Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimussuunnitelma…
Advertisements

Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 1: Mitä on tiede?
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 3: Aiheista tutkimusongelmiin.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka.
CAVE – työskentelytapa: prosessi, muutokset, lopputulos Tiina Yli-Karhu, suunnittelukoordinaattori Jyrki Jääskeläinen, arkkitehti.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
FILOSOFIAN ARVOITUS (S. 10 – 13). Filosofian identiteettiongelma -Filosofia (kr. ”viisauden rakastaminen”) sai alkunsa antiikin Kreikassa n. 600 eKr -Kysymys.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Tekniikan alan kesäkandiseminaari 2017 Tiede ja tieteen pelisäännöt
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Eutanasia s
Tutkimusraportin perusrakenne
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Tutkimuksen abc.
Uuspositivismi.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Tieteellisen tekstin peruselementit
Viisauden rakastamista……
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
1. Mitä tiedonkäsittely on?
OMAN AJATTELUN KEHITTYMINEN AATE- JA KÄSITEHISTORIA
Totuus käsitteen totuus käyttötavat:
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
2. tieto osana maailmankuvaa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kuntoutuksen kuumat perunat
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Avainresurssit ja kyvykkyydet
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
5. Eettinen vastuullisuus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Timothy Williamson Oxford University
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Timothy Williamson Oxford University
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
Esityksen transkriptio:

Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 2: Tieteellinen tieto ja arkiajattelu

Tiede siis tavoittelee tietoa. Mitä se on? Klassinen tiedon määritelmä: Tieto on tosi ,oikeutettu uskomus Tieto on tietynlaisia uskomuksia, osajoukko kaikista uskomuksista Tieto on tosia uskomuksia? Mitä on totuus? Yksinkertaisimmin: uskomus on tosi, jos sen ilmaisema asiantila pitää paikkansa (siis jos tieteellinen evidenssi puoltaa totuusväitettä) Tieto on tietynlaisia tosia uskomuksia, oikeutettuja  TÄYTYY OLLA JOKIN JÄRKIPERÄINEN PERUSTE USKOA USKOMUS

Totuus ja oikeutus Mitään lopullista taetta sille, että jokin tutkimuksen tulos on tosi, ei ole olemassa  periaatteessa kaikki tulokset ovat kumoutuvia On paremmin ja huonommin oikeutettuja eli perusteltuja tuloksia Se, mitä tieteessä on hyvin perusteltua, on tieteen kannalta mitä todennäköisimmin totta Scientia mensura: tiede on todellisuuden mitta Yhteiskuntatieteissä tilanne on luonnontieteitä monimutkaisempi, sillä puuttuu jaettuja käsityksiä siitä, miten yhteiskuntaa pitäisi tutkia ja mikä se lopulta on

Mitä tiedon lähteitä on? Ja miten tiede niihin suhtautuu? Perinne Auktoriteetit Omat havainnot ja kokemukset Tutkimus

Ensimmäinen tiedon lähde: perinne MITEN YHTEISKUNNASTA TIEDETÄÄN? Perinne: ”melkoinen osa kasvamista yhteiskunnassa on itse asiassa oppimista hyväksymään sen, mikä on yleisesti tiedossa” (Hannu Uusitalo) Perinne voi olla kahle todelliselle tietämiselle… … mutta ei välttämättä ole sitä Aikaisempien sukupolvien uskomuksissa on myös tietoa Tiedeinstituutiota vailla olevien yhteiskuntien tieto on paljolti lähtöisin perinteestä Jotkut tieteen tulokset muodostuvat perinteeksi, jonka ”kaikki tietävät”

Toinen tiedon lähde: auktoriteetit Osa tiedostamme on peräisin auktoriteeteiltä eli henkilöiltä tai tahoilta, joihin olemme tottuneet luottamaan: asiantuntijat, tiedotusvälineet, koulu, yms Auktoriteetit ovat meille välttämättömiä! Nykyaikana meitä vaivaa auktoriteettien paljous Auktoriteetit voivat olla tiedon jarruja

Kolmas tiedon lähde: omat havainnot ja kokemukset Osa siitä, mitä katsomme tietävämme, perustuu omiin havaintoihimme ja kokemuksiimme Kokemukset ovat tutkimuksessakin tärkeä virike Kokemustieto on kuitenkin usein rajallista

