APAJA Lkv 2016-2017.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaus työtehtävänä.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Arviointi osana oppimisprosessia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Opiskelu eLukiossa
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tulevaisuuden koulu -kysely
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
HUIPPU Elokuu 2017.
TET =Työelämään tutustuminen
OP1.3 Jussi Lounassalo.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustava perusopetus eli JOPO
Lukujärjestys 2A Muuta... klo MA TI KE TO PE x x1 x2
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Tammikuu Joulukuu Marraskuu Helmikuu Lokakuu LUKUVUOSI
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Terveiset Yö-ryhmästä
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

APAJA Lkv 2016-2017

Apaja ELI AMMATILLINEN PAJAOPETUS · Opettajan rooli: oppimisen ohjaaja · Oppimiskäsitys: pitkälti konstruktivistinen · Opiskelijalla parempi käsitys kokonaisuuksista, teorian kytkeminen käytäntöön, opintojen tiukempi linkittäminen ammattitaitovaatimuksiin · Opettajilla parempi kokonaiskäsitys opiskelijoiden tilanteesta ja etenemisestä –> nopeampi reagoiminen tarvittaessa. Tavoitteena on, että opiskelijoilla olisi mahdollisimman pieni opettajamäärä perusopintojensa aikana · Tavoitteina: opiskelijan oma-aloitteisuuden, sitoutumisen, motivaation ja vastuullisuuden lisääntyminen, keskeyttämisten vähentyminen · Joustavien opintopolkujen ja yksilöllisen etenemisen mahdollistaminen, myös nopeampi tai hitaampi eteneminen, työvaltainen oppiminen, muualla hankitun osaamisen hyödyntäminen

Käytännöt Kolmena päivänä viikossa ammatillisia opintoja apajaopettajien ohjauksessa Lisäksi oppitunteja niistä ammatillisista opinnoista, joita apajaopettajat eivät opeta Yto-aineista erikseen oppitunteja ja apajapäivinä voit tehdä tehtäviä Muita ammatillisia opintoja ja yto-opintoja pyritään myös yhdistämään apajan kanssa yhteisiin projekteihin Apajapäivinä on mahdollista tehdä myös muiden opintojen tehtäviä Apajapäivinä koko ryhmä yhdessä (n. 40 opiskelijaa) ja 2 apajaopettajaa. Muissa opinnoissa ryhmä puoliksi eli n. 20 opiskelijaa.

Apaja ojahaantiellä Apajaopettajat: Maija, Katri, Taru ja Sanna H Ryhmät: 16E ja yhdistetty 15F+15G Lukujärjestys: ma ti ke to pe muut ammatilliset 8.15-15.30 apaja 9 -15 ytot /lukio   9-15 + Heljä 9-14 (satelliitti- työpaikat 1 pvä/kk)

Kokemuksia 2. vuoden lähihoitajaopiskelijat / MYYRMÄKI - ryhmäytyminen - kokoukset - Työelämälähtöisyys: satelliittityöpaikat toimintailtapäivät projektit - Hoidon ja huolenpidon harjoitukset: caseopetus (infopaketit, vierailijat, vierailut, tehtävät, purut) - Kuntoutuksen tukeminen: laajat kokonaisuudet - yksilöllinen eteneminen ja ohjaus - innostava työilmapiiri ja joustava yhteistyö

Apaja Talvikkitiellä Apajaopettajat: Anna, Kim, Tiina S. ja Elina Ryhmä: N16D (luokka 015) Lukujärjestys: ma ti ke to pe apaja 9-15 muut ammatilliset /ytot 8.15-15.30 9-14 muut ammatilliset/ ytot

Tyypillinen apaja-päivä talvikkitiellä Opiskelijat tulevat 8.30-9-15 välillä Kun suuri osa on paikalla, tehdään jotain yhteistä: suunnittelua, kokous, tehtävä, demo, tehtävän purku, tmv. patistamista -omien tehtävien tekoa (luokka, toinen luokka, kirjasto, atk-luokka, koti) ja "purkuja". Tehtävien ohjaamista. Osalla hengailua ja pyrkimystä aloittaa jotain yksin tai ryhmänä. -mahdolisesti tietoisku jostain teemasta -11.30 ruoka 12.15 yhteistä toimintaa/tietoisku/purkuja tai tehtävien teko jatkuu/purkuja pienissä ryhmissä/yksilön kanssa Opiskelijat lähtevät 13-14.30 välillä yleensä pois omaa tahtiaan. Osa viipyy pitempään osa saa päivän työt jo aiemmin. Lisäksi tutustumiskäyntejä ym. toimintaa –Messuja, museoita, elokuvia, Heureka, pk. käyntejä ym. -tehtävät perustuvat ammattitaitovaatimuksiin eli kriteereihin

Kokemuksia talvikkitiellä -osa opiskelijoista on kyennyt etenemään nopeammin (6 kpl) -suurempia kokonaisuuksia opiskelijat tuskin hahmottavat -suurin osa etenee tavanomaista tahtia -osa etenee todella hitaasti (6-10 henkilöä), mutta etenee... -integroiminen yto-opintoihin ei ole onnistunut eikä myöskään muihin ammatillisiin opintoihin (kuvis, liikunta, ravitsemus –musiikkia lukuunottamatta) -opiskelijat tunnetaan paremmin -välit ovat hyvät ja järjestyshäiriöitä ym. ei ole käytännössä lainkaan. -motivointi on yhtä haastavaa kuin perinteisessä opetuksessa -millä saada innostumaan? -osa tekee kotona, osa tulee kouluun, koska siellä on kavereita ja tila on viihtyisä. Nämä lopettaisivat muuten omien sanojensa mukaan koulun. -joka päivä jokaisen kohdalla tapahtuu jotain etenemistä -polut ovat joustavia ja periaatteessa mukaan voisi tulla milloin vain -opettajan rooli on muuttunut täysin -ohjaamista, organisontia, motivointia ja keskustelua -vähemmän opetusta -tyäpari ja tiimi on tuonut paljon hyvää opettajan ja varmaan opiskelijoiden osalta