Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ARKIPÄIVÄN PSYYKKINEN VALMENNUS ESPOON JÄÄTAITUREISSA
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke. TUL:n Tule Urheiluseuraan Liikkumaan -hanke on uusi seurojen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on saada urheiluseurojen.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
osana opiskelijan PLE:tä
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Tietokoneavusteinen oppiminen
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Kondiittorilajin tiimimäinen toiminta Aktiivinen valmennustoiminta aloitettu v Valmennustoimintaa on järjestetty aktiivisesti 2- vuoden syklein lajipäällikön.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma Kausi FC HONKA - XX Toimintasuunnitelma 1.Pelaajat Pelaajaluettelo 2.Valmentajat Valmentajat/Yhteystiedot 3.Joukkueenjohtaja.
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN ’Innolla työelämään’ Kopro 2012 Insiders.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Ylioppilaskunnan suunta -kuulumiset Milja Asikainen, Jani Kurki, Mikko Latva-Käyrä, Joona Orpana Pinja Raitanen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Soveltaen taitavaksi.
Laaja-alainen osaaminen
Major practical purposes Forms of research knowledge
Lämpimästi tervetuloa!
TOIMENKUVAKARTTA / VALMENTAJAT
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
SEURAN VALMENTAJAKERHO
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Ready, steady....GO & GET INTERNATIONAL Kansainvälisyys on taitolaji
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
ELGPN:n toiminnan tulosten ja työkalujen levittäminen ja hyödyntäminen Suomen elinikäisen ohjauksen kehittämisessä Raimo Vuorinen & Jaana Kettunen Jyväskylän.
Oheislajiharjoittelu
Nyyti ry – mielen hyvinvointia ja elämänhallintaa opiskelijoille
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Linkkejä hyviin menetelmiin
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VERME - VERTAISMENTOROINTI
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Volitioprosessi, tahdon!
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
OSAAMISKANSIO Nimi.
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena Maiju Kokkonen 6.9.2016

CDA – Coach Developer Academy Järjestävät tahot: Nippon Sport Science University (NSSU) International Council for Coaching Excellence (ICCE) Osa Sport for Tomorrow ohjelmaa Osallistujat eri tahoilta ympäri mailman: Yliopistot, kansalliset lajiliitot ja kansalliset urheiluorganisaatiot

Koulutusprosessi ja sisällöt: E-moduulit Kirjallinen työstö Reflektoinnit Etäjakso E-moduulien aiheet käytännössä Harjoittelua Ajatusten vaihtoa Reflektointia Lähijakso (1 vko) Oma kehittymishaaste Koulutustoiminann seuranta+blogi+videointi Skype tapaamiset Etäjakso 2 Lähijakso 2 ICCE Trained Coach Developer

E-moduulien rakenne Aiheet: Helping coaches to learn Setting up Micro Coaching Putting LEARNS into Practice Reflection and Action Planning Review&Feedback Skills Preparation for Delivery Teoria Pohdinta/ havainnointitehtävät Osaamisen tarkistaminen Reflektointi

Huomioita, ajatuksia… Miten “miten valmennan” taidot näkyvät koulutuksissa? Millaista reflektointia koulutuksissa tapahtuu? Mitä, milloin, miten? Kuinka varmistetaan, että suunnitelmat siirtyvät käytäntöön? Millaisia ovat oppimista edistävät kysymykset?

Kysymisen taito Eri tyyppiset kysymykset (esim. avoin, suljettu, johdatteleva) Kysymysten tarkoitusperä (esim. tiedonkeruu, reflektoinnin helpottaminen) Oppimista edistävien kysymysten kysyminen usein vaikeampaa kuin esim. selkeiden suljettujen kysymysten kysyminen Kysymyksen/kysymyssanan ”äänensävy”

Kysymysten tarkoitus Oppimista edistävät kysymykset Auttaa ongelmanratkaisussa Informaation kerääminen Asian selventäminen Raportin teko Ymmärtämisen tarkistaminen Itseluottamuksen rakentaminen Vastuunottamiseen kannustaminen ”saada ulos” oppiminen Ajatusten ja ideoiden haastaminen Itsereflektointiin kannustaminen Tietoisuuden lisääminen Saada ajattelemaan

Millaisia ovat oppimista edistävät kysymykset? Miksi sijoitit pelaajat noin? /Olisitko voinut sijoittaa pelaajat toisin?/Kuinka päädyit ratkaisuun pelaajien sijoittelussa? Voiko taitoa harjoittaa ilman valmentajaa? / Miten taitoa voi harjoittaa ilman valmentajaa? Onko sinulla kokemusta asiasta a? / Kerro millaista kokemusta sinulla on asiasta a?

Työstö: Kysymystyyppi Miten tunnistaa? Milloin ja miten käyttää, jos käyttää Esimerkki Suljettu Avoin Yhtäaikaiset kysymykset Johdatteleva, ehdottava Jokapäiväinen Oppiminen Hypoteettinen Retorinen Joku, muu mikä?

Työstö: Muistaminen Ymmärtäminen Soveltaminen Analysointi Arviointi Luominen

KIITOS MIELENKIINNOSTA