APAJA Lkv 2016-2017
Apaja ELI AMMATILLINEN PAJAOPETUS · Opettajan rooli: oppimisen ohjaaja · Oppimiskäsitys: pitkälti konstruktivistinen · Opiskelijalla parempi käsitys kokonaisuuksista, teorian kytkeminen käytäntöön, opintojen tiukempi linkittäminen ammattitaitovaatimuksiin · Opettajilla parempi kokonaiskäsitys opiskelijoiden tilanteesta ja etenemisestä –> nopeampi reagoiminen tarvittaessa. Tavoitteena on, että opiskelijoilla olisi mahdollisimman pieni opettajamäärä perusopintojensa aikana · Tavoitteina: opiskelijan oma-aloitteisuuden, sitoutumisen, motivaation ja vastuullisuuden lisääntyminen, keskeyttämisten vähentyminen · Joustavien opintopolkujen ja yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen, myös nopeampi tai hitaampi eteneminen, työvaltainen oppiminen, muualla hankitun osaamisen hyödyntäminen
Käytännöt Kolmena päivänä viikossa ammatillisia opintoja apajaopettajien ohjauksessa Lisäksi oppitunteja niistä ammatillisista opinnoista, joita apajaopettajat eivät opeta Yto-aineista erikseen oppitunteja ja apajapäivinä voit tehdä tehtäviä Muita ammatillisia opintoja ja yto-opintoja pyritään myös yhdistämään apajan kanssa yhteisiin projekteihin Apajapäivinä on mahdollista tehdä myös muiden opintojen tehtäviä Apajapäivinä koko ryhmä yhdessä (n. 40 opiskelijaa) ja 2 apajaopettajaa. Muissa opinnoissa ryhmä puoliksi eli n. 20 opiskelijaa.
Apaja ojahaantiellä Apajaopettajat: Maija, Katri, Taru ja Sanna H Ryhmät: 16E ja yhdistetty 15F+15G Lukujärjestys: ma ti ke to pe muut ammatilliset 8.15-15.30 apaja 9 -15 ytot /lukio 9-15 + Heljä 9-14 (satelliitti- työpaikat 1 pvä/kk)
Kokemuksia 2. vuoden lähihoitajaopiskelijat / MYYRMÄKI - ryhmäytyminen - kokoukset - Työelämälähtöisyys: satelliittityöpaikat toimintailtapäivät projektit - Hoidon ja huolenpidon harjoitukset: caseopetus (infopaketit, vierailijat, vierailut, tehtävät, purut) - Kuntoutuksen tukeminen: laajat kokonaisuudet - yksilöllinen eteneminen ja ohjaus - innostava työilmapiiri ja joustava yhteistyö
Apaja Talvikkitiellä Apajaopettajat: Anna, Kim, Tiina S. ja Elina Ryhmä: N16D (luokka 015) Lukujärjestys: ma ti ke to pe apaja 9-15 muut ammatilliset /ytot 8.15-15.30 9-14 muut ammatilliset/ ytot
Tyypillinen apaja-päivä talvikkitiellä Opiskelijat tulevat 8.30-9-15 välillä Kun suuri osa on paikalla, tehdään jotain yhteistä: suunnittelua, kokous, tehtävä, demo, tehtävän purku, tmv. patistamista -omien tehtävien tekoa (luokka, toinen luokka, kirjasto, atk-luokka, koti) ja "purkuja". Tehtävien ohjaamista. Osalla hengailua ja pyrkimystä aloittaa jotain yksin tai ryhmänä. -mahdolisesti tietoisku jostain teemasta -11.30 ruoka 12.15 yhteistä toimintaa/tietoisku/purkuja tai tehtävien teko jatkuu/purkuja pienissä ryhmissä/yksilön kanssa Opiskelijat lähtevät 13-14.30 välillä yleensä pois omaa tahtiaan. Osa viipyy pitempään osa saa päivän työt jo aiemmin. Lisäksi tutustumiskäyntejä ym. toimintaa –Messuja, museoita, elokuvia, Heureka, pk. käyntejä ym. -tehtävät perustuvat ammattitaitovaatimuksiin eli kriteereihin
Kokemuksia talvikkitiellä -osa opiskelijoista on kyennyt etenemään nopeammin (6 kpl) -suurempia kokonaisuuksia opiskelijat tuskin hahmottavat -suurin osa etenee tavanomaista tahtia -osa etenee todella hitaasti (6-10 henkilöä), mutta etenee... -integroiminen yto-opintoihin ei ole onnistunut eikä myöskään muihin ammatillisiin opintoihin (kuvis, liikunta, ravitsemus –musiikkia lukuunottamatta) -opiskelijat tunnetaan paremmin -välit ovat hyvät ja järjestyshäiriöitä ym. ei ole käytännössä lainkaan. -motivointi on yhtä haastavaa kuin perinteisessä opetuksessa -millä saada innostumaan? -osa tekee kotona, osa tulee kouluun, koska siellä on kavereita ja tila on viihtyisä. Nämä lopettaisivat muuten omien sanojensa mukaan koulun. -joka päivä jokaisen kohdalla tapahtuu jotain etenemistä -polut ovat joustavia ja periaatteessa mukaan voisi tulla milloin vain -opettajan rooli on muuttunut täysin -ohjaamista, organisontia, motivointia ja keskustelua -vähemmän opetusta -tyäpari ja tiimi on tuonut paljon hyvää opettajan ja varmaan opiskelijoiden osalta