Kalastuksenvalvonta osana kalastuslain kokonaisuudistusta I valtakunnalliset kalastuksenvalvojien koulutuspäivät, 8.-9.12.2008, Jyväskylä Jouni Tammi Maa- ja metsätalousministeriö, kala- ja riistaosasto
Sisältö Kalastuksenvalvonta kalastuslain uudistusorganisaatiossa Kaksi uudistusta: nykyisen ja uuden kalastuslain mukainen valvonta Keskeiset uudistustarpeet
Kalastuslain kokonaisuudistus Kalastuslakia lähdetään uudistamaan 1.1.2009 lähtien työryhmän ja neljän jaoksen voimin Työryhmä laatii jaostojen työstämistä esityksistä hallituksen esityksen uudeksi kalastuslaiksi. Työryhmän alaisena toimii: Kalastusoikeusjaosto Elinkeinojaosto Rahoitusjaosto Valvontajaosto
Kalastuslain kokonaisuudistus (2) Valvontajaoksen tehtävänä on: ”…valmistella nykyisen kalastuslain kalastuksen valvontaa ja rangaistusta koskevien säännösten uudistus vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Lisäksi jaoston tulee laatia ehdotus uuden kalastuslain valvonta- ja rangaistussäännöksiksi ottamalla huomioon EU:n kalastuksen valvontasäädökset”.
Kalastuslain kokonaisuudistus (3) Valvontajaoston kokoonpano Puheenjohtaja: hallitusneuvos Tanja Viljanen, MMM Sihteerit: ylitarkastaja Jouni Tammi, MMM ylitarkastaja Harri Kukka, MMM Jäsenet: lainsäädäntöneuvos Lena Andersson, MMM erätarkastaja Pertti Kurtti, Metsähallitus neuvotteleva virkamies Ali Lindahl, MMM ylitarkastaja Maija Mela, MMM tuotepäällikkö/KA:n isännöitsijä Sisko Siiankoski, SVK hallitussihteeri Satu Sundberg, YM kalastusmestari Paavo Suominen, Varsinais-Suomen TE-keskus komentajakapteeni Marko Tuominen, SM järjestöpäällikkö Risto Vesa, KKL
Valvontajaostolla tiukin aikataulu Valvontajaoston tulee tehdä kaksi erillistä lakiesitystä kalastuksenvalvontasäännösten uusimiseksi - Ensimmäin esitys laadittava ja esitettävä MMM:lle voimassa olevan kalastuslain osalta 30.9.2009 mennessä - Toinen esitys laadittava ja esitettävä päätyöryhmälle uuden kalastuslain osalta 15.9.2010 mennessä Jaostojen toimikausi alkaa 1.1.2009 ja päättyy 15.9.2010.
Esille nousseita uudistustarpeita kalastuksenvalvonnassa (koskee lähinnä KalL:n pykäliä 96, 97, 100, 101 ja 102) Valan tehneiden kalastuksenvalvojien kelpoisuusvaatimukset, koulutus Kalastuksenvalvojien rekisteröinti Valan tehneiden kalastuksenvalvojien asemaa ja tehtäviä koskevat oikeusohjeet Huomautusoikeus eli oikeus luopua toimenpiteistä tietyissä tilanteissa Rangaistusuhan lisääminen – näyttömääräys ja rikesakko Valvontatoiminnan alueellinen ja ajallinen tehostaminen
Aiemmin esillä olleita ratkaisuja uudistustarpeisiin: Valan tehneiden kalastuksenvalvojien kelpoisuusvaatimukset: koulutus ja koe/tutkinto Koulutus ja koe kalastuksenvalvojien pätevyysvaatimukseksi Koulutusjärjestelmää on suunniteltu MMM:n ja Kalatalouden Keskusliiton yhteistyönä Koulutus korvaisi nykyisen valamenettelyn tai tulisi sen rinnalle Rajattu voimassaoloaika toimiluvalle Täydennyskoulutus
Valvojarekisteri Kalastuksenvalvojien perustiedot yhtenäiseen rekisteriin Yhteystiedot Toimeksiantaja Toimialue Toimikausi Rekisteri mahdollistaisi yhtenäisen tiedottamisen ja tiedon keruun Ohjeistus Täydennyskoulutus Valvontatapahtumien tiedot ja muut tiedonannot
Valan tehneiden kalastuksenvalvojien aseman selkeyttäminen Kalastuksenvalvojien asema ja tehtävät tulee määritellä nykyistä tarkemmin kalastuslaissa Kalastuksenvalvoja hoitaa julkista hallintotehtävää – asema, eli tehtäviin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet tulee olla selkeät Tunnusmerkistön uusiminen
Huomautusoikeus Kalastuslaista puuttuu säännökset huomautuksen antamisesta kalastuksenvalvontatoimenpiteenä Kalastusviranomaisella ja kalastuksenvalvojalla pitäisi olla mahdollisuus toimenpiteistä luopumiseen tietyissä tilanteissa …mikäli kalastusta koskevien säännösten ja määräysten rikkominen on olosuhteet huomioon ottaen ollut vähäinen
Rangaistusuhka - näyttömääräys ja rikesakko Nykyinen rangaistusuhka luvattomasta kalastuksesta on riittämätön Näyttömääräys ei nykyisin aina johda rikesakkoon, vaikka kalastusrikkomus on todettu => On oletettavaa, että mitä pienempi rangaistusseuraamus on, sitä helpommin poliisi-, tulli- tai rajavartioviranomainen luopuu toimenpiteestä MMM:n tavoitteena on ollut saada korotus käytössä olevaan 50 euron rikesakkoon …tai voimaan jokin muu täysin uusi sanktiojärjestelmä
Valvontatoiminnan alueellinen tehostaminen Kalastuksen valvonta on suurella osalla vesialueista vähäistä Pieni kiinnijäämisen riski ja vähäinen rangaistus => RKTL:n tutkimus: ainoastaan 43 % maksuvelvollisista oli suorittanut valtion kalastuksenhoitomaksun vuonna 2005 Tavoitteena valvonnan tehostaminen. Keinoina: Alueellisen kattavuuden parantaminen Yleisesti valvontatoiminnan näkyvyyden ja uskottavuuden parantaminen - Toiminnan tehostamista rajoittavat kuitenkin valvontaan käytettävät resurssit – uusi resursointimalli tulisi käsitellä lakiuudistuksen yhteydessä
Kiitos!