Yhteiskehittäjäryhmän työpaja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kirja •Kirjan nimi:Loppan och Ceasar •paino: 266g •sivumäärä:123 •kirjailija:Kerstin Gavander •julkaisuvuosi:
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Toimintaohjeet opelle
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Vapaaehtoistoiminta OSALLISTAA Vammaistutkimuksen päivät Tanja Laatikainen
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Marja Susi/TUAS Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Koulutuksen laadun kehittäminen
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Punahilkka Maiju, Iina ja Veera..
Kotiin – Behind the Scenes
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke
Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Sote - palvelut toimiviksi asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistyönä ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Julkisen hallinnon digiosaamisten kehittäminen
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Minno meets Innokylä – Innopaja
Suomi 3A Torstai 19. toukokuuta 2016.
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Eveliina Karjalainen.
Kohtaamisia pelimaailmassa
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa Innokylään
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
Tervetuloa Innopajaan
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Innopaja
IDEA! Hyvinvointiklinikka
Innokylä hankkeiden tukena
Tervetuloa innopajaan
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemus- asiantuntijaksi!
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Innokylän innovaatiokatsaus
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Lappilainen kokemuksellinen asiantuntijuus -seminaari
Innopaja
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Yhteiskehittäjäryhmän työpaja 31.5.2017 OHJELMA 12.00-12.05 Tervetuloa, Mikä on yhteiskehittäjäryhmä, Anna-Maria Isola, THL 12.05-12.15 Asiakkaiden osallistumisen kärkihanke pähkinäkuoressa, Juha Luomala, STM 12.15-12.45 Kokemuksia kokemusasiakkaan mukanaolosta Helsingin kaupungin sosiaalineuvonnan kehittämisessä, Helsingin kaupunki, Fattaluuta – toiminta, Anri Viskari-Lojamo, Helsingin kaupunki, Raisa Saraniemi Stophuumeille (Fattaluuta), Janne Gustafsson, vertaistyöntekijä 12.45-12.55 Työpajan tavoitteet ja johdatus työskentelyyn, Merja Lyytikäinen/ Sinikka Sihvo, THL 12.55-14.10 Työryhmätyöskentelyä 14.10-14.50 Yhteiskeskustelu teemoista - Ryhmätöiden purku - Päästiinkö tavoitteisiin? - Syntyikö uusia ideoita? 14.50-15.00 Ryhmän jatkotyöskentely, Anna-Maria Isola, Merja Lyytikäinen, Sinikka Sihvo, Juha Luomala 5.8.2015

Yhteiskehittäjäryhmän työpaja 31.5.2017 ”Pajassa työskentelevät tahot sitoutuvat tietyn kohteen kehittämiseen ja osallistuvat siihen oman osaamisensa tai asiantuntijuutensa pohjalta. Samalla kun ymmärrys kehitettävästä asiasta muuttuu, myös eri tahot voivat joutua muuttamaan tai jalostamaan omia käsityksiään kehitettävästä asiasta. Innopajassa kaikki näkökulmat ovat samanarvoisia. ” (Innopajan periaatteita) 5.8.2015

Työpajan tavoite: Hahmotella yhdessä, miten asiakas pääsee parhaiten kehittämään ja vaikuttamaan oman osallistumisen kautta sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen ja arviointiin. Ideoida sisältöjä ja prosessia ”Asiakkaiden osallistumisen toimintamallin” 5.8.2015

Työskentely I VAIHE (45 min) Jakaudutaan 3 ryhmään (Siniset, Oranssit ja vihreät) (Sininen ryhmä on 5 hlö + etäosallistujat) Kukin ryhmä pohtii yhtä kysymystä Ryhmässä on puheenjohtaja sekä kirjuri, joka kirjaa ylös ryhmän tuotokset Vastauksia voi miettiä omien kokemusten kautta sekä hyödyntää asiakasprofiileita ja miettiä osallistumista heidän kauttaan. II VAIHE (10-15 min) Vieraillaan muiden ryhmissä ja rikastetaan tuotoksia lisäideoilla 5.8.2015

Saku 40 vuotta Saku on satunnainen terveyskeskuksen asiakas joka on huomannut palveluissa parantamisen varaa. Onkin osallistunut alueella järjestettyyn tilaisuuteen, jossa kysyttiin ideoita uuden hyvinvointikeskuksen laboratoriopalveluihin. Tilaisuuden jälkeen ei ole kuullut asioiden etenemisestä. Haaveet: Saku haaveilee kesänviettopaikasta lähellä järven rannalla Harrastukset: Saku harrastaa perheen kanssa retkeilyä. Hän lenkkeilee säännöllisesti. Perhe: Sakun perheeseen kuuluu vaimo Riina ja 4- vuotias Emma ja 10- vuotias Oskari. Elämänmotto: ”Asioilla on tapana järjestyä ” 5.8.2015