Neljäs tiedon lähde: tutkimus "… tämä tapa on varmempi ja luotettavampi kuin omat rajoittuneet havaintomme, ja se voi joskus asettaa kyseenalaiseksi perinteisen ja auktoriteettien ilmaiseman tiedon" (Hannu Uusitalo) Toisaalta: tiede ja tutkimus voivat olla perinnettä ja auktoriteetteja Tutkimus ei välttämättä tavoita kaikkea tiedettävää Tutkimus on yksi tapa muodostaa yhteiskunnasta representaatioita (Charles Ragin)

Arkitieto ja –kokemus vs. tiede Arkitieto = kaikki se, mitä pidetään totena arkielämässä Erottelut arkitiedon ja tieteellisen tiedon välillä keskeisiä tieteen erityispiirteitä hahmotettaessa Arkitieto on yhteiskuntaa koskevan tieteellisen tiedon kannalta erittäin keskeistä Ihmiset toimivat arkitietonsa pohjalta: "Thomasin teoreema" Arkitieto on yhteiskuntatutkimuksen kohteita Tutkijan arkitieto auttaa häntä tulkitsemaan tutkittavien ajatuksia ja käyttäytymistä

Arkitiedon ongelmia (Uusitalo, Bauman) Epäluotettavat havainnot Selektiiviset havainnot Liiallinen yleistäminen Puutteellinen päättely Lyhytjänteisyys Asioiden tarkastelu irrallaan yhteyksistään

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Epäluotettavat havainnot Tutkimus pyrkii muodostamaan havaintoja yhteiskunnasta käyttäen tutkimusmenetelmiä, joille on tyypillistä tiedonkeruun järjestelmällisyys läpinäkyvyys kriittinen keskustelu havaintojen ja menetelmien luotettavuudesta Huomattakoon, että "havainto" on tieteessä hieman eri asia kuin arkielämässä

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Selektiiviset havainnot Tutkimus havainnoi todellisuutta tietoisen selektiivisesti ennalta määritellyn suunnitelman mukaan keskittyen vain olennaisiksi käsitettyihin kohteen piirteisiin tuoden esille havainnoinnin lähtökohdat Mikä tahansa tutkimuskohde yhteiskunnassa on periaatteessa tavattoman monipuolinen, joten kaikkea ei siinä voi havainnoida Tietoinen selektiivisyys auttaa määrittämään havainnoinnin rajat ja sen virhelähteet

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Liiallinen yleistäminen Tutkimus esittää lähes väistämättä yleistyksiä Tulosten yleistettävyyden pohdinta on olennainen ja keskeinen osa tutkimusta Kvantitatiivisessa eli määrällisessä tutkimuksessa on menettelytapoja, joilla voidaan tilastotieteellisesti arvioida tulosten yleistettävyyttä Kvalitatiivisessa eli laadullisessa tutkimuksessa yleistettävyys on ongelmallisempi asia, mutta ei sivuutettavissa

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Puutteellinen päättely Zygmunt Bauman: yhteiskuntatutkimus "pyrkii arkijärjestä poiketen sopeutumaan vastuullisen puheen tiukkoihin sääntöihin": päättelyketjujen loogisuuden vaatimus empiirisesti perusteltujen väitteiden ja pelkkien arvausten erottaminen empiiristen ja loogisten perustelujen läpinäkyvyys kriittinen keskustelu tuloksista ja menetelmistä tiedon suhteuttaminen muuhun aikaisempaan tietoon

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Lyhytjänteisyys Yleensä mille tahansa tutkimuksen kohteena olevalle asialle löytyy useita mahdollisia selityksiä/tulkintoja Tutkimuksen on tarkasteltava erilaisia vaihtoehtoja päätyäkseen siihen, joka vaikuttaa parhaiten perustellulta

Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia Miten tieteellinen ajattelu korjaa arkiajattelun rajoituksia? Asioiden tarkastelu irrallaan yhteyksistään Tutkimus pyrkii keskittymään olennaiseen abstrahoimalla kohteesta sen epäolennaiset piirteet Abstrakti = välittömästä kokemuksesta ja havainnosta irrotettu Abstrahoinnin tuloksena on yksinkertaistettu malli todellisuudesta (taloustiede, ideaalityypit)