Hankkeen tuloksia – elinikäisen oppimisen virta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Ehkäisevän päihdetyön järjestöjen yhdistymishanke.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Uusi Väylä Ammattiin.
Terveystieto 7.
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry SAKU RY:N ROOLI OPISKELIJOIDEN JA HENKILÖSTÖN TYÖ- JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄJÄNÄ AMMATILLISESSA.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Ammatillinen työkykypassi
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Sataedun osuuden väliraportointi
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Yhteiset työvälineemme Esityksen toimittajat:
LAPE LAPSI – JA PERHEPALVELUIDEN MUUTOSOHJELMAN KOKONAISUUS
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Opiskeluhuollon palvelut
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Esityksen transkriptio:

Hankkeen tuloksia 1.4.2009 – 30.4.2011 elinikäisen oppimisen virta Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto –hanke 1.4.2009 – 31.12.2011 elinikäisen oppimisen virta Hankkeen tuloksia 1.4.2009 – 30.4.2011 Hyvinvoinnin rakentuminen Hyvinvoiva oppimisympäristö Tarkistuslista Hyvinvointityön resursointi Hyvinvointityön prosessi Hyvinvointiverkosto Lähde: Suomen Suunnistusliitto ry

Hyvinvoinnin filosofinen näkökulma ”Elämää koskevien peruskysymysten pohdinta, oman kokemusmaailman tarkastelu ja erilaisten ihmisten kanssa tapahtuva vuorovaikutus ovat tärkeimpiä ihmisen elämisen taitoa tukevia asioita. Jokaista ihmistä tulisi rohkaista tällaisiin prosesseihin, kutsutaanpa sitä elämänfilosofian rakentamiseksi, arkipäivän elämäntaidoksi tai millä nimellä tahansa,.” - filosofi Jyri Puhakainen ”Ihmisen arvo tässä ajassa” Hyvinvoinnin filosofinen näkökulma

Peru, Nevado Mismi 5 250 m

Hyvinvoinnin iso virta syntyy pienistä puroista Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_River

Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa Hyvinvoinnin edistäminen on arjen pieniä valintoja ja tekoja joka päivä Hyvinvoinnin edistäminen kuuluu jokaisen toimenkuvaan Hyvä kartta auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja reitinvalinnoissa

Hyvinvoiva oppimisympäristö ARVOT JA TOIMINTAKULTTUURI Työ- ja toimintakyky Elinikäisen oppimisen avaintaidot D Fyysinen oppimisympäristö G Yhteistyö ympäröivien Yhteisöjen kanssa OPETUKSEN SISÄLLÖT C Psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN OPISKELUN TUKI F Koulun ja opiskelijan lähipiirin kanssa tehtävä yhteistyö Hyvinvoiva oppimisympäristö B Työ- ja toimintatavat E Opiskelijapalvelut ohjaus ja huolto ruokailu ja asuminen A Henkilöstön hyvinvointi JOHTAMINEN Opetussuunnitelmat Resurssit ja organisointi ARVOT JA TOIMINTAKULTTUURI Pohja-aineisto: Hyvinvoiva koulu –hankkeen malli Soveltaminen ammatillisen koulutuksen käytäntöihin: THL & SAKU ry

Hyvinvoivan oppimisympäristön tarkistuslista Arvioinnin, suunnittelun ja kehittämisen väline > hyväksytty myös keke-sertifikaatin arviointiin (OKKA-säätiö) Mallin jokaisesta osa-alueesta pohjaesitykset: > määritelmistä > osoittimista Muokattavissa omaan käyttöön sopivaksi Tarkoitettu ryhmissä keskustellen käytettäväksi > hyvinvointitiimien työkalu Sähköinen formaatti valmistuu hankkeen aikana

Hyvinvointi-suunnittelun tasot ja tiimit Kunnalliset hyvinvointipalvelut ja -ohjelmat koko elämänkaaren kattava tuki Hyvinvointi-suunnittelun tasot ja tiimit Koulutuksen järjestäjä –taso KJ-tason tiimi, edustus yksiköistä KJ:t huolehtivat työyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvoinnista opiskelijoiden hyvinvoinnin edunvalvoja Oppilaitos- / yksikkötaso Yksikkötiimejä tarvittava määrä -> moniammatillisuus, toimivuus Hyvinvoivan oppimisympäristön toteuttaminen Kaikissa toimenkuvissa on kasvattamisen ja ohjaamisen velvollisuus Henkilöstön vertaistuki on paras varhaisen puuttumisen keino Opintoala- / ryhmätaso Ryhmänohjaaja on lähiesimies Työtavat ohjaavat ja kannustavat opiskelijoiden osallisuuteen Kansalaisjärjestöjen toiminta sosiaalisen kestävän kehityksen vahvistaminen

Hyvinvointi-suunnittelun prosessi Päätös hyvinvointiohjelman käynnistämisestä JOHTO: toimeksianto resursointi valvonta ja ohjaus TIIMIT: suunnittelu toteutuksen johtaminen arviointi ja raportointi kehittämisesitykset ja kehittäminen Hyvinvointitiimien perustaminen Lähtötilanteen kartoitus Suunnitelman toteuttaminen Tarpeiden tunnistaminen Palaute, arviointi ja raportointi Planning Worksite Health Promotion Programs: Models, Methods and Design Implications Mari Ryan, MBA, CWWPC; Larry S. Chapman, MPH; Mary Jane Rink, RN, MSN, FNP, WWPC Suunnitelman hyväksyminen Tavoitteiden määrittely Valmistellaan esitys Arviointimittareiden määrittely Menetelmistä sopiminen

Tukimateriaalia Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ammatillisissa oppilaitoksissa (OPH) Tupakatta työelämään – savuttomuusopas (THL) Terve amis! -50 toimenpide-ehdotusta (Elämäntapaliitto ja Sakki) Hyvää vointia (Koulutuksen arviointineuvoston julkaisu 49) Lapset ja nuoret terveiksi ja hyvinvoiviksi toimenpide-ehdotukset (STM) Hyvinvointiverkostossa mukana olevien järjestöjen tuottamat materiaalit, menetelmät, selvitykset ja kampanjat järjestöjen web-sivut: http://www.alpo.fi/henkilosto/yhteisty-organisaatiot

Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto www.alpo.fi/henkilosto työhyvinvointi opiskeluhyvinvointi Koulutuksen järjestäjien henkilöstö Asiantuntijat Opetusala SAKU ry OKM OPH AMKE ry OKKA-säätiö Liito ry Jyväskylän yliopisto * KTL * liikunnan opetus THL TTL Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto www.alpo.fi/henkilosto Nuoriso- & opiskelijajärjestöt Sosiaali- ja terveysjärjestöt Liikunta-järjestöt Curly Kirkkohallitus Nuorten Akatemia SAKKI EOPH Elämäntapaliitto Syöpäjärjestöt Sydänliitto Terveys ry Väestöliitto Kuntoliikuntaliitto Nuori Suomi

Työ jatkuu ville. virtanen@sakury. net 0207 55 10 16 www. alpo Työ jatkuu ville.virtanen@sakury.net 0207 55 10 16 www.alpo.fi/henkilosto ”Suuri kivi nauraa neljää kättä päin kasvoja eikä hievahda. Silti, kun me ponnistelemme kaikin voimin yhdessä, jokin kiveäkin raskaampi liikahtaa” - Tommy Taberman - ”Ihme nimeltä Me”