina, Jarkko, JUNSKU, Antti, Petra, Anna-Elina.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
Monikulttuurinen osallisuus. Miten monikulttuurinen ympäristö muuttaa osallisuuden tukemista? Taustaa osallisuusajattelulle Anu Gretschel Tutkija, FT Nuorisotutkimusverkosto.
Mikael Paahto, Jesaja Kärkkäinen, Miia Laine. - Suomen suurin nuorisojärjestö jäsentä - poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumatonta toimintaa.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Osallisuus musiikin keinoja käyttäen
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
ERITYISTAIDEKASVATUS
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
TET =Työelämään tutustuminen
Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan,

Nuoret kunnan päätöksenteossa
Osuustoiminta koulujen yrittäjyyskasvatuksessa
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
TET =Työelämään tutustuminen
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Terveyslautakunta Hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Työpajakeskustelu nuorille Heli Kurhela, Heini Leinonen, Eila Maukonen ja Maiju Räsänen Kooste työpajakeskustelun raportin pohjalta: Sonja Virtanen

Toimeksianto järjestää tilaisuus, jossa nuoret pääsevät arvioimaan kunnallisia peruspalveluita (erityisesti työpajatoimintaa), ja keskustelemaan asioista viranhaltijoiden ja päät­täjien kanssa. keskustelutilaisuus liittyy kunnallisten peruspalveluiden arviointihankkeeseen. Tilaisuuden järjestää Jyväskylän kaupungin nuorisopalvelut yhteistyössä Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen ja Humanistisen ammattikorkeakoulun yrittäjyyskasvatus - kurssin opiskelijaryhmän kanssa. Ennakkokeskustelutilaisuus 11.11.2010 ja varsinainen keskustelutilaisuus 24.11.2010

Taustaa Tutustuimme videoon ”Vaikuta älä valita” ja keskustelun menetelmään ja menetelmäoppaaseen. Saimme melko vapaat kädet ennakkokeskustelun suunnitteluun. Halusimme keskustelusta toiminnallisempaa, rennompaa ja vähemmän muodollista.

Ennakkokeskustelun kulku Aluksi nuoret kirjoittivat itselleen nimilapun, ja piirsivät nimilappuun jonkun itselleen tärkeän symbolin .…esiteltiin kolme työpajatoimintaa koskevaa teemaa, joista nuoret saisivat valita kaksi käsiteltäviksi keskustelutilaisuudessa …nuoret ohjattiin miettimään vapaavalintaista teemaa keskustelutilaisuutta varten toiveiden tynnyri -menetelmän avulla… Työpajan nuoret jaettiin 3 ryhmään. Ensimmäisen pöydän aiheena oli työpajatoiminnan laatu, toisen pöydän aiheena oli tyytyväisyys kuulemiseen työpajatoiminnassa ja kolmannessa pöydässä aiheena oli Kela…. Ennakkokeskustelu sujui hyvässä hengessä ja nuorilla oli paljon mielipiteitä ja esille tuli monia kehitettäviä asioita.

Toimeksiannon liittäminen yrittäjyyskasvatukseen Nuoret oppivat ymmärtämään julkisen sektorin, kolmannen sektorin ja elinkeinoelämän toimintaa ja tarpeita yhteiskunnan toimivuuden näkökulmasta, muodostamaan oman kriittisen mielipiteen erilaista asiantuntijuutta hyödyntäen, osallistumaan tarkoituksenmukaisella tavalla ja ottamaan vastuuta yhteisten asioiden hoidosta omassa yhteisössään, ja kohtaamaan ja käsittelemään muutoksia, epävarmuutta ja ristiriitoja sekä toimimaan yritteliäästi ja aloitteellisesti. Myös nuorisolaki (2006) sisältää nuorten osallistumisen ja kuulemisen.

Toimeksiannon liittäminen yrittäjyyskasvatukseen Yrittäjyyskasvatus on oma-aloitteista ja aktiivista toimintatapaa edistävää oppimista, joka antaa oppijalle mahdollisuuden kehittää itseään. Tavoitteena on kokonaisvaltainen asenteen ja taitojen kehittäminen, jolloin sitä voidaan kutsua asennekasvatukseksi.

Toimeksiannon liittäminen yrittäjyyskasvatukseen Lasten ja nuorten osallisuuskasvatus voidaan nähdä osana yrittäjyyskasvatusta. Osallisuus ei ole vain osallistumista, vaan kuulumista johonkin, sitoutumista ja asian sisäistämistä. Osallisuus voi olla reitti sisäisen yrittäjyyden asenteen syntymiseen. Osallisuuskasvatukseen ei liity tavoitetta ulkoisesta yrittäjyydestä, mutta osallisuuden kautta sitäkin voi syntyä. Siis osallisuus on reitti sisäisen yrittäjyyden syntyyn. Osallisuuden lisäämistä ei pidä nähdä kuluna, vaan voimavarana kohti aktiivista kansalaisuutta.