VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

. Rauman freinetkoulu.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Future Learning Environment
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kielipläjäys 7. luokalle
Mohammed Kertoo itsestään:
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
TVT projekti esikoululaisille
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Sähköisen kokeen pitäminen
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti Aineisto osoitteessa: Toive ryhmäjaosta, kts. liite.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Padlet Opettajan ohjeet
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
4. MONO-päivä Klo
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Responding to local needs and promoting development in Tanzania
Jyväskylän Lyseon lukio
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Luonnontiedeaiheinen projekti
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
Pelit opetuksen tukena
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Selkokieli.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Pulmapeli.
Jyväskylän Lyseon lukio
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
PaikkaOppi beta Lyhyt johdatus käyttöön.
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu

perustuu ympäröivän maailman tutkimiseen, kysymysten tekemiseen, havaintoihin ja niiden testaamiseen uudenlaisen ymmärryksen saamiseksi. Se lisää uteliaisuutta, sitoutumista ja syväoppimista soveltuu käytettäväksi yksittäisessä oppiaineessa oppimisprosessi alkaa kysymyksellä, jatkuu uuden tiedon hankintavaiheella ja lopussa analysoidaan opittua

Oppimisprosessi: oppilaille annetaan yhteinen ongelma, tehtävä tai tilanne, joka heidän pitää ratkaista, suunnitella tai tutkia tehtävää antaessaan opettaja voi ohjata oppilaita esim. kertomalla, että kaikki eivät pääse ongelmanratkaisussa lopputulokseen ja se on ihan ok oppilaat toimivat pienissä ryhmissä saman ongelman parissa apuvälineet tiedon saamiseksi ja ratkaisun löytämiseksi ovat vapaasti käytössä toteutustilassa/-tiloissa opettajan tehtävänä on mahdollistaa toiminta ja tehdä ohjaavia kysymyksiä, joihin oppilaat itse saavat vastauksia  

  lopussa opettaja asettaa vielä joitakin pohdintakysymyksiä, esim: Mikä oli tärkein tieto, jolla pääsitte alkuun? Mikä auttoi eniten ongelman ratkaisussa? Mikä meni hyvin? Mikä oli vaikeaa? Miten päädyitte valitsemaan ratkaisuistanne parhaan? (esim. jos piti tuottaa useampi versio jostakin) Miten hyvin toimitte ryhmänä? ryhmien ratkaisut tai tulokset esitellään muille

”Perusajatus on että etsitään todellisia ongelmia, joista oppilaat ovat kiinnostuneita ja joihin voi olla useampi kuin yksi ratkaisu. Opettaja ei kerro, miten ongelma ratkaistaan, mutta jos oppilaat tarvitsevat apua, opettaja auttaa tekemällä kysymyksiä heidän avukseen. Oppilailla ei tarvitse olla kaikkea tietoa valmiiksi opittuna ongelman ratkaisemista varten, vaan he voivat etsiä lisätietoa Internetistä ja kirjoista ja niiden avulla ratkaista ongelman, jne. Jos heidän tarvitsee laskea ympyrän pinta-ala, mutta he eivät ole oppineet sitä, he voivat etsiä tiedon Internetistä ja ratkaista ongelman.” Márta Móricz, Erasmus+ -hanke 2015

Primas: Promoting Inquiry in Mathematics and Science education Across Europe Kotisivu: http://www.primas-project.eu/en/index.do Katso esittelyvideo. PD Module 2: Tackling unstructured problems (PD = professional development = ammatillinen kehittyminen) http://www.primas-project.eu/artikel/en/1044/pd-module-2-tackling-unstructured-problems/view.do Kts. video “Classroom video for activity D: 1.Organising a table tennis tournament”. Valitse myös English subtitles http://www.primas-project.eu/artikel/en/1260/pd-module-1-student-led-inquiry/view.do Kts. “Classroom video: Building with plastic waste”. Valitse myös English subtitles Muita: https://www.youtube.com/watch?v=u84ZsS6niPc Kts. video “What’s Inquiry-Based learning” 6.31 min. http://www.teachinquiry.com/index/Introduction.html Kts. video “Decomposition Lab” 9.26 min.