YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Advertisements

SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
Kati Aikio-Mustonen ja Raija Kumpula Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus jakaantuu kolmeen toimintayksikköön  Lapin yksikkö  Oulun yksikkö.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
Vaikuttavuuden arviointi
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Sosiaalialan tutkimuksen päivät , Rovaniemi
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Tervetuloa Innokylään
Aikuissosiaalityön klubi
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Henkilöstö kilpailutekijänä
<Maakunnan nimi>
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Osallisuus vammaissosiaalityössä
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
KP OTE Opinnoista töihin
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
KEIJO KEIJO
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Aikuissosiaalityön prosessi Tanskassa
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Esityksen nimi / Tekijä
Malli yhteiseen arviointiin ja suunnitelman tekoon
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Meneillään oleva tutkimustoiminta/Mari Kivistö
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Ketterien kokeilujen puinti
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Perheoikeudelliset palvelut
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
RAI Espoossa
Esityksen transkriptio:

YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10 Tavoitteena tukea Lapin läänin sosiaalialalla ja sosiaalityössä työskentelevien ammattilaisten toimintaedellytyksiä Perussosiaalityön ja erityispalveluiden kehittämistä yhteistyössä keskenään Rahoittajina STM ja Lapin läänin kunnat Rahoituksen hakijana Kolpeneen kuntayhtymä/ Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Asta Niskala 11.12.2002 Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus

Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö 1.10.2004 - Kehittämisen painopiste käytännössä (20 -50 %:n työpanokset) - Kehitetään perussosiaalityön (lastensuojelu ja aikuissosiaalityö) asiakaslähtöisyyttä suunnitelmallisuutta vaikuttavuutta - Vahvistetaan sosiaalityön osaamista Pohjois- ja Itä-Lapin seutukunnissa ja koko Lapin läänissä

Kuinka asiakas otetaan mukaan arviointiin Aikuissosiaalityön kehittäjä-asiakkaiden ryhmä Eronneiden kehittäjä-asiakasryhmä Asiakas oman asiansa arvioijana

”Miksi me tätä mietimme…” Aikuissosiaalityön asiakkaat sosiaalityön kehittäjinä Sosiaalityöntekijöiden nimeämät 6-8 jäsentä 3 naista, 3 miestä Kokoontunut 10 kertaa 4/05-10/06 Kokemusta asiakkuudesta vähintään vuoden ajalta Halukkuus tuoda mielipiteitä esille

”Miksi me tätä mietimme…” Menetelmät Asiakasprosessien avaaminen 1) Asiakkaiden ryhmähaastattelut 2) sosiaalityöntekijöiden ryhmähaastattelut ja arvio siitä, mitä asiakkaiden toivomukset merkitsevät kehittämiselle 3) tiedon antaminen hallintojohdolle ja poliittisille päättäjille

Asiakastyytyväisyyskysely Toukokuussa 2005 Sodankylän sosiaalitoimiston sosiaalityön asiakkaille Seurantakysely marraskuussa 2005 Vastaajia toukokuussa 60, marraskuussa 21 Aiheena asiakastyytyväisyys ennen ja jälkeen vastaanottotoimintojen kehittämisen Päätulokset Asiakkaiden tyytyväisyys vastaanottotoimintoihin kasvoi Asiakkaat olivat tyytyväisimpiä sosiaalityön sisältökysymyksiin mitä sosiaalityöntekijän vastaanotolla tapahtui ja miten sosiaalityöntekijä ymmärsi asiakkaan tilanteen

Sosiaalityön asiakas palveluiden kehittäjänä Asiakasryhmä antanut palautetta sosiaalityön vastaanottotoimintojen kehittämiseen Opasteet ja tilat Sähköiset palvelut Lomakkeet, esitteet Vastaanottokäytännöt Toimeentulotuen soveltamisohjeet Sosiaalityöntekijän rooli viranomaisyhteistyössä Asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutus Sosiaalityön prosessin suunnitelmallisuus

Mitä sosiaalityön asiakas arvostaa? Sosiaalityöntekijän ammattitaitoa Sosiaalityön sisältöä Suhdetta omaan sosiaalityöntekijään Tasavertaista kohtelua

Sosiaalityön vastaanottotoimintojen kehittäminen Lähtökohta: asiakkaiden tyytymättömyys sosiaalityön palveluiden saatavuuteen/ sosiaalityöntekijöiden tyytymättömyys työajan käyttöön Pilotointijakso 5.9.-25.11.05 Tavoitteena: suunnitelmallinen ja asiakaslähtöinen sosiaalityö sosiaalityön saatavuuden parantaminen sosiaalityöntekijän työajan suunnitelmallinen käyttö Ideana asiakkaiden ohjaaminen sosiaalityön ammatillisen arvion kautta oikealle palvelupolulle Vastaanottotoiminnot vakiintuneet uudeksi käytännöksi

Sisältöä sosiaalityöhön Systemaattista, pitkäjänteistä ja avointa yhteistyötä Sosiaalityön sisältökeskustelut Kritiikki ja kannustus Palautteen antaminen asiakkaalle tärkeää

Tavoitteet Laadukas, asiakaslähtöinen ja kokonaisvaltainen sosiaalityö Sosiaalityön läpinäkyvyys Kumppanuus-näkökulma Asiakkaan voimistuminen, vastuuntuminen ja valtaistuminen

Eronneet lapsilähtöisen sosiaalityön kehittäjinä Lähtökohtana palvelujärjestelmän kehittäminen, seudullisen lapsilähtöisen sosiaalityön mallin kehittäminen erotilanteisiin Tavoitteena ehkäistä jumiutuneita erotilanteita Painopiste huonoiten voivissa lapsissa Eronneiden asiakasryhmä Inarissa; kriteerit Teemat: Lapsi sosiaalityön asiakkaana erotilanteessa, vanhempi lapsilähtöisen sosiaalityön asiakkaana erotilanteessa, sosiaalityö erotilanteen jälkeen

Minkälaista on hyvä lapsilähtöinen sosiaalityö erotilanteissa? Suunnitelmallista ja asiakkaan tarpeista lähtevää Eri vaihtoehtoja pohtivaa Vanhempaa arvostavaa Vanhemmalla oikeus valita sosiaalityöntekijä (myös naapurikunnasta) Sovittelu- ja tunnetyötä lapsen näkökulmasta Lapsen tarpeita esiin nostavaa Luottamuksellisuus (vrt. lapsen mukanaolo)

Lapsen kanssa työskentelyn tavoitteet Lapsen kokemusten kuuleminen Tiedon keruu lapsen tarpeista ja voimavaroista Lapsen eheyttäminen, ”otetaan lapselta taakka” Tukitoimien kartoitus Tilanteen normalisointi Ei mielipiteen kysymistä suoraan

Tulevia asiakasryhmien teemoja Lastensuojelun huostaanoton ja sijaishuollon mallin päivitys asiakasnäkökulmasta

Asiakas oman asiansa arvioijana Asiakkaan tekemä alkuarviointi aktivointisuunnitelman tekoa varten Suunnitelman etenemisen arviointi Työntekijän aktiivisuus asiakkaan osallisuuden esille tuomisessa tärkeää