Mirja 68 vuotta Mirjalla on paljon kokemuksia terveyspalveluista ja aikaisemmin työttömyyden ajoilta myös sosiaalihuollosta. Hän sairastaa mm. sydänsairautta, verenpainetta, diabetesta ja ylipainoakin on vuosien varrella kertynyt. Mirja sairasti rintasyövän 15 vuotta sitten. Parannuttuaan hän toimi aktiivisesti syöpäsairaiden vertaistukihenkilönä ja ikäihmisten digi-asiakasraadissa Haaveet: Yhteinen loma lasten ja lastenlapsien kanssa Harrastukset: Mirja tapaa ystäviään muutaman kerran kuukaudessa ja pitää heihin tiiviisti yhteyttä puhelimitse. Perhe: Mirja asuu kaksin miehensä kanssa. Aikuiset lapset asuvat perheineen ulkomailla. Lapset ja lapsenlapset ovat Mirjalle tärkeitä. Yhteyttä pidetään skypen välityksellä. Elämänmotto: ”Menneisyys on oppitunti. Nykyhetki lahja. Tulevaisuus syy jatkaa”. 5.8.2015

Ritu 35 vuotta Ritu on työkyvyttömyyseläkkeellä oleva mielenterveyskuntoutuja. Hän on käynyt kokemusasiantuntijakoulutuksen ja tuosta opiskeluryhmästä on muodostunut hänelle henkireikä. Käynyt pari kertaa kertomassa kokemuksistaan alan opiskelijoille, mutta viime aikoina keikkoja ei ole ollut. Haluaisi edelleen kovasti päästä mukaan vaikuttamaan palveluiden kehittämiseen. Haaveet: Ritu haaveilee New Yorkin matkasta ja miesystävästä Harrastukset: Ritu harrastaa lukemista ja tietokonepelejä. Hän tapaa kokemusasiantuntijakoulutuksessa saamiaan ystäviä kerran pari kuukaudessa. Perhe: Ritu on sinkku ja asuu yksin kerrostalokaksiossa yhdessä kaupungin lähiöistä. Ritun äiti asuu samassa kaupungissa. Ritun isä kuoli 15 vuotta sitten. Elämänmotto: ”Eteenpäin, sanoi mummo lumihangessa” 5.8.2015

Kysymys 1. Osallistumisen tavat ja menetelmät (Sininen ryhmä) Mitä ovat ne osallistumisen tavat, joilla asukas /asiakas voi osallistua alueensa palvelujen kehittämiseen eri vaiheissa prosessia? Tavat voivat olla tuttuja hyväksi koettuja tai ihan uusia ideoita - Hyödynnä valmiiksi pöytään annettua materiaalia ja listaa osallistumisen tavoista. - Tarkastele kysymystä omien kokemustesi pohjalta ja annetun profiilikortin henkilön näkökulmasta 5.8.2015

Kysymys 2. ”Haluan seurata, miten asia etenee, miten Kysymys 2. ”Haluan seurata, miten asia etenee, miten?” (Violetti ryhmä) Kun asiakas on osallistunut uuden palvelun ideointiin tai palveluiden kehittämiseen asiakasraadissa tms. miten hän pystyisi parhaiten seuraamaan, miten projekti etenee/mitä asialle tapahtuu prosessin eri vaiheissa? - Tarkastelkaa kysymystä omien kokemusten pohjalta ja annetun profiilikortin henkilön näkökulmasta 5.8.2015

Kysymys 3. ”Kun kaikki meni niin kuin piti” (Vihreä ryhmä) Onnistuneen asiakasosallisuuden kriteerit? - Mistä asioista tunnistaa että, asiakkaiden osallistuminen on toiminut? - Listatkaa tunnusmerkkejä onnistuneelle asiakkaiden mukaanotolle. Aihetta voi tarkastella asiakkaan, ammattilaisen, päätöksentekijän näkökulmasta - Hyödyntäkää asiakasprofiileja 5.8.2015

Yhteiskeskustelua työskentelyn tuloksista Ryhmätyöskentelyn purku Mitä uusia ideoita heräsi? Päästiinkö tavoitteisiin? 5.8.2